dízel
Drámai zuhanásként emlegeti az Óvilág legnagyobb autóipari szakfolyóirata, az Automotive News Europe az egykor közkedvelt dízelmotorok piacvesztését. A mértékadó lap szerint 2011-ben a dízelek 55 százalékban részesedtek az európai újautó-eladásokból, mostanra 44 százalékra esett vissza a penetrációjuk. Különösen szembeötlő a változás Franciaországban, ahol a 2011-es 72 százalék helyett jelenleg már csak 48 százalék a dízelek részesedése az újautó-eladásokból. Idén további zuhanás várható: a Morgan Stanley és az LMC Automotive szerint az év végével 42 százalékon, a PwC Autofacts elemzése szerint egyenesen 40 százalékon zárhatja 2018-at a dízelek részesedése a teljes piacból.
A zuhanás üteme lassul, de a trend nem fog megfordulni – mondják a szakértők; egyes elsővonalbeli autópari beszállítók szerint akár 30 százalékig visszaszorulhatnak a gázolajjal működő járművek. Ebben a térvesztésben az is szerepet játszik majd, hogy az európai nagyvárosok sorra tiltják ki központi kerületeikből a dízel üzemű járműveket: Párizs 2030-tól, Oxford 2020-tól, Koppenhága pedig már jövőre lezárja a belvárosba vezető utakat a dízel autók előtt.
Vannak persze olyan ellenvélemények is, amelyek szerint a dízelek fajsúlytalanná válásával pont a globális felmelegedés elleni küzdelem kerül veszélybe. Az érvényben lévő CO2-kibocsátási előírások ugyanis, amelyek jelenleg 130 g/km-ben korlátozzák a márkák flottaátlagát, tisztán benzinüzemű gépkocsikkal nem teljesíthetők: hiába bocsátanak ki koromrészecskéket és nitrogén-oxidokat a dízelmotorok, csekély CO2-emissziójuk miatt szükségünk van rájuk, mondják a technológia pártolói.