mikroautó

Csak Te meg én! És egy sovány mikromobil...

2022.07.31.

Pont úgy, mint egy roadsterben: buli után nem kell hazafuvarozni a haverokat, mert csak a csajod fér el melletted. Vagy mögötted.

Rokon, de nem vér szerinti, mégis méltó utódja a legendás Peel mininek, mely anno elnyerte a világ legkisebb autója címet. Autónak nevezni annyiban volt jogos, hogy magától ment és képes személyszállításra. Még ha nem is arisztokratikus kényelemben, de a briteknél megszokott adózási szabályoknak megfelelően, szűkre szabott tricikliként.

A City Transformerrel négyszer hatékonyabb a parkolók kihasználtsága

A legújabb városi mikroautó négykerekű, és iszonyatosan keskeny, ami nagyon megkönnyíti a parkolást, akár két autó közé, keresztben is elfér, mert még a smart mininél is vékonyabb, viszont így már nem fér el benn egymás mellett két személy, de semmi gond, mert egymás mögött ülve utazhatnak. Igaz, ez már nem éppen roadsterfeeling...

Viszont olyasmit tud, amit más nem, bár a méretváltoztató autó nem újdonság, de eddig csak hosszúságát zoomolták. Ilyen volt a parkoláskor hátsó kerekeit maga alá húzó és így jelentősen megrövidülő, vagyis kisebb helyet foglaló Renault koncepció. A kétüléses francia minit 1992-ben mutatták be a párizsi autószalonon, a Zoom hossza menet közben 2,65 méter volt, parkoláskor 2,1 méteresre zsugorodott, miközben magassága másfél méterről 1,72 méterre nőtt, amivel még bőven elfért a mélygarázsokban.

Parkoláskor több mint félmétrerrel rövidül aRenault Zoom

Újabb forradalmi méretváltoztató ötletet valósított meg a brit City Transformer és az izraeli SEGULA Technologies páros, előbbiek a városi kisautókban tapasztaltak, utóbbiak az elektromos hajtásban szereztek komoly szakértelmet.

A CT-1-es a világ első olyan villanyautója, mely menet közben 1,4 méter, parkoláskor mindössze egy méter széles, vagy inkább keskeny, vagyis városi közlekedésben, valamint megállás előtt minimálisra csökkenti helyigényét.

Városi tempónál keskeny üzzemódban közlekedik a CT-1 

Nem csak keskeny, hanem könnyű is: a CT-1 akkupakkal együtt 590 kilogramm, vagyis tömege fele a legtöbb ma kapható szabványos elektromos járművekénél, miközben hatótávolsága 180 kilométer és fél óra alatt képes 80 százalékosra tankolni.

Közlekedésben alkalmazott 1,4 métere széles és stabilabb Performance üzemmódban 90 km/órás sebességre képes, keskeny ( 1 méter széles) városi (City Mode) használatnál biztonsági okokból 45 km/órára korlátozott a tempója. A tesztek alapján a teljesen elektromos mikroautó sokkal biztonságosabb és kényelmesebb, mint a robogó, vagy e-bringa, igaz jóval drágább is: a listán 16 ezer euró szerepel, de előértékesítésben 12,5 ezer euróért meg lehet rendelni, sorozatgyártását 2024-re ígérik.

Nagy sebességnél szélesebb a nyomtáv

Az 1,8 méteres tengelytávú City Transformer hossza 2,5 m szélessége 1-1,4 méter, magassága 1,58 méter: rugalmas méretének köszönhetően négy City Transformer elfér egy hagyományos autó helyén. A jól manőverezhető – 8,5 méteres fordulási körű – City Transporter utasainak be- és kiszállást segítik a felfelé nyíló ajtók, melyek nem lógnak ki a jármű síkjából.

A CT-1-es két EV motorjának teljesítménye 15 kilowatt, a City Transformer saját fejlesztésű moduláris gördeszka-architektúrája biztosítja, hogy az összecsukható mikroautó tökéletesen illeszkedjen a belvárosi élethez, ahol a jármű volánja mögött ülni gyakran stresszes, időigényes, drága és fárasztó élmény.

City hangulatú mikromobil

A City Transformer 2014-től fejleszt mikroautókat, új partnerei a SEGULA franciaországi, németországi, izraeli és ausztráliai mérnökei. Az együttműködésről így nyilatkozott Dr. Asaf Formoza, a City Transformer vezérigazgatója: A CT-1-et annak alapján alkottuk meg, hogy milyen lehet - és milyenné kell - válnia az intelligens városi mobilitásnak.

Stéphane Le Corre, a SEGULA Technologies nemzetközi részlegének vezérigazgatója hozzátette: Ez egy izgalmas kaland, amelyet az autóipari szenvedély vezérel, és amelyet az a vágy támaszt alá, hogy a városi mobilitást intelligensebbé, tisztábbá és egyszerűbbé tegyük.

Békés egymás mellet férés

Az Egyesült Királyságban komoly hagyománya van a mikroautóknak, a briteké a világrekord is: az 1,3 méter hosszú, egy méternél keskenyebb és egyszemélyes Peel 50-es súlya mindössze 59 kilogramm, ami nem csak az üzemanyagfogyasztásnál jelent előnyt, hanem manőverezéskor is, mert sebességváltóján nincs hátrameneti fokozat, de ez nem jelent gondot, bárki megemelheti az orránál és a megfelelő irányba fordíthatja. A korabeli reklámfotók is bizonyítják, hogy nem csak erőművészek, hanem kecses hölgyek is képesek erre.

Tolatás helyett emelés és fordítás

A Guinness rekorder P50-ös minit a Man szigetén működő Peel Engineering Company gyártotta, az első szériából 1962-től 82 darab, a Trident Electroból 1966-ban négy készült a műanyag hajtótestekkel és motorkerékpár-idomokkal foglalkozó cégnél.

2014-ben egy brit cég, az észak-Angliában működő Peel Engineering Ltd. szerezte meg a jogokat, és kezdte el újra gyártani a korszerűsített P50-est, mely hatékonyabb fékeket, futóművet és kormányszerkezetet, valamint nagyobb teljesítményű motor kapott: a 49 köbcentis, 4,2 lóerős egyhengeressel 72 km/órás tempóra volt képes, de a biztonság és a mopedautós szabályok miatt ezt 45 km/órára korlátozták. Változó áttételű CVT automata sebességváltója már hátramenetet is kapott. A változatlan formájú háromkerekű fogyasztása 1,8 liter benzin.

Peel Trident EV

Az egy kilowattos villanymotorral szerelt elektromos és immár kétszemélyes Trident húszas tempóra és egy töltéssel 50 kilométernyi útra képes, az erősebbik változat hatótávolsága nyolcvan kilométer volt.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2022.08.11
Balesetet szenvedett egy siklóernyős a Hármashatárhegyi repülőtér közelében. ..
2022.08.11
Izgalmas és homályos kalandjai miatt film is készült életéről, igaz, kicsit más figuraként jelent....
2022.08.11
Mintegy 4,2 milliárd forint állami forrásból négysávosra bővítik az 52-es főutat Kecskeméten,....
2022.08.11
Az Easyjet mellett a Ryanair idén a világ egyik legjobb fapados légitársasága – írja a Travelbook.....
2022.08.11
Hetven évvel ezelőtt vette kezdetét Mladá Boleslavban a teljes egészében acél karosszériával....
2022.08.11
2022 első hat hónapjában 57 ezer 411 új személygépkocsit helyeztek forgalomba Magyarországon, 11,4....
2022.08.11
A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalma júliusban 1 294 608 fő volt, elérte a járvány....
2022.08.11
Retró hétvégét tart a MÁV a Balatonnnál augusztus 13-án és 14-én, a szerelvényeket többek közt....
2022.08.11
Minden szabályt áthágott a taxis, aki két piros lámpánál, sajátos vargabetűvel pofátlankodott át a....
2022.08.11
Szerdáról csütörtökre virradó éjszaka óta folyamatosan érkezik kőolaj Magyarországra is a Barátság....