autóeladás

Csökkent a forgalomba helyezett új személygépjárművek száma Magyarországon

2023.01.02.

2022 különleges év volt az autóipar számára is. A magyar piac jelentős problémákkal szembesült az év elején, de az autógyártók jelesre vizsgáztak a megoldásból és az év végével bizakodva fordulhatunk a következő esztendőre - írja a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületa (MGE) a 2022-es év új gépjármű forgalomba helyezésekről.

A februárban kirobbant orosz-ukrán háború minden iparágat nehéz helyzet elé állított, beleértve az autóipart is. A háború okozta ellátási lánc problémák az év első felében éreztették igazán hatásukat, az év második felére a helyzet javuló tendenciát mutatott.

Az év elejét a háború okozta kihívások mellett a félvezetők 2021 óta tartó hiánya is megnehezítette, ami a megszokottnál hosszabb szállítási időket eredményezett, de a gyártók az év második felére többnyire megoldották a feladatot és a szállítási idők közelítenek a békeidőkben megszokottakhoz.

Az euró-forint árfolyam változása az új- és használtautók árain is érezteti hatását, ugyanakkor ezek emelkedése elmarad számos egyéb termék esetében tapasztalható növekedéstől. Az energiaárak jelentős növekedése miatt sokan halasztják el az autóvásárlást, ami természetes ebben a bizonytalan időszakban, ugyanakkor kétséges, hogy hosszútávon megéri a halasztás a folyamosan növekvő listaárak mellett.

Tehát összességében egyértelmű, hogy a számok alapján visszaesett a magyar autópiac, ugyanakkor a helyzet nem drámai, a regisztrációs adatokban látott visszaesés inkább megtorpanás, mint jelentős probléma.

2022-ben 111.524 darab személygépjárművet regisztráltak Magyarországon, ami 8,5 százalékos csökkenést jelent 2021-hez képest. A visszaesés tehát egyértelmű, de a mértéke nem drámai. Jelentősen a csökkenés a kishaszonjárművek piacán, 23,2%-kal kevesebb ilyen modellt regisztráltak az elmúlt egy évben, mint 2021-ben. A csökkenés oka elsősorban az év eleji chiphiány és bizonytalanság, 2022 második felében javult a helyzet és csak néhány százalékkal teljesített az egy évvel korábbi időszak alatt.

Az elektromos autók száma bár gyors ütemben növekszik az utóbbi években, 2022 végére a várhatónál jelentősen kevesebbet helyeztek forgalomba belőlük, így összességében a regisztrált új autók mindössze 4 százaléka tisztán elektromos és hasonló arányt képviselnek a tölthető hibrid modellek. Ez az összességében 8 százalékos piaci részésedés, amelyet a tisztán elektromos vagy tölthető hibrid autók adnak európai összevetésben igen alacsony.
 
A szegmensek tekintetében a legnépszerűbb továbbra is az alsó-közép kategória, minden negyedik autó ebből a szegmensből kerül ki. Továbbra is rendkívül népszerűek a városi terepjárók, ezek közül a legkisebb, B-kategóriás modellek a legkelendőbbek, de a többi méretet is figyelembe véve az SUV modellek a piac majdnem felét adják 48 százalékos részesedéssel.
 
A nagyhaszonjárművek piacán 2022 jelentős növekedést hozott. A kereslet az építőipar visszaesése miatt várhatóan csökkenő tendenciát mutat, ezt a szállítási idők miatt 2023 első felében várjuk visszaköszönni az adatokban, de köszönhetően az idei nagyszámú regisztrációnak, a visszaesés nem feltétlenül okoz meglepetést és problémát. 2022-ben és jövőre is fontos kérdés a sofőrok hiánya – ennek megoldása a következő évek egyik fontos feladata.
 
Az autóbusz piac az egész évben gyengélkedett, alacsony darabszámokat mutat a statisztika. Az új autóbuszok iránti alacsony szintű kereslet jelentős probléma, ugyanis a személyszállítás további és gyors megújítása biztonsági és környezetvédelmi okból sürgető igény. Erre vonatkozóan kormányzati tervek vannak a tisztán elektromos hajtású akkumulátoros, illetve a hidrogén hajtású, üzemanyagcellás buszok elterjesztésére. A jelenleg futó állomány igen magas életkorú, 16 év feletti, amely aggasztó, különös tekintettel arra, hogy a jövőben a városokban a tömegközlekedés fokozottabb előtérbe kerülése várható.
 
A közúti nehéz pótkocsi értékesítés trendjében, ha sokkal lassabban is, de követi a nagyhaszonjármű piac alakulását. Az ilyen járművek iránti keresletben szintén fontos szerepet játszik az építőipar helyzete, annak visszaesése várhatóan 2023-ban jelenik meg az adatokban.
 
A motorkerékpár piac 2022-ben is növekedett, ami köszönhető volt a pandémia visszaszorulásának, illetve a tudatos, költséghatékonyabb közlekedés előtérbe kerülésének. A növekedés lendületét a gyártók kiszolgálási kapacitásának ingadozása némileg visszafogta, de így is 13 százalékos emelkedést ért el a piac. - Szükségesnek látjuk a robogók azonosításának megoldását regisztrációval, vagy KGFB plakettel - írja az MGE.
 
A használt autók piacán is visszaesés tapasztalható, de kisebb mértékben, mint az új modellek esetében. A visszaesés oka elsősorban a gazdasági helyzet és a forint-euró árfolyam jelentős emelkedése. Fontos hozzátenni, hogy a kisebb mértékű visszaesés részben az év eleji új autó hiánynak köszönhető, amikor számos vásárló úgy döntött, új helyett azonnal elérhető használt autót vásárol.
 
Régóta tartó trend az országban, hogy a behozott használt modellek száma meghaladja az új autókét, részben ennek köszönhető, hogy az autópark átlagkora folyamatosan növekszik. Jelentős kihívás a jövőre nézve ennek a trendnek a megfordítása.
 
A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete minden évben elkészíti becslését a következő év várható forgalombahelyezési adatairól. "A 2022-es évhez képest csökkenésre számítunk a személyautók piacán, ami természetes a jelenlegi gazdasági környezetben. A további, körülbelül 10%-os csökkenés jelentős, de nem drámai és várhatóan a magyar autópiac továbbra is a százezres darabszám felett fog teljesíteni 2023-ban."

- Jelentős növekedésre számítunk az elektromos autók iránti keresletben - írják. Ebben szerepet játszhat az üzemanyag- és energiaárak alakulása, a vásárlók ezeket a szempontokat biztosan figyelembe fogják venni, amikor hajtásláncot választanak.

Szintén pozitív évre számít az MGE a motorkerékpár eladásokat tekintve, további 10 százalékos növekedést prognosztizál.

Az olyan szegmensekben, amelyek esetében a kereslet egyik fő alakítója az építőipar aktuális helyzete, stagnálásra vagy csökkenésre számítanak. A magas infláció, a növekvő listaárak miatt minden bizonnyal számos magánszemély és cég elhalasztja a vásárlást, annak ellenére, hogy az árak csökkenése valószínűtlen, így az aktuális árakon történő megrendelés tűnik a racionális választásnak.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
A jelenlegi generációnak, amely Európa második legtöbbet eladott modellje volt 2023-ban, nincs....
2024.03.29
Egy 165 járműből álló, 7 millió font (3,27 milliárd Ft) értékű bZ4X-flottát rendelt a WeFlex, amely....
2024.03.29
Korlátozott példányszámban gyártott veterán Peugeot 205-ös került kalapács alá az angliai....
2024.03.29
- Több mint öt hónap és a szakszervezetekkel lefolytatott tizenöt tárgyalási forduló után egyoldalú....
2024.03.29
Az M3-as autópályán, a keleti országrész felé rendkívül erős a forgalom. Gödöllőtől Bagig 20 km-en....
2024.03.29
A megszokott programok, és a felhőtlen jókedv mellett, idén néhány különleges látványossággal is....
2024.03.29
A világ legsikeresebb üzleti limuzinjának nyolcadik nemzedéke maradéktalanul meggyőzte a nemzetközi....
2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....