Volkswagen

Egy padlólemez, 80 millió autó - az MQB sikere

2023.03.02.

Csak Volkswagen Golfból, csak 2015-ben, 974 021 darab készült MQB padlólemezre. Ez egyébként a platform rekordszáma egy modellre, egy évben.

Nem volt véletlen, amikor 2012 körül már arról cikkeztek a lapok, hogy a Volkswagen valószínűleg megtalálta a titkot a világ ledominálására. Amikor bemutatták az MQB padlólemezt, akkor még nem volt egyértelmű, hogy vajon sikerül-e megőrizni minden modell karakterét és megnyerő tulajdonságát, ha ennyire egységes alapokat kapnak. Ugyanakkor az bizonyos volt, hogy, ha bejön a recept, és sikerül egy valóban mindenes padlólemezt alkotni, akkor olyan szinten sikerülhet lent tartani a költségeket a gyártósori komplexitás csökkentésével, hogy az autóipar egyik legnagyobb dobása lehet.

Azóta 7 különböző márka, 70 altípusának, összesen 40 millió legyártott autója alatt van MQB padlólemez. 2030-ig további 40 millió autó épülhet az MQB-ra. Ledominálták a világot? Autóipari mércével nézve effelől nem lehet kétség. Ilyen számokat csak az igazi, korszakalkotó konstrukciók tudtak valaha produkálni – bár ehhez, a Volkswagennek nem kellett túl messzire mennie, elég a Bogárra gondolni.

A közös padlólemez ötlete egyszerű, mégis szörnyen komplikáltnak tűnt akkoriban. Három korábbi padlólemez (PQ25, PQ35, PQ46) tudását igyekeztek egybegyúrni az MQB építőkészlettel. MQB, azaz Modularer Querbaukasten, szabadfordításban moduláris keresztmátrix. Ebből már ki lehet találni, hogy az MQB-t csak a keresztirányú motorral szerelt modellek kapták meg, ami a Volkswagen-csoport kínálatának legnagyobb részét teszi ki. Ezáltal szabadon megkaphatta egy apró Volkwagen Polo és egy három üléssoros Volkswagen Atlas is ugyanazokat az alapokat.

Hogy mégis hogy lehetséges ez? Először is megegyezik a benzines és dízel motorkínálat. De olyan szinten, hogy még a felfogatásuk is ugyanott van, hogy megegyezhessen a váltó, a kardán és a kipufogó helyzete. Ami még megdöbbentőbb, hogy minden MQB padlólemezre épített autónak egyforma a pedálok és az első tengely közti távolsága. Ezen a területen belül helyezkednek el a hajtáslánc legfontosabb elemei, a hűtés-fűtés alkatrészei, a tengely és a kormányzás részei. Tehát az autó értékét adó legfontosabb alkatrészek 60%-a.

Elsőként a hetedik generációs Volkswagen Golf, és a harmadik generációs Audi A3 páros kapta meg az MQB padlólemezt, és a közös építőkészlet kulcsfontosságú volt a Volkswagen aggresszív modell offenzívájának sikerében. Olyan alapokra volt szükségük, amit a világ bármely részén, szinte azonnal, nagy darabszámban képesek gyártani. Így szinte szabadon dönhettek a gyártósorok helyéről.

Thomas Schafer, a Volkswagen elnöke elmondta: „Az MQB ötlete zseniális volt. Teljesen megváltoztatta az autóipar gondolkodását a platformizálásról, és újra rendkívül profitábilissá tette a Volkswagen-csoportot.” Számokban nehezen kifejezhető, pláne, hogy még mindig aktív, de bizonyos források szerint már most több ezer milliárd dollárt spórolt a Volkswagen a közös padlólemeznek köszönhetően. Nem csoda, hogy ma már a legtöbb autógyár padlólemezekben gondolkodik, és igyekszik a kínált kombinációkat a lehető legalacsonyabban tartani. Ez persze nem jelenti azt, hogy az autóknak feltétlenül el kell veszteniük karakterüket. Legalább is a Volkswagennek sikerült elérnie, hogy ma is választ adjanak szinte minden felmerülő kérdésre autóikkal. Legyen az egy soküléses személyszállító, kabrió vagy éppen luxus szedán.

És a Volkswagen sikermenetének még közel sincs vége itt. Most ugyanezt a módszert igyekeznek átültetni a villanyautók világába az MEB padlólemezzel. Tömegmodelljeik legnagyobb része ezt a padlólemezt kapja majd, és már a Ford is csatlakozott hozzájuk. Schafer szerint nagyon másképp kell villanyautókhoz padlólemezt alkotni, mint a belsőégésű motoros autókhoz. Olyan gyorsan változik az elektromos autók világa, hogy itt már készen kell tudni állni azonnal változtatni. Ma már nem lehet hosszú évekre elköteleződni egy alkatrész iránt. „Egyelőre azt mondom, hogy a tömeggyártás hatalmas előny számunkra, de később egyre nagyobb szerepet kap majd a gyorsaság is az iparban.” – tette hozzá Schafer.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
Július 1-jétől Achim Grewe Dr. Patrick Heineckétől veszi át az igazgatóság Pénzügy, IT, Beszerzés....
2024.04.25
Súlyos közlekedési baleset történt az A4-es autópályán Bruck közelében a magyar határ felé vezető....
2024.04.24
A legsikeresebb európai autó fél évszázados történelme eddig nyolc nemzedéket ölel fel. ..
2024.04.24
Egy külföldi turistabuszba hajtott hátulról egy energiaitalt szállító kamion az M1-es autópályán, a....
2024.04.24
- A kormány felszólítja az üzemanyag-forgalmazókat, hogy áraikat önkéntes alapon igazítsák a régiós....
2024.04.24
A Ford 1965 példányt fog gyártani a Mustangból a debütálás évének emlékére ..
2024.04.24
A bajor prémiumgyártó a tisztán elektromos meghajtású BMW i4 és a BMW 4-es Gran Coupé....
2024.04.24
A második napon, péntek délután már csúcsra járt a HUMDA Zöld Életre Valók komplex e-mobilitási....
2024.04.24
Két, egymástól független flottapiaci szavazáson a Toyota Professional három típusa ért el....
2024.04.24
Keddről szerdára virradó éjjel egy személyautó megcsúszott a tiszai Huszár Mátyás rakparton és....