Volkswagen Passat

Dízelmotorral is meggyőző volt az új Passat a próbaúton

2024.04.07.

Február első felében Magyarországra is megérkezett az új Volkswagen Passat, a már csak kombiban elérhető, kézi váltóval nem kérhető modellt március végén kaptuk meg egy próbaútra a Porsche Szegedtől.

Sokat elmond az új modellről, hogy több mint 34 millió készült már a Passatból, a legutóbbi generáció pedig már csaknem 10 évig húzta. Ott voltunk, amikor megérkezett a napfény városába az új, 9. generációs Volkswagen Passat és úgynevezett statikus bemutatón ismerkedhettek vele a potenciális ügyfelek.

A vásárhelyi városháza előtt

Egy délelőttre és tele tankkal kaptam meg az autót, és amikor először rendesen a műszerfalra pillantottam, azt láttam, hogy még 1180 kilométert tud megtenni. Ebből két dolog gyorsan kiderült: egyrészt, dízelmotor hajtja, másrészt nem taposta neki a két gyereküléssel furikázó szegedi értékesítő, akinek egy időre „kivettem a feneke alól”.

Én sem tapostam neki a hódmezővásárhelyi retúr során, fel is ment az elméleti hatótáv egészen 1230-ig és csak 82 kilométer megtétele után ment vissza az általam kezdetben regisztrált 1180-as kiindulási alapra. Utána már gyorsabban kezdett el ürülni az üzemanyagtartály, én is próbálgattam a dinamikáját és mentünk egy gyorskört a közeli gazdaboltossal is, aki az eggyel korábbi kombi Passat elégedett tulajdonosa és használója. Tetszett neki, nem igazán talált fogást az autón, ha csak azt nem, hogy az övében egy erősebb motor szolgál.

82 kilométer megtétele után maradt még 1230

Ahogy megy a világ az önvezető autózás felé, minden tesztautón alaposan megnézem az aktív sávtartás és a távolságkövető tempomat működését. Ez nálam már fél önvezetés az autósztrádán, hiszen nem megy ki a sávjából a kocsi, ha elbóbiskolna a vezető, és nem is éri utol az előtte haladót.

Az aktív sávtartás kulturáltan működött, nem tolakodóan kormányzott bele egyszer-egyszer és közép szigorúan szólt rám, hogy vegyem vissza az irányítást. A közeli múltban olyan tesztautóhoz is volt szerencsém, amelyik tovább hagyta ezt a „játszadozást”, de olyanhoz is, amelyik a Passatnál hamarabb jelezte, hogy nem tetszik neki a lazaságom.

A fél önvezetésnek ez a fele tehát rendben találtatott, a másik fele, a távolságkövető tempomat is szépen tette a dolgát. Nem durván fékezve lassított vissza, ha utolértem egy autót és szépen húzta újra fel a beállított sebességre, ha előzésnél, vagy sávváltásnál eltűnt előle az akadály. És mindez hatékonyan dolgozott össze a táblafelismerő rendszerrel.

Prémiumbelső

A Passat ugyanis a sebességkorlátozó táblára automatikusan visszaveszi a tempót. Lehet, hogy ez a pénztárcakímélő üzemmód más tesztautóban is a rendelkezésemre állt már, de vagy nem vettem észre, vagy ki volt kapcsolva. Mindegy is, a Volkswagen rendszere nagyon szépen dolgozik. Az már más kérdés, hogy tetszik-e majd mindegyik használójának, de kikpacsolható.

A tesztautó ugyan nem tudta, de jövőbe mutató, hogy a Parkolási asszisztens pro segítségével az új Passat Variant okostelefonon keresztül, távirányítással is be- illetve kiállhat a parkolóhelyről. Ha ez még memóriafunkcióval is rendelkezik, a rendszer rögzítheti és elmentheti az egyes utak utolsó 50 méteres szakaszát. Amikor az autó ismét ennek kezdőpontjához – például az otthoni kocsi- vagy garázsbeállóhoz – ér, a rendszer felajánlja a beállás folyamatának átvételét, és az önálló kiállásra is lehetőséget kínál.

Szemből is elegáns

A Volkswagen extrafelszereltségként új Head-up kijelzőt is kínál, amely a szélvédőre, s ezzel a jármű előtti térbe vetíti ki információit, ezt tesztautónk is tudta és nagyon praktikus volt. A multifunkciós kormánykeréken ismét gombok találhatók, ez még egyszerűbbé teszi az autó kezelését.

A Passat kombija sosem volt kis autó, a legújabban az 50 milliméterrel hosszabb tengelytávnak köszönhetően hátul ugyancsak 50 milliméterrel nagyobb lábtér áll rendelkezésre. A támlák magasságáig pakolva csomagtartó 40 literrel, 690-re bővült, a hátsó ülést lehajtva pedig már 140 liter a plusz, így 80 liter híján két köbméternyi a hely az új Variantban. Úgy, hogy rendes mankókerék van benne, nem a bizonytalan defektjavító készletre kell hagyatkoznia a bajba került autósnak.

A SUV-k térhódítása megtépázta a Passatot is, ám a modell legalább túlélte, miközben több versenytárs egyszerűen abbahagyta a gyártást ebben a kategóriában. A világdivathoz alkalmazkodni kell, így már csak kombi kivitelben kínálja a modellt a márka, ez a karosszéria-forma a legnépszerűbb a vásárlók körében. A szép formavilág ugyanakkor sportautóknak is becsületére váló légellenállást, a 0,25-ös Cw-értéket tud, ami megsüvegelendő.

Jó sok gomb van a kormányon

A kiváló alaktényezőben fontos szerepe van a kerekek körüli légörvények keletkezését megelőző légfüggönynek, a hűtőrács zárható lamelláinak, a burkolt padlólemeznek, a külső tükröknek és a hátsó légterelőknek is. Mindez természetesen jótékony hatással van az autó fogyasztására is.

És még mindig a forma. A Volkswagen csoport platformokban gondolkodik, így nem csoda, ha a Superb rokonság több helyen is tetten érhető, a motortérben, a futóműnél, egyenesen a csereszabatos karosszéria-elemekig. Beül pedig a műszerfal kialakítása mutat erős rokonságot az ID-családdal.

A kezdetben azonban csak két motorral, az egyaránt 150 lóerős benzinessel, illetve dízellel rendelhető Passatból az utóbbit vezettük. A kétliteres TDI motor 1600-as fordulattól elérhető 360 Nm nyomatéka bőven elegendő, 0-ról 100-ra 9,3 másodperc alatt gyorsul az autó. A végsebesség így is 220 kilométer/óra felett van.

A 150 lóerős dízel fölé érkezik egy gázolajos motor

Jön majd egy erősebb és egy gyengébb dízel is - utóbbi nem biztos, hogy nálunk is kapható majd -, kérdés, hogy a 122 lóerős belépőmotorral mire megy majd a Passat. Az biztos, hogy az elérhető és próbált dízellel dinamikus és messzire jut: a WLTP szerint 5,0 literes átlagot tud, ami a 66 literes tankkal 1300 kilométeres elméleti hatótávot jelent.

A Passatnak ebben – sok szakújságíró szerint talán utolsó – generációjában már nincs kézi váltó, az általunk próbált modellben egy 7 sebességes, duplakuplungos DSG dolgozott. Az előválasztó felkerült a kormányoszlopra, bevallom, jó darabig kerestem is, mire el tudtam indulni az autóval Porsche Szeged parkolójából. Kevésen múlt, hogy szégyenszemre telefonos segítséget kelljen kérnem.

Hátul és oldalnézet

A vaskos karral az ID modellekéhez hasonlóan, előre vagy hátra billentve kell az irányt kiválasztani. Azért nekem jobban tetszett, amikor magam mellett, lent, a jobb oldalon, egy apró mozdulattal lehetett sportfokozatba tenni az autót. Bevallom, magamtól meg sem találtam volna sportállást, a gazdaboltos volt az, aki új szemmel segített nekem ebben. Ezzel együtt meg fogják majd szokni a használók, és aki kézzel is kapcsolgatni szeretne, a váltófülekkel még megteheti.

Az új Passat induló ára 16,5 millió forint, az általunk próbált középső felszereltségi szint, az Elegance 18,3 millió. A mi autónkban volt még jó néhány extra, például az IQ.DRIVE csomag, megerősített oldalüvegezés, panoráma tolótető, „rendesebb” rádió-navigációs és elektromosan kioldható vonóhorog. A tesztautó egyedi ár azonban így is 17 millió alatt maradt.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.29
„Bemértek vagy nem?” – eloszlatjuk a dilemmát.   ..
2024.04.29
Összeütközött két autó az M3-as fővárosi szakaszán - írja hétfő délután a Katasztrófavédelem.  ..
2024.04.29
A Hyundai Motor Group átlépte a 10 millió globális csatlakoztatott autós szolgáltatási előfizető....
2024.04.29
A Lexus vadonatúj kompakt crossovere nem köt kompromisszumot a minőség és a kifinomultság terén: a....
2024.04.29
Az induló kirándulószezonra időzítette menetrend-módosítását a Raaberbahn/Győr-Sopron-Ebenfurti....
2024.04.29
Az Európai Unióban évente a jelenleginél nyolcszor több elektromos járművek feltöltéséhez szükséges....
2024.04.29
Idén 17. alkalommal adták át az ország legjobb fiatal szakembereinek járó elismeréseket. A Magyar....
2024.04.29
Izgalmas csaták és tehetséges HUMDA-pilóták sikerei a Balaton Park Circuiten. ..
2024.04.29
A Nissan Motor Co., Ltd. kiterjesztette a következő generációs NissanConnect szolgáltatásainak....
2024.04.29
A Széchenyi István Egyetem együttműködési megállapodást kötött a független kutatóhálózat....