kilométeróra

Egy éve jár börtön az órapörgetésért

2014.07.08.

Egy év alatt sokat "öregedtek" a használtautóink: míg az új Ptk. életbe lépése előtt 100-150 ezret futottak a piacon leggyakrabban kínált autók, ma inkább 200-hoz közelítenek. Az ok, hogy a törvény börtönnel bünteti az órapörgetést. Az autók előéletének teljes átláthatóságához kötelező állami nyilvántartás kellene.

Az órapörgetés ősi mesterség, még ennél a műszernél is régibb

A használtautókat kínáló internetes portálokat böngészve érdekes változást tapasztalhatunk: míg azelőtt a 100 ezer kilométeres szint számított fontos lélektani határnak, ma már a 150 és 200 ezer kilométer közötti sávban szereplő járműveket nem tartják eladhatatlannak. Számoljunk: az átlagos futásteljesítmény15-20 ezer kilométer - a céges autóknál 30 ezer, családi használatban akár 10 ezer alatt -, ha ezt megszorozzuk autóink átlagéletkorával, 13-mal, akkor 195-260 ezer kilométeres értéket kapunk. Persze mindenki szeretne szebbet, fiatalabbat, jobb állapotút, a nepperek erre játsznak rá, amikor kozmetikázzák a futásteljesítményt. Csakhogy ez egy éve, a Ptk. tavaly július 1-i életbe lépésével büntetendő cselekmény lett.

Aki jogtalan haszonszerzés végett a közúti gépjármű kilométer-számláló műszere által jelzett értéket a műszerre gyakorolt behatással vagy a mérési folyamat befolyásolásával meghamisítja, illetve a műszer működését megakadályozza, ha súlyosabb bűncselekmény nem valósul meg, vétség miatt egy évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő - áll a törvényben. Hogy eltűnt-e az órapörgetés a használt-piacról, arról megoszlanak a vélemények. A legnagyobb használtpiaci portál az adatokat elemezve úgy találta, hogy pörgetnek, de óvatosabban. A legnagyobb magyar használtautó hálózattal rendelkező márka vezetője ezzel szemben azt állítja, hogy már hihetünk az órának. 

Az valódi garanciát a vásárlónak azonban az egységes központi járműtörténeti adatbázis létrehozására jelentené - mondta Erdélyi Péter, az Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elnöke. Ennek első lépése a kilométeróra-nyilvántartás bevezetése volt, célja a használt gépjárműveket vásárlók számára egy olyan adatbázis létrehozása volt, amelyben megnézhető az adott jármű előélete. Az adatbázis szerkezetét, tartalmát az Autós Nagykoalíció, az MGE és a Magyar Biztosítók Szövetsége egyeztették és a jogalkotóval. Ennek megvalósítása esetén az államkassza 10-11 milliárd forint többletbevételre számíthat az MGE elnöke szerint.

Jámbor Gyula

Megjelent a Magyar Nemzet 2014. 07. 03-i számában

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.15
Idén eddig huszonhárman haltak meg közlekedési balesetben az utakon - közölte az Országos Rendőr-....
2025.01.15
Gilyén Krisztián a Bükk Aqua Audival képviseli a magyar színeket. ..
2025.01.15
Erős évet zárt az AutoWallis Csoport 2024-ben, miután a cégcsoport által eladott gépjárművek száma....
2025.01.15
A brit What car? magazin időről-időre kutatást végez a használtpiacon, hogy egy-egy kategóriában....
2025.01.15
Halálra gázolt a villamos egy férfit keddről szerdára virradó éjszaka a IX. kerületi Gubacsi úton,....
2025.01.15
10 éves Sportage kulcsa került a karácsonyfa alá   ..
2025.01.15
2025-ben a Renault 5 E-Tech electric és az Alpine A290 lett az Év Autója. Az eredményt az európai....
2025.01.15
Gőzerővel zajlik a Forma–1-es versenypályánk megújulása. A Hungaroring a napokban helyzetjelentést....
2025.01.15
Összeütközött két személyautó és egy kisbusz Székesfehérváron, a Kadocsa utcában, azaz a 7-es főút....
2025.01.15
Spanyolországban 1 millió autót adtak el 2024-ben, amivel a piac visszaállt a Covid előtti szintre....