Spanyol autópiac
A 2020-as év rosszul kezdődött a spanyolországi gépjármű-értékesítők számára: 7,6 százalékkal estek vissza az eladások, megszakítva ezzel egy négy hónapos pozitív trendet. Januárban összesen 86 443 gépjárművet helyeztek forgalomba az ibériai országban.
Az Anfac (gyártók), a Faconauto (kereskedők) és a Ganvam (értékesítők) összegzése szerint a visszaesés fő oka, hogy drasztikusan, 14 százalékkal csökkent a magánvásárlók száma 2019 hasonló időszakához képest. A trend már tavaly elkezdődött, de a céges beszerzések akkor még kompenzálni tudták a negatív adatokat.
Az idei év első számai azonban újdonsággal is szolgáltak. Az elektromos autók értékesítésének növekedése nagyobb, mint az előző évben. Különböző változataiból (tiszta elektromos, hibrid és plug-in hibridek) 179 százalékkal többet, összesen 3086 darabot forgalmaztak. Piaci részesedésük immár elérte a 2,19 százalékot. A jelenség részben azokkal az új szabályzókkal magyarázható, amelyek – az EU szankcióit meglebegtetve - arra kényszeríti az autógyártókat, hogy ettől az évtől kezdve rendkívüli erőfeszítéseket tegyenek az alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátású járművek eladása érdekében.
A különböző márkák 1619 tisztán elektromos autót (+ 173%) és 1 467 plug-in-hibridet (+187%) értékesítettek. Gázüzemű járművekből 1133 darab kelt el, ami viszont 33,3 százalékos visszaesést jelent.
Bár a gyártók szerint a dízelüzemű járművek szén-dioxid-kibocsátása alacsonyabb, mint a benzineseké, az eladásuk nem növekszik. Az év első hónapját 27,67 százalékos piaci részesedéssel zárták. Igaz, értékesítésük kisebb arányban csökkent, mint a benzineseké.
Spanyolországban az idén forgalomba helyezett gépjárművek száma minden piaci szegmensben visszaesett, kivéve a SUV-okat, amelyekből összeségében 3,9 százalékkal többet adtak el.
A Seat volt a legkeresettebb márka Spanyolországban januárban 8 187 járművel, ami így is 9,91 százalékos csökkenést jelent az előző év azonos hónapjához képest. A legkelendőbb modell a Dacia Sandero. Ebből 2519 darabot értékesítettek, 20,11 százalékkal kevesebbet, mint 2019 januárjában.