női pilóta

Csajok a pályán, avagy egy felmérés tanulságai

2014.11.17.

A férfiak szerint a nők és az autózás nehezen fér meg egymás mellett, sőt jobb, ha minél távolabb kerülnek egymástól, kivétel persze, ha a hölgyek az anyósülésen foglalnak helyet egy csinos ruhában. Azonban Magyarország vezető autókölcsönzőjének tesztjével és az eredményekkel nemcsak ezt, hanem sok más sztereotípiát is megcáfolnak! 6000 nő, 1 kérdőív, 18 kérdés vezetéstechnikai, elméleti és műszaki vonatkozásban, lássuk pontosan miben is jobbak a csajok!

Kerékcserétől az akkumulátorig

Valószínűleg mindannyiunk előtt ott van a kép, ahogy egy defektes autó mellett kétségbeesetten bóklászik a női sofőr, segítségre várva. A válaszokból kiderül, hogy a gyengébbik nemet valószínűleg csak fizikai adottságaik korlátozzák, ugyanis a válaszadók több mint 80%-a tudta a kerékcsere pontos menetét.


Nem minden kérdésre ennyire egyértelmű a válasz, ugyanis tízből négy nő fogja várni, hogy az akkumulátor merüléséről a műszerfalon felvillanó töltésjelző lámpa értesítse majd - sajnos hiába. Az elektromos rendszerek (központi zár, lámpák) nem megfelelő működése lesz az intő jel, ezt a válaszadók 60%-a tudta.

Megdöbbentő lehet sokak számára a válasz a „Miért nem lehet dízelt tankolni benzines autóba?” kérdésre. Akármilyen meglepő ugyanis, sem a női, sem a férfierő nem elég ahhoz, hogy egy laza mozdulattal a dízel töltőpisztoly a tankban landoljon. A válaszadók kevesebb, mint 5%-a látja tisztán, hogy a dízelpisztoly a szűkítés miatt nem fér be a tankba. Meg persze azért, ha rajta hagyjuk a tanksapkát.

Szekvenciális váltó, aquaplaning, ABS, olajnyomás és sok más vargabetű

Valljuk be, hacsak az ember lánya nem egy autószerelő műhelyben dolgozik, nem sűrűn használunk olyan szavakat, mint szekvenciális váltó és még kevesebben tudjuk ennek jelentését. Így vannak ezzel a megkérdezett nők is, csak 39% tudta, hogy ezesetben félautomata váltóról van szó. Ettől azonban lehet biztonságosan autót vezetni. Meglepő módon a tesztet kitöltők közel 90%-a tudta, mit jelentenek az olyan kifejezések, mint az aquaplaning vagy az ABS. De mi a helyzet az olyan alapvető kifejezésekkel, mint például: KRESZ? Alig több mint a válaszadók fele volt tisztában azzal, hogy mit is jelent, noha több mint 2/3-nak van jogosítványa! Persze ez sem jelenti azt, hogy attól ne lehetnének nagyszerű sofőrök!

Sajnos, a lényegi kérdések esetén van még mit tanulni. Az olajnyomást jelző lámpa felvillanásánál a motort azonnal leállítva félre kell állni és segítséget kell hívni. Viszont a válaszadók több mint fele egyszerűen továbbhajtana a legközelebbi benzinkútig, ami akár életveszélyes is lehet!

A tesztben ráadásul elrejtettünk egy olyan kérdést is, amire nem volt helyes válasz, de a válaszadók erre is találtak megoldást, csak néhány hölgytől érkezett észrevétel erre vonatkozóan, akiknek ezúton is gratulálunk szemfülességükhöz. 

Télen csizmát a lábra, téli gumit az autóra

Az tudjuk, hogy ruhatár szempontjából a hölgyek mindig felkészültek a téli időjárás viszontagságaira, és ez így van az autók esetében is; a válaszadók 95%-a fontosnak tartja, hogy lecserélje a nyári gumikat és nem feltétlenül azért, mert jó, ha más mintázatú az abroncs. 7 fok alatt a nyári gumi tapadása drasztikusan csökken, míg a téli gumi mínuszban sem válik rideggé, megőrzi rugalmasságát, így rövidebb fékutat és precízebb irányíthatóságot biztosít. Emellett az sem ismeretlen számukra, hogy a hideg időszakban elengedhetetlen a téli ablakmosó használata, mivel fagyállót tartalmaz, és nem fagyhat bele a rendszerbe.

Nem mondhatjuk tehát, hogy a nők hibátlan műszaki tudással rendelkeznek, de azt sem, hogy egyáltalán nem értenek az autókhoz.

Abban viszont egyetérthetünk, hogy óvó-védő ösztöneiknek köszönhetően igyekeznek a tőlük telhető legjobban teljesíteni, ha vezetésről van szó. Valószínűleg ennek köszönhető az is, hogy a nők kevesebb balesetet okoznak az utakon.

„A nők és a férfiak között az elmúlt húsz évben sem az autóbérlési szokásokban, sem a vezetés biztonságában sincs eltérés a tapasztalatok alapján.” – tudtuk meg Mag. Szabó Atillától, a Europcar ügyvezetőjétől, aki egyúttal fontosnak tartotta kiemelni a teszt edukatív jelentőségét is.

Tesztünkkel természetesen nem az volt a cél, hogy bebizonyítsuk a nők bármikor, bármilyen autót képesek megszerelni, hanem hogy a sztereotípiákat eloszlassuk, ami sikerült. A lányok, asszonyok, anyukák és nagymamák büszkék lehetnek magukra, hiszen tudásuk nem marad el a férfiakétól, ha az autózás műszaki, elméleti részeit vesszük górcső alá! 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.04
Knezsik Istvánnal, az Autós Nagykoalíció (ANK), valamint a Magyar Gépjárműimportőrők Egyesületének....
2024.05.04
A Budapesti Rendőr-főkapitányság budai kerületi kapitányságai közlekedésrendészeti akciót tartottak....
2024.05.04
Az EU-s rendelet alapján március végén kellett volna bevezetni Szlovákiában az egynapos autópálya-....
2024.05.04
2024-ben Tim Gábor kategóriát váltott, a márkakupás sikerek után a GT autózás világa felé fordult a....
2024.05.04
Ha a felreppentett híresztelések helytállóak, akkor a kínai Great Wall Motor Co. (GWM) autógyárat....
2024.05.04
Gondoltátok volna, hogy ezért a tökéletes formáért a mi munkatársaink is megdolgoztak? - írja....
2024.05.04
Az ipari gyártás minden gazdaság motorja, a gyártóknak azonban egy jelentős kihívásra is kell....
2024.05.04
A november 4-re virradóra történt éjszakai baleset végzetes következményekkel járt: nem sokkal....
2024.05.03
Az MG Motor átütő sikert aratott a Román Nemzeti Szuper Szlalom és Elektromos Jármű Bajnokságban. ..
2024.05.03
Connect workshopra invitálta minap az autós szakújságírókat az Audi Magyarország, ahol a márka....