járműtörténelem
Napjainkban a SUV-ok státusszinbólummá váltak, úgy, hogy nagy részük el sem hagyja az aszfaltot. Hasznuk csak síkos, nedves felületen válik áldássá.
Az orosz járműgyártás nincs a érdeklődés fókuszában, pedig a 2014-ben megjelent a kétéltű Avtoros Shaman egy tejesen új, innovatív kategóriát teremtett.
Avtoros Shaman
Az Avtoros Shaman brutális méretei mellett (6.30m hosszú, 2.64m széles 2.95 méter magas) a 8x8-as hajtáslánc érdemel figyelmet. Az arányokat az alábbi ábra érzékelteti:
Shaman, Hummer, Niva
A felépítmény teljesen sík alumínium lemezekből áll, mégis szemre tetszetős, zseniális formavilágot alkot.
Az erőforrás egy 146 lóerős Iveco dízelmotor. Maximális sebessége 70 km/óra, kúszósebesség 2 km/óra, vízen 7 km/órával tud haladni a bekapcsolt hajócsavarral. Ha figyelembe vesszük a jármű 3.5 tonnás önsúlyát és 4.8 tonnás össztömegét, a 25 literes fogyasztás takarékosnak mondható. A feltöltött, 260 literes tankkal napokig lehet kalandozni.
Valamennyi, 1.2 méter átmérőjű, 60 cm széles kerék meghajtott, független kerékfelfüggesztésű. Az ultra alacsony guminyomás alkalmas mocsaras terep leküzdésére, ami egyben légkamraként is szolgál vízen való haladásnál.
Eredeti megoldás, hogy a „pilótaállást” középre helyezése, így 180 fokos a kilátás és nincs szükség bal-, illetve jobbkormányos változatra. A kezelőpanel elemeinek ergonomikus elhelyezse kényelmessé, élménnyé teszi a vezetést.
Shaman pilótafülke
Alapesetben az első két kerékpárt lehet kormányozni, de ha kisebb íven kell megfordulni, mind a nyolc kormányzott is kerék elfordul az alábbi ábra szerint. Különleges a rákász opció, amivel oldalazva lehet kijönni a mocsárból.
A tágas utastér több variációban készül, van 1+8 személyes, 1+4 személyes vadászopció, melynek ülései fekhellyé alakíthatók. Rendelhető 12 személyes, ülőpados kivitelben is. A gyártás során rugalmasan alkalmazkodnak az egyedi igényekhez.
Az Avtoros Shaman az orosz járműgyártás hagyományainak és a kreativitásának reprezentáns példája. Egyetlen dolgot azért ő sem tud, nem tud repülni.
A kalandvágyó, extrém kihívásokat kedvelők olyan járatlan tájakra is eljuthatnak, amiről még nem is álmodtak. A Shaman képes 47 fokos emelkedőt képes leküzdeni, a maximális borulási szög 45 fok.
Shaman borulási határértékek
Ha valaki nem tud ellenállni a kísértésnek, kezdjen takarékoskodni, mert 250 ezer Eurót kell kicsengetni a ”Sámán” áráért.
Érdemes megnézni a „Sátánról készült videókat is.
https://www.youtube.com/watch?v=wRxEGKNqwnw
https://www.youtube.com/watch?v=CfiqbpvOGbE
https://www.youtube.com/watch?v=Ywy7O4LtpI8
https://www.youtube.com/watch?v=HN99Hgcu8cg&t=11s
https://www.youtube.com/watch?v=Bm1YfMZIy8s
https://www.youtube.com/watch?v=Fxt4VBamjhw
https://www.youtube.com/watch?v=2QjtpkDOtM0
Az ábrák a szerző rajzai.
Utóirat: A kőgazdag Hummereseknek üzenem, hogy a Sámánnal bátran rámehetnek a Balaton jegére.