Gondolatjel

Dízelvírus-hisztéria

2020.04.01.

Különös korban élünk, amikor az információtechnika vívmányai mindenkinek lehetőséget adnak tájékozódásra és tömegbefolyásolásra. Tömeghülyítésre is. Érdekes elgondolkozni két rettegett közellenség: a koronavírus és a dízelmotor démonizálásának hasonlóságán.

Minden hírportál, tévé- és rádióműsor tele van a koronavírus veszélyességéről, terjedéséről, áldozatairól, leküzdéséről szóló hírekkel. Hangsúlyozottan nem akarom lekicsinyelni senki tragédiáját, szenvedését, veszélyérzetét, szándékom csupán segíteni, hogy helyükre tegyünk problémákat.

Tény, hogy egy veszélyes járvány jelent meg, vannak halálos áldozatai és még nincs biztos gyógymódja. Foglalkozni kell vele, gyógyszert kidolgozni, embereket megvizsgálni, karanténba helyezni és fertőzés-elkerülő tanácsokat osztogatni. Ezek az intézkedések szükségesek, rendben vannak, de az a mérték, amelyben a szenzációhajhász média túlreagálja a problémát, már virális információterjedésnek számítható. Tehát van egy valóságos, az emberi testet támadó, illetve egy hírek, posztok, szóbeszéd útján terjedő szellemi vírusunk, amely agyról agyra szökken, és tömegpánikot eredményez. Koronavírus és koponyavírus?

Hasonló jelenséget figyelhetünk meg a dízelmotorral kapcsolatban is, amely jelentős szerepet játszott és játszik komfortos, magas életszínvonalú létezésünkben, ugyanakkor, mint mindennek, vannak káros hatásai is. Ezeket kutatás-fejlesztéssel, a károsanyag-kibocsátási határértékek leszorításával sikerült a töredékére redukálni, miközben, mintegy negligálva ezeket az eredményeket, olyan fokú hisztéria uralkodott el a dízelmotoros járművek ellen, amely már virális szellemi kórságnak mondható.

Nem belemenve a pro és kontra civakodás dágványába, úgy foglalom össze a lényeget, mintha a Földünkre ellátogató marslakónak magyaráznám.

Figyelj csak, Idegen, itt ez a Föld bolygó, száz év alatt megnégyszereződött, kettőről nyolc milliárdra szaporodott lakossággal, akik már képtelenek lennének a másfél évszázaddal ezelőtti műszaki színvonalon élni – egyszerűen éhen vesznénk. Élelmiszerünk és egyéb javaink megtermeléséhez, elosztásához feltétlen szükség van dízelmotoros traktorok, kombájnok, tehergépkocsik, hajók tíz- és százmillióira. Sőt, személyautók nélkül sem működhetne a világunk, ilyenekből nagyjából egymilliárdot tartunk, és jórészük ezeknek is dízelmotoros. Tehát jelentheted a Marsra: az emberek képesek ugyan saját erejükből is mozogni, de főképp dízelmotoros gépekre és járművekre bízzák magukat.

Van azonban nálunk egy aggasztó jelenség: a dízelek működésének alapja a nyersolajból gyártott gázolaj. A Föld nyersolaj-készleteinek nagyon jelentős százalékát az utóbbi hetven évben feléltük, senki sem gondolja, hogy többször ennyi ideig elég lesz a maradék. Tehát belátható időn belül ki kell találni valami mást, vagy visszafogni az igényünket – akár elhatározással, akár sorscsapásként fogadott kényszerrel. Ez az igazi, az egyetlen valóban komoly probléma a dízelmotorral.

De, talán most csodálkozni fogsz, Idegen, az emberiség, amely meg tudta valósítani ezt a fejlettséget, képes szellemi vírusokkal gyengíteni magát. A legkisebb, de a fejlődésben egyik legnagyobb szerepet játszó földrészen, Európában, felelőtlen politikusok, újságírók és önjelölt próféták kikiáltották közellenségnek a dízelmotoros személyautókat. Arra hivatkoznak, hogy légszennyezésük nagymértékben hozzájárul a fenyegető klímaváltozáshoz, és adminisztratív eszközökkel kiszorításukra, ellehetetlenítésükre, sőt betiltásukra törekednek.

Állításukban kétségkívül van igazság, sőt komoly igazság, amelyet komolyan kell(ene)venni. Miért e feltételes mód? Mert ha az Európai Uniónak, tagállamainak és „influenszereinek” csakugyan a dízelek klímahatása volna fontos, akkor törődnének a tengeri és belvízi hajók mindeddig tökéletesen negligált, de nagyon súlyos emissziójával, rászállnának a légi közlekedés légszennyezésére (ki hallott már EuroX-es repülőgépekről?), és a gépjármű-közlekedésen belül elsődlegesen a távolsági fuvarozás fölösleges részének visszaszorításával foglalkoznának. Hiszen nem az a döntő, hogy 30 vagy 28 litert fogyaszt egy kamion, hanem az, hogy el se induljon portugál zöldséget hozni Magyarországra. Ami pedig az individuális mobilitást illeti, nem a belsőégésű motorosról villanyautózásra átállni, autók százezreit leselejtezni és újakat vetetni helyettük a jó megoldás, hanem vonzó alternatívákat kínálni az egyéni autózás egésze helyett. Könnyen lehet, hogy a hagyományos, de korszerű autók és a villanyroller kombinációja többet érne egy gigantikus járműcsere-programnál. A fölösleges fuvarok kiküszöbölése és a villanyautó-lobbi leintése viszont szöges ellentétben állna a fogyasztói társadalom szent tehenével, a személyek, az áruk és a tőke szabad áramlásával, illetve a cégek és nemzetgazdaságok „kötelező” növekedésével, ami nyilvánvalóan inkább érdeke a globális tőkének, mintsem a fenntarthatóságra vágyó emberiségnek.

A világ dízelmotoros légszennyezésének elenyészően kis részét produkáló európai személyautók kikiáltása Fekete Péternek, szembeötlően kedvez a komoly környezetvédelmi aggályokat felvető, de a gyártóknak hatalmas profitot hozó villanyautózás elterjesztésének. Ellentétben a dübörgő reklámozással és propagálással, a villanyautók élettartamra vetített környezeti ártalma, tudományos igényű felmérések szerint, nem feltétlenül jobb a dízelmotorosokénál, sőt rosszabb is lehet. Még nincs annyi tapasztalat, hogy biztosan meg lehetne ítélni tömeges alkalmazásuk klimatikus, gyakorlati és gazdasági hatásait. Tehát egy elsietett, erőltetett, érdekek mentén motivált politikai játszmáról van szó, nagyon erős média-hátszéllel.  

A világ többi része röhög rajtunk, Európa legjobbja, a német autóipar lábon lőtte magát, exportpiacokat vesztünk, miközben légkörünknek a Marsról is valószínűleg érzékelhető szennyezése szinte semmit sem csökken egyetlen földrész egy részének dízel-hisztériájától. Magunknak ártunk, míg az emberiség egészének alig használunk valamit. Mondd csak Idegen, szerinted melyik a veszélyesebb: az eddig néhány száz áldozatot szedő koronavírus, vagy a dízelüldözés szellemi vírusa?

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....
2024.03.28
Kedden tragikus kimenetelű közúti baleset történt, amely során egy BMW és egy Nissan ütközött....
2024.03.27
Új módszerrel küzdenek a gyorshajtók ellen Ausztriában: elkobozzák autójukat. Gondoljunk bele, hogy....
2024.03.27
- A Volkswagen-csoporthoz tartozó tömegmárkák (Core csoport) összesített árbevétele tavaly 21....