elektromos hajtás
Ezzel napra pontosan 25 évvel azután indultak el a 9000 kilométeres túrára, hogy az osztrák és a magyar külügyminiszterek szimbolikusan átvágták a határkerítést. A projekt az Európai Parlament és Olaf Lies, az alsó-szászországi gazdasági, munkaügyi és közlekedési miniszter védnöksége alatt áll.
Már 25 év eltelt azóta, hogy megnyílt a vasfüggöny, amely közel öt évtizeden keresztül keletre és nyugatra osztotta Európát. A vasfüggöny leomlása egy új, egyesült Európa kezdetét jelentette, ezzel indult meg a korlátozásokat szinte nem ismerő mobilitás kora. Ma ez a szabad közlekedés a környezet nagyobb terhelése miatt teljesen új kihívásokat támaszt. Egy hosszútávon fenntartható mobilitási stratégiához hozzátartozik az új hajtásmódok, mint például az elektromobilitás körüli párbeszéd. Angela Merkel kancellárasszony elvárása szerint 2020-ra a német utakon már egymillió villanymotoros autóval találkozunk majd. Azonban az elektromobilitásra való áttéréshez sok embernek át kell gondolnia a mobilitáshoz való hozzáállását – ahogyan 25 évvel ezelőtt a vasfüggöny leomlásakor Európa lakosságánál is egy újraértelmezési hullám indult meg.
Az EExpedetion Iron Curtain Trail a történelmi esemény apropóján igyekszik a tekinteteket a jövő mobilitásának perspektívái felé fordítani. A Kirkenesnél, a norvég-orosz határon indult EExpedíció során Joachim Franz és Christian Roth 9000 kilométert tesznek meg a Vasfüggöny Túraútvonal mentén, útjuk július végén a Fekete-tengernél, a török-bolgár határnál ér majd véget.
Már a start előtt a politikai élet legmagasabb szintjén elismerték az EExpedetion Iron Curtain Trail túrát: Az Európai Parlament magára vállalta az expedíció védnökségét, hiszen az „tudatosítja mindannyiunkban Európa történelmét, és egyúttal párbeszédet kezdeményez az új, fenntartható mobilitással kapcsolatban.” Olaf Lies, az alsó-szászországi gazdasági, munkaügyi és közlekedési miniszter, a kezdeményezés másik védnöke is méltatta az expedíció kettős célját: „Ezzel a szervezők nemcsak a feledés ellen tesznek, hanem egyúttal érdeklődést gerjesztenek új mobilitási megoldások iránt is.” Nem is lehetne e két kijelentésnél találóbban megfogalmazni az EExpedetion Iron Curtain Trail céljait.
Nem véletlen, hogy Wolfsburg város a Volkswagennel és a Wolfsburg AG-vel közösen támogatja az expedíciót. A wolfsburgi régiót évtizedeken keresztül jellemezte a német belső határ közelsége, a vasfüggöny leomlását testközelből élték át az itteniek. Egyúttal e város a legnagyobb német és európai autógyártó otthona, amely céljaként tűzte ki, hogy az elektromos autók fejlesztése terén vezető szerepet töltsön be. A wolfsburgi Joachim Franz és a braunschweigi születésű Christian Roth személyében e régió két képviselője indult el az expedícióra.
Az expedíció Fertődnél lépett magyar földre, majd folytatta útját a déli határ felé. Az út során Sopron, Kőszeg, Szentgotthárd, Tornyiszentmiklós települések érintésével végül Hercegszántónál hagyták el ez egykori vasfüggöny magyar szakaszát.