használtautó átvizsgálás
Elég nagyot ment a Volvo hibrid hajtáslánca 10 évvel ezelőtt. A különlegessége az volt, hogy az elektromos hajtást nem benzin, hanem dízelmotor segítette. Nem bajlódtak azzal sem, hogyan hajtson be minden motor minden tengelyre: a dízelmotor az első tengelyre dolgozik, mint az alapkivitelű Volvo-knál, a villanymotor a hátsó tengelyt hajtja. Tök jó, át is vizsgáltunk egy ilyet még a vásárlás előtt.
A bal első sárvédőn van az elektromos töltés helye
Kicsit feljebb pozícionálva
A cikk címében már lelőttem a poént, de akkor mutatom is. A hirdetésben egyértelműen az elérhető legmagasabb felszereltség, a Summum szerepel. De a legtöbb Volvo-nál van egy egyszerű módja gyári kivitel gyors megtudásának. Képzeljétek rá van írva, csak tudni kell, hol kell keresni.
A Volvo-k típustábláján található ez a felirat, legalább is, ami az alapkiviteleket, a Kinetic-et, a Momentumot és a Summumot illeti. Ezen az autón jól olvasható volt a Momentum felirat. Azt azonban azonnal hozzá szeretném tenni, hogy az Eurotax katalógus szerint a Summum a Momentumhoz képest többek közt xenon-fényszórókat, hátsó kartámaszt, fűthető ablakmosó fúvókákat tartalmaz, ami ebből ellenőrizhető volt, az benne is volt, egy dolgok leszámítva, ez pedig a belső hangulatvilágítás, de azért enélkül sokáig lehet élni.
Cserés a tartalék akksi és rá kell nézni a TPMS rendszerre
A hibrid Volvo-ban van egy külön kis akkumulátor a start-stop rendszer számára. Erre a diagnosztika a törölhetetlen „komponens hibás” kódot dobta ki, tehát ezt cserélni kell. Ennek mindenképpen meg kell lennie 50-60 ezer forintból, ami egy több mint ötmilliós kocsinál még nem annyira vállalhatatlan összeg.
Az autó műszerfalán az abroncsnyomás ellenőrző rendszer visszajelző fénye világít. Ez lehet feltanítási probléma is, vagyis, hogy a kocsival el kell fogadtatni a jelenlegi beállításokat megfelelőként, de lehet akár szenzorhiba is. Talán az előbbi, mert a kocsi egyébként nagyon peckesen állt a 235/45R18-as abroncsokon.
Ami egyébként az abroncsokat illeti elöl 2018-as, hátul 2022-es gumik voltak az autón, egyaránt Michelin gyártmányok. A régebbiek 4-5, az újabbak 6 mm-es profilmélységet hoztak, ezek még elmennek egy darabig. Az alufelnik pedig (dobpergés) nem voltak leverve, vagy megütve, tökéletes állapotban várták az új gazdit. Azért ez ritkaság, pláne ilyen nagy kerekeknél.
Látszik, hogy volt gazdája
A 2015-ös gyártású kocsit 2022-ben hozták be Magyarországra Hollandiából. Ott a szervizkönyv bejegyzései alapján 29, 61, 93, 124, 152 és 170 ezer kilométernél végeztek rajta karbantartást. Hát-hát, mit lehet erre mondani? A gyártó mondta, hogy 30.000 kilométerenként vigyék. Más kérdés, hogy ez sem sikerült odakint maradéktalanul. Egyrészt a felsorolt bejegyzésekben is találunk olyat, ahol meghaladják a megtett utat, másrészt – a dátumokat nem írom le – de ott is van 14 hónapra született bejegyzés.
Van ennek jelentősége? Jogi szempontból nincs, hiszen az autó már nem garanciális. Na, és műszakilag? Sajnos azt nem árulja el a diagnosztika, hogy a megtett, összesen 180.000 km-ből mennyit ment tisztán elektromos üzemben. Mivel az importkor ezt a kocsit 178.000 km-rel regisztrálták, tételezzük fel, hogy Hollandiában rendeltetésének megfelelően használták és nem voltak lusták rendszeresen (naponta) feltölteni. Így a dízelmotor nem dolgozta túl magát és nem ártott neki a 30-es olajcsere intervallum. Pipa.
Abból is lehet következtetni a korábbi tulajdonos(ok) hozzáállására, hogy az autón alig-alig volt külsérelmi nyom. A felniket már említettük, de – néhány kavicsnyomon túl – a karosszérián sem találtunk sérülést.
Szerelési nyomok a motorház fedél csavarjain
A rétegmérés is megnyugtató volt. Az látszik, hogy a motorház fedél és a jobb első sárvédő volt korábban javítva, de ez legyen a legtöbb, amit találunk egy használt autón.
Amit tenni kell – költségek
Nagyon hirtelen a kötelező időszakos szervizelésen túl csak a start-stop akkumulátor látszik halaszthatatlannak. Mivel soros, öthengeres Volvo dízelről van szó, mindenképpen rá kell nézni a hosszbordásszíj állapotára, mert ezeknél, ha az szakad, odaver a vezérlésnek és oda a motor is.
Ha ott is be kell avatkozni, akkor is legfeljebb 300.000,- Ft vásárlás utáni költség látszik indokoltnak és van egy jó kocsink. Szóval akksi rendben, műszaki és esztétikai állapot rendben. Ha egy vásárlás előtti helyszíni átvizsgálás nem hoz elrettentő eredményt, akkor is megérte, mert legalább, amit lehetett, megtettünk a jó ügyért.