Szabó Autójavító Kft.

Családbarát Szabó család – új karosszéria-centrummal bővült a 30 éve alapított autójavító cég (2. rész)

2022.06.13.

A Szabó Autójavító Kft. 100 százalékban magyar és családi vállalkozás, ahol immár a harmadik generáció is belépett a cég vezetésébe. A kezdetek a hőskorra, a rendszerváltozás idejére nyúlnak vissza. Az elsők között lettek a Porsche Hungarián belül a SEAT márka szerződéses partnerei. Céljuk a kezdetektől az volt, hogy folyamatosan szinten tartsák, illetve növeljék a márka imázsát, presztízsét. Az elmúlt több mint 30 évszámukra is fordulatokban gazdagon telt, de a tudatosság és a szakmaiság megalapozta sikereiket. A vállalkozás az évek során folyamatosan bővült, nemrégiben pedig teljesült az egyik nagy álmuk: önálló Karosszéria Centrumot avattak, amivel sikerült látványosan növelni a forgalmukat. Ezeknek az alapoknak is köszönhetően másodszor is elnyerték a Családbarát Magyarország Központ arany fokozatú minősítő védjegyét. Riportunk első része ezen a linken olvasható.

Szabóék számára a kezdetektől nyilvánvaló volt, hogy az ügyfél-elégedettség mindennél fontosabb. Ennek megfelelően próbálták folyamatosan kondicionálni a kollégákat. A havi megbeszélések alkalmával mindig kiemelt szerepet kapott az ügyfél-elégedettség, a magas szintű kiszolgálás. Ez tükröződik most is a kiváló CarAdvisor-értékeléseken.

Családi tradíció: belép a harmadik nemzedék

Ezek után nem csoda, hogy 2002-ben megkapták a gyári elismerést, a Golden Dealer-díjat, amivel a legjobb értékesítési csapatot jutalmazzák. 2009-ben pedig - szintén a gyártótól – újabb elismerésben részesültek. Ezúttal a magas ügyfél-elégedettséget és az alacsony visszajavítási arányt jutalmazták. Ez utóbbira azért is különösen büszkék, mert a visszajavítási arány Szabóék műhelyében 1 százalék körüli.

“Az első elismerést még abban az időszakban kaptuk, amikor döntően SEAT-okkal foglalkoztunk. A második CarAdvisor-értékelés viszont már a teljes spektrumú szolgáltatásokra vonatkozott. Azért vagyunk különösen büszkék rá, mert vevőszolgálati értékelésről van szó, amit az ügyfelek adnak. Mindig, mindenben lehet előrelépni, mi ezt tartjuk szem előtt” – fogalmaz Szabó Csaba, aki a sikerek egyik alapjának azt tartja, hogy tradicionális családi vállalkozásként próbálták felépíteni a céget.

Szabó Csaba

„Ezért is ül itt most mellettem Máté fiam. Határozott célom neki átadni a céget. Ő a tanulmányait is ennek megfelelően végezte. Én annak idején a győri Széchenyi István Távközlési és Műszaki Főiskolán diplomáztam, ami ma már egyetem. Máté fiam pedig itt, az Óbudai Egyetemen végzett gépészmérnökként."

Máté  az egyetem után, 2019-ben kapcsolódott be a cég irányításába. Elsősorban a technológiai folyamatokkal, a fejlesztésekkel foglalkozik. Legutóbb az ő irányításával szerelték fel a régi műhelyben az elektromosautó-javító részleget.

“A műszaki vezetői funkciót viszem, és mellette folyamatosan tanulok, igyekszem a maga teljességében átlátni a cég működését. Most leszek 30, úgyhogy már a koromnál fogva is én intézem a tanulói ügyeket. Mellette tanítok: külsős óraadó vagyok a Csonka János BudapestiGépészeti Szakcentrumban” – mondja.

Szabó Máté

Máté számol azzal, hogy a jövő nem lesz könnyű. Számtalan kihívással szembesül a szakma, főleg a kisebb vállalkozások. Az üzletág nagyon sok pénzügyi befektetőt vonzott. Az autós szakma ezért manapság alapvetően nem a szakmai befektetőkről szól. Szabó Csaba visszaidézi az egyik pénzügyi befektető szavait, aki úgy fogalmazott: “Mi közgazdászok vagyunk, nem értünk az autókhoz. Viszont el tudjuk adni, ki tudjuk számolni az árrést meg a maradványértéket.”

Az autó nem javítja meg saját magát

Sajnos manapság ez a gondolkodásmód a jellemző. Szabó Csaba azonban másként vélekedik:

„Úgy gondolom, hogy a szakma mindig szakma lesz, bárhogyan is alakuljanak a körülmények. Még nem tartunk ott, hogy egy autó saját magát megjavítsa. Kellenek hozzá emberek, apparátus, műszaki tudás.”

Szabóék  folyamatosan keresték a bővülés lehetőségét. Alaposan meg kellett fontolniuk, pontosan mire van szükségük:  egy újabb javítóműhelyre vagy egy olyan részre, ami már a régi műhelyben is szűkös volt. A legszűkösebb keresztmetszet, ami gátolta a forgalom további növelését, a fényezőműhely volt. Összesen 80 négyzetméter – előkészítővel és fényezővel együtt.

„Amikor 2005-ben elkezdtük a fényezést, még elégségesnek bizonyult. De ahogy bővült a cég, és nőtt a forgalom, ez a terület is kevés lett. Nyilvánvaló lett számunkra: karosszéria-centrumot kell építenünk.”

Ahogy elmondták, kemény menetelés után jutottak el odáig, hogy ma már ebben a kiváló adottságokkal rendelkező épületben fogadhatják a karosszériás klienseket. Szavaikból kiderül: az M0-ás mellett nagyon sok lehetőség lett volna, akár ipari parkokban egy épület megvásárlásával vagy bérlésével, de az volt a cél, hogy a fejlesztés a már meglévő egységek közelében legyen. A volt orosz laktanyaterület kézenfekvőnek tűnt, de a 92 ezer négyzetméteres terület meglehetősen hektikus felosztású volt. Speciális környezet, különleges nehézségekkel. Beleöltek rengeteg időt, fáradságot, aztán több mint kétéves  tárgyalássorozat, majd pályázat után 2018 decemberében megvásároltak az önkormányzattól 3000 négyzetmétert. Utána már viszonylag egyenes volt az út. Meg kellett terveztetni az épületet, el kellett végeztetni az alap - földmunkákat és aztán felépíteni magát az épületet. Az építkezés 2019 novemberében kezdődött, és 2021 márciusában kapták meg a használati engedélyt. 

Konferenciaterem a karosszéria centrum emeletén

“Kuriózum, hogy mielőtt megállapodtunk volna, az önkormányzat szeméttelepnek használta ezt a telket. Ide rakták le a kerületben végzett felújítási munkák törmelékét” – teszi hozzá Szabó Csaba.

Létrejön az új Karosszéria Centrum

A karosszériás műhellyel kiegészülve, így már egy egész komplexum jött létre. Jelenleg három telephelyük van. Az első a 385 négyzetméternyi hasznos alapterületű bemutatóterem, 1100 négyzetméteres területen. A javítóműhely 2315 négyzetmétert foglal el, amiből 750 négyzetméter a hasznos alapterület.

A legújabb, a Karosszéria Centrum pedig 3000 négyzetméteren fekszik. Az egész épület több mint 800 négyzetméter hasznos területtel rendelkezik, melyből a lakatosműhely 270, a fényezőműhely 240 négyzetméter. Így tehát a régi területhez képest a lakatosműhely több mint kétszer akkora, a fényezőműhely pedig nagyjából háromszor akkora területen működik tovább. A lakatosműhelybe egyszerre akár 7 autó is befér, ha beleszámoljuk az új emelőt és az új emelőként is funkcionáló, talajba süllyesztett húzatópadot.

A beszélgetésnek ezen a pontján elindulunk a “szentélybe”, az új karosszériás műhelybe, ahol a vadonatúj fényezőkabin már digitális vezérléssel és innovatív érintőképernyős kezelőpanellel rendelkezik.

De előtte azt firtatom, hogy állnak az utánpótlással, nincs-e szakemberhiány. 

„Nehezebb manapság jó szakembert találni, de szerencsére a tanulóképzésben is egy lépéssel előbbre járunk. Ha átmegyünk a szerelőműhelybe, ott jelenleg nyolc tanulóval foglalkozunk. A karosszériás oldalon van két fiatal kollégánk, akik nálunk voltak tanulók. A fényezőkhöz érdekes módon egy hölgyet vettünk fel, akinek kifinomult az ízlése,  kiválóan ért a színekhez. Általánosságban is az a tapasztalatom, hogy a hölgyek sokkal jobban látják a színeket.”

Az élő bizonyosság ott van előttünk, egy kedves, törékeny fényező hölgy személyében, akinek csiszolás közben még egy bájos mosolyra is futja.  

A beszélgetés még e téma körül folytatódik. „Ha most hirtelen le akarnék akasztani egy képzett fényezőt, nem lenne könnyű dolgom. Lehet találni, de meg kell fizetni rendesen. Robert Bosch azt mondta: nem azért szeretnek nála dolgozni az emberek, mert annyira szereti őket, hanem azért, mert jól meg vannak fizetve.”

Az új épület tökéletesen kiszolgálja mind a szakmai követelményeket, mind pedig a kliensek kényelmét, igényeit. A teljes karosszériajavítási folyamat egy épületben, egymásra épülő munkafázisokban zajlik, ami a kárfelvétellel kezdődik, és az autó mosás utáni átadásával zárul.

”A kárfelvételt magunk végezzük, természetesen bizonyos feltételekkel és meghatározott összeghatárig. Az  épületet pedig technológiailag  úgy terveztük, hogy a folyamat egyes állomásai – kárfelvétel, karosszériajavítás, fényezés és átadás – egymásra épüljenek.”

Megtérül a sok munka és befektetés

Úgy tűnik, megtérült a befektetés, sikert hozott a rengeteg befektetett pénz és energia. Szabóék büszkén sorolják az eredményeket.

“Már most látszik, hogy a karosszériaműhely megépítésével megvalósult a célunk, a kapacitás növelése. A régi műhelybe három autó fért be, az újban hatot szétszednek, és még befér kettő. A régi helyen a karosszériás műhely átlagosan 400-440 autót javított. Most már nagyjából 600 autó/év a teljesítményünk.”

Az eredmények egyébként az átadás után azonnal jelentkeztek. Tavaly májusban “költöztek be”, amikor  a fényezőkamra beüzemelésével még volt további teendő. Ám a karosszériás műhely így is 15 százalékkal teljesíttette túl az előző évi számokat. Ebben az évben pedig már 30 százalékkal magasabb a teljesítményük az előző évhez képest. 

A dolgozói létszámot is elkezdték már növelni. Jelenleg négy karosszérialakatossal, három fényezővel és nyolc szerelővel dolgoznak. A teljes létszám 36 fő, ideértve az értékesítést, a vevőszolgálatot, munkafelvételt – tanulók nélkül.  Ezt folyamatosan és arányosan igazítják majd a növekvő forgalomhoz. Szeretnék, ha a növekedés  25-30% között lenne mind a munka mennyisége, mind az alkatrészforgalom terén. Az új műhely képes ezt a növekményt megfelelően kezelni, és kedvező körülmények között ez az arány még magasabb lenne.

Amikor rákérdezek, mennyi a PR az új műhely létrehozása mögött, a két Szabó, apa és fia értetlenül néznek rám. Azt mondják: náluk semmi sem történik csak a reklám kedvéért. „Mindennek jelentősége van, ami az ügyfeleink kényelmét, érdekeit szolgálja.”

Családbarát munkahely

Ezért is büszkék arra, hogy a múlt év végén ismételten elnyerték a Családbarát Magyarország Központ arany fokozatú minősítő védjegyét Családbarát Szolgáltató hely és Családbarát munkahely kategóriákban is. Az új Karosszéria Centrum is átment az auditálási folyamaton, így arra is kiterjednek ezek a minősítések.

„Bár nincs túl sok eszközünk ahhoz, hogy olyan mértékben családbaráttá váljunk, amennyire mi azt szeretnénk. A családbarát tanúsítvány arany fokozatát tavaly novemberben nyertük el szolgáltatóhely és munkahely kategóriában is. Semmi extra dologgal nem készültünk, de így is kétszeresen túlhaladtuk a követelményt.”

A családbarát munkahely alapvetően két megközelítést jelent. Egyrészt a munkavállalók, másrészt az ügyfelek számára.  

„A munkahely oldaláról én még rengeteg mindent el tudnék képzelni pluszban. Hogy csak egy példát mondjak: munkahelyi masszázst, 10-15 perces lazítást, amit hetente-kéthetente  egyszer igénybe vehetnének a munkavállalók. Csakhogy ennek az adózási vonzata olyan, mintha fizetést adnék a munkavállalónak. Erre semmilyen kedvezmény nincsen, nem lehet leírni az adóból. Szóvá is tettem ezt, amikor  első alkalommal vettük át a családbarát tanúsítványt. Európában teljesen elfogadott dolog, hogy ha a munkavállalónak adok egy olyan plusz szolgáltatást, ami a munkáját kényelmesebbé teszi, vagy a lelkét egyensúlyban tartja, akkor sokkal jobban fog dolgozni. Ergo, több bevételem lesz, vagyis több adót fizetek. Akkor ezt miért nem lehet úgy kezelni, mint természetbeli juttatást? Számtalan példát tudnék még hozni, ami családbarát irányba vinné a vállalkozásokat, de adózási és bürokratikus okok miatt ez egyelőre szinte kivitelezhetetlen.”

Mátéval kisétálunk a műhelyből, ami mögött hatalmas tér nyílik meg. A háttérben egy elkerített, 750 négyzetméteres kertrész, frissen ültetett növényekkel. Még nincs teljesen kész, de már most nyilvánvaló, mi a cél vele. Máté tervei szerint pihenőterületként funkcionál majd a munkaközi szünetekben, illetve szabadtéri céges rendezvények lebonyolítására is alkalmas lesz. A csapat időről időre itt jöhet össze egy-egy kerti partira, közös sütögetésre, csapatépítésre.

Szabóék családi vállalkozásában a munkatársak idővel családtagokká válnak. Máté a tervekről beszél, hogyan lehetne még barátságosabbá alakítani a környezetüket. Még alig költöztek be, de már most további terveket szőnek. A még kitöltetlen terekbe is belelátják a jövőt.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.02
Egy nem mindennapi, 2021-es felvételt kapott a Bpiautósok egy olvasójától. ..
2024.05.02
A magyarországi használtautó-piacon jelenleg az élen még a korábbi évtizedek hagyományosan erős....
2024.05.02
A nagyobb akkumulátorkapacitásnak és a frissített regeneratív fékezőszoftvernek köszönhetően....
2024.05.02
Pekingben mutatta be 1000 km-es hatótávú Shenxing PLUS elektromosautó-akkumulátorát a vállalat. ..
2024.05.02
A Continental technológiai vállalat stratégiai partnerséget kötött a müncheni székhelyű vállalattal....
2024.05.02
Szegmensén túlmutató hely- és funkciókínálattal borítja rá az asztalt a kis szabadidőautók piacára....
2024.05.02
Május 10-én, a Mentők napján megemlékezést és ünnepet tart az Országos Mentőszolgálat. ..
2024.05.02
Nemrég egy illegálisan és nem hétköznapi módon tuningolt Suzuki Swift tulajdonosát igazoltatták a....
2024.05.02
A videó elején látszik, hogy egy kamion előzése okozza a torlódást, az autósoknak pedig nem....
2024.05.02
Egy új felszereltségi szinttel, valamint általában gazdagabb felszereltséggel kerül forgalomba a....