Dakar
Az új Dacia Sandrider egyáltalán nem hasonlít a Prodrive Hunterre, pedig részben azon alapul
A január 3-17-ig tartó Dakar-rali szervezői egyértelműen megemelték a hatodik szaúd-arábiai futam nehézségi szintjét, a verseny ezúttal 7700 kilométer össztávú lesz, és ebből több mint 5000 kilométer a mért szelektív szakaszok hossza. A francia szervező cég, az ACO most is olyan kihívást állított össze, amely az első pillanattól az utolsóig próbára teszi a versenyzőket és a csapatok többi tagját, akiknek ebben a két hétben nagyon kevés lehetőségük lesz arra, hogy kipihenjék magukat. A verseny első részébe betett, 48 órás, 1057 km-es szerviz nélküli „chrono” szakasz közvetlenül a 845 km-es maratoni szakaszba vezet, a kettő együtt a hiányzó esti szervizek és az extrém távolságok miatt már a verseny kimenetelét is meghatározhatja idő előtt. A második héten a mezőny tagjai igyekeznek majd meghódítani a hírhedt Üres Negyed dűnéit a subajtai cél előtt.
Ezúttal a 12-ből 5 szelektív szakasz is olyan lesz, amelyen az autósok és a motorosok külön pályán versenyeznek, így kevesebb lehetőségük lesz a négykerekűeknek a kétkerekűek nyomait követni, vagyis fontosabbá válik a navigáció, és csökken a balesetveszély. A verseny utolsó harmadában az egyik versenynapon még a kamionosok is saját pályát kapnak. Igyekeznek a rajtokat közvetlenül a napfelkelte utánra időzíteni, hogy a mezőny vége is sötétedés előtt beérjen az adott táborba.
Az útvonal
A Dakar-rali első harmadában a verseny központjaként, és egyben a rajt helyszíneként szolgáló XXL-méretű tábor sátrait most a 200 ezres lakosú Bisha városában, Szaúd-Arábia délnyugati negyedében állítják fel; a versenyzők túlnyomó többsége ide érkezik meg, miután átvette járművét a dzsiddai kikötőben. Aztán az új év köszöntésé közben 2025 első néhány óráját azzal töltik, hogy átesnek a technikai és adminisztratív ellenőrzésen, és elvégzik az utolsó simításokat a technikákon. Bishában rendezik majd a 29 km-es bemelegítő prológot, aztán a második, 412 km-es szelektív szakaszt és a 965 km szelektívbők álló, 48 órás „chronó” szakaszt is. Csak január 7-én, kedden hagyja el a mezőny Bishát, a január 10-én tartott egyetlen pihenőnap pedig Hail városában lesz, de addig át kell vágni még Aiuia kanyonjain. Al Duvadami, Rijád és Harad érintésével január 15-én este érkezik meg a mezőny Subajtába, az Üres Negyed szívébe, ahol a két utolsó (11. és 12.), hurok alakú szakaszt rendezik meg. Az ezeken a szelektív szakaszokon található, néhol 250 méter magas dűnék gondoskodnak majd arról, hogy az utolsó pillanatig se lehessen biztosan megmondani a győztesek személyét.
A mezőny
A japán gyártók közösen indítanak egy hidrogénhajtású SSV-t
Újdonság, hogy idén nem lehet quaddal indulni a Dakaron. Azért indulóból így sem lesz hiány: a 2025-ös Dakar-ralin hét kategóriában több mint 800 versenyző küzd majd meg egymással. A kategóriák: motorkerékpár, autó, challenger, SSV, kamion, M1000 és classic. Utóbbin a korábbi Dakar-ralikon (1979 és 2005 között) részt vett autók, motorok és teherautók vehetnek részt. A challenger (T3) és SSV (T4) kategóriájú járművek terepversenyzésre tervezett ún. "side by side" buggy-k. Az M1000 kategória az innovatív, alternatív hajtástechnológiát, például a hidrogént vagy tisztán elektromos hajtást használó prototípusoké.
Gyenes Emánuel az új KTM-jével
Ismét lesznek magyar indulók is a Dakaron. A motorosoknál a szatmárnémeti Gyenes "Mani" Emánuel a 15. Dakarjára készül. A 2024-es versenyt a 23. helyen záró motoros novemberben vette át a vadonatúj KTM-jét, amellyel indulni fog, mégpedig a 34-es rajtszámmal. A Qualisport csapata, Kovács Miklós, Ács László és Czeglédi Péter harmadik alkalommal vesz részt a világ legnehezebb tereprali versenyén, ahol 43 kamionos versenytársukkal kell majd megküzdeniük a sivatagi dűnék között. A 617-es rajtszámú sárga Scania Hyena teljes felújításon esett át a tavalyi verseny óta, így a kalocsai trió bizakodva várhatja a rajtot.
A Qualisport Scaniája
Szalai Norbert és Darázsi Zsolt is ott lesz ismét a kamionosok között, de ők csak szervizkamiont fognak vezetni. A classic kategóriában először lesznek magyar indulók, rögtön két páros is, mindkettő Mitsubishi Pajeróval. A Hamza Péter – Kalmár András kettős a 779-es rajtszámot, míg a Mikucza Tamás-Bakó András páros a 782-est kapta.
Egy nagy hiányzó és több komoly esélyes
Ford Raptor T1+
A 14-szeres győztes Stéphane Peterhansel novemberben jelentette be, hogy 36 év után először nem lesz ott a Dakaron, helyette az Africa Eco Race-en indul egy Yamahával. A francia klasszis 1988-ban vett részt először a Dakaron, azóta motorral hatszor, majd autóval még nyolcszor tudott győzni, legutóbb 2021-ben a Minivel. Az elmúlt három Dakart az Audinál töltötte, a német gyártó azonban a tavalyi győzelme után kiszállt a versenyből, hogy a 2026-ban induló Forma-1-es programjára koncentrálhasson.
Carlos Sainz Sr. az ötödik győzelmére tör a Forddal
Peterhansel korábbi audis csapattársai, Carlos Sainz és Mattias Ekström a Ford új csapatához igazoltak, így ők ott lesznek a rajtnál, a 62 éves spanyol a verseny egyik nagy favoritja. Ha ismét győzni tudna, ő lenne a Dakar-ralik történetének legidősebb győztese, és abban is rekordot állítana fel a matador, hogy öt győzelméből négyet különböző autógyártókkal szerezne meg. Az M-Sport által kifejlesztett vadonatúj Ford Raptor T1+ból összesen négyet indít a gyár, a másik két autót Nani Roma és az ismeretlen fiatal, a tavaly még SSV-t vezető Mitch Guthrie Jr. fogja vezetni. Az új Raptorok csővázas prototípusok, az ötliteres, szívó V8-as motorjuk a Mustangból származik. Bőven van bennük potenciál, amit Roma győzelme is jelzett idén a Hungarian Baján.
A Dacia Sandrider csak 4,14 méter hosszú
A Ford legnagyobb ellenfele a Prodrive-támogatással induló új gyári csapat, a Dacia lesz, amely olyan neveket tudott leigazolni, mint az ötszörös győztes Nászer el-Attija, vagy az ötszörös dobogós, de még győzelem nélkül álló kilencszeres rali-világbajnok, Sébastien Loeb. Indítanak egy harmadik autót is, amelyet a 32 éves spanyol hölgy, Christina Gutierrez vezet majd. Ő sem akárki, ugyanis Jutta Kleinschmidt után mindössze a második nő, aki kategóriát nyert a Dakaron (2023, Challanger SSV), és már a kilencedik Dakarjára készül.
Sébastien Loeb nagyon vágyik már a győzelemre
A szokatlan külsejű Dacia Sandridert a Nissan háromliteres, 360 lóerősre lefojtott V6-os turbómotorja hajtja, a váz és a futómű a Prodrive fejlesztése. A román autógyártó csapata novemberben, a Marokkó-ralin aratott kettős győzelemmel melegített a 2025-ös Dakar-ralira.
A gyári Toyota-alakulat
A 2025-ös Dakar-esélyesek között muszáj megemlíteni a gyári Toyota Gazoo Racing csapatot is, amely nem kevesebb mint hat darab Hilux T1+ versenyautót indít, a legesélyesebb két pilótájuk a többszörös szakaszgyőztes Seth Quintero és Lucas Moraes. Ezen kívül a privát Overdrive Racing is indít három Hiluxot, melyek közül az egyiket ezúttal is a tavalyi Dakar-rali nagy vesztese, az élről baleset miatt kiesett Jazid al-Radzsi vezeti majd.
Dízel helyett már sorhatos BMW-benzinmotor hajtja a Minit
Sven Quandt csapata, az X-raid Mini négy versenyzőt gyűjtött össze a benzinmotoros Mini 3.0i JCW-hez. Guillaume de Mévius a legnagyobb esélyesük, mivel ő volt a 2024-es szezon áttörő versenyzője, aki tavaly az első Dakarján – az Overdrive Racing színeiben – rögtön az összesített második helyet szerezte meg egy Toyotával. Ráadásul már az első minis versenyén, az idei Marokkó-ralin harmadik lett a Daciák mögött. A belga itt ismerkedett meg az új autójával és az új navigátorával, a kétszeres világbajnok (2022 és 2023) Mathieu Baumellel is. De Mévius mellett még Denis Krotov, Lionel Baud és a 2024-es Baja-világbajnok, João Ferreira fogja vezetni a gyári Miniket. Két fekete-fehér fényezésű privát Mini is indul a Dakaron, ezeket Guerlain Chicherit és Vladas Jurkevisius terelgeti majd a dűnék között.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!