abroncsgyártás

A Continental újrahasznosított PET palackokból készít gumiabroncsokat

2021.08.20.

A Continental 2022-től lehetővé teszi az újrahasznosított műanyagpalackokból származó újrafeldolgozott poliészter használatát. Az új fenntartható poliészter fonalat mechanikus eljárással nyerik ki a polietilén-tereftalát (PET) palackokból, és a gumiabroncs szövetvázának kialakítása során fogják felhasználni. Ezzel a hagyományos poliészter teljes mértékben kiváltható. 

A prémium gumiabroncsgyártó együttműködő partnerével és beszállítójával, a rostok terén nagy szakértelemmel rendelkező OTIZ textilgyártóval közösen kifejlesztett egy speciális technológiát a PET palackok újrafeldolgozására, mely során elhagyhatók a korábban szükséges köztes kémiai lépések, és mellyel a poliészter fonal képes lesz megfelelni az abroncs magas mechanikai követelményeinek. Az ún. „upcycling” folyamat során a PET palackok nagyteljesítményű PET-anyaggá alakulnak át.

Fotók: Continental

„Akár már 2022-től is használhatunk újrahasznosított PET palackokból nyert anyagokat a gumiabroncsok gyártásában. Az innovatív folyamat során a szálakat újrahasznosított PET-ből fonják, anélkül, hogy az anyagot előzetesen összetevőire kellene bontani” – mondja Dr. Andreas Topp, a Continental Tires üzleti területének anyagokért, folyamatfejlesztésért és iparosításért felelős vezetője, majd hozzáteszi: „Már az idei müncheni IAA MOBIITY kiállításon bemutatunk egy rendkívül innovatív speciális gumiabroncsot, amely újrahasznosított PET palackokból kinyert poliészter fonallal készült. Az újrahasznosított poliészter fonal használatával újabb fontos lépést teszünk a termékeken átívelő körkörös gazdaság felé.”

Az újrahasznosítási folyamat részeként a palackokat először szétválogatják, eltávolítják a kupakokat és végül mechanikusan megtisztítják. A gépi aprítás után olvasztásra, majd granulálásra kerülnek, ezt pedig szilárd fázisú polimerizáció és egy módosított centrifugálási folyamat követi. „A módosított gyártási folyamatunk lehetővé teszi, hogy PET palackokból gumiabroncs-gyártáshoz alkalmas poliészter fonalat nyerjünk anélkül, hogy polimerizációs folyamatot kellene elvégezni monomerekből” – magyarázza Dr. Derren Huang, az OTIZ kutatási és fejlesztési igazgatója.

A Continental által elvégzett laboratóriumi és gumiabroncs-tesztek kimutatták, hogy a másodlagos nyersanyagszálak ugyanolyan jól teljesítenek, mint az eddig használt szálak. Minőségük és stabilitásuk megegyezik a szűz PET-ével, valamint szakítószilárdságuk, szívósságuk és hőstabilitásuk különösen alkalmassá teszi őket a gumiabroncsok létrehozásában történő felhasználásra.

A hagyományos PET-et régóta használják alapanyagként az autógumi-gyártás során, mert nagy terhelés és hőmérséklet mellett is képes megtartani alakját, és ezáltal a vezetési sebességtől függetlenül folyamatos biztonságot nyújt. Az újrahasznosított PET használata értékes erőforrásokat takarít meg az abroncs gyártásakor: manapság egy hagyományos személygépkocsi-gumiabroncs körülbelül 400 grammnyi poliészter fonalat tartalmaz. Ez azt jelenti, hogy a jövőben több mint 60 újrahasznosított PET palackot is fel lehet használni egy teljes gumiabroncs-szett elkészítéséhez.

A körkörös gazdaság szerves részét képezi a Continental fenntarthatósági stratégiájának

Az újrahasznosítás egyre fontosabb szerepet kap a prémium abroncsok tervezésében, fejlesztésében és gyártásában. A Continental célja, hogy legkésőbb 2050-re 100%-ban fenntarthatóan előállított anyagokat használjon fel abroncstermékeiben. Az újrahasznosított PET felhasználásával az abroncsgyártónak sikerül újabb lépést tennie a körkörös gazdaság felé.

„Számunkra a hulladék a holnap alapanyaga, így látjuk a körkörös gazdaság által felvázolt jövő modelljét. A Continental amellett való elkötelezettsége, hogy aktívan alakítsa és vezesse ezt az átalakulást, előnyt jelent számunkra jövőbeli üzleti tevékenységünk és ezáltal jövőbeli életképességünk szempontjából” – mondja Claus Petschick, a Continental Tires üzleti területének fenntarthatóságért felelős igazgatója. „Célkitűzésünk egyértelmű: legkésőbb 2050-ig partnereinkkel és beszállítóinkkal együtt teljesen le kívánjuk zárni termék- és erőforrás-ciklusainkat.”

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.04.30
A Honda igazán magasra teszi a lécet a Nemzetközi Jazznapon a díjnyertes Jazz e:HEV, valamint a....
2025.04.30
Egy ittas román sofőr okozott balesetet az M5-ös autópályán, Lajosmizsénél: átszakította a vadhálót....
2025.04.30
A Peugeot kombik története és sikerszériája, több mint 75 évre nyúlik vissza. Igazi kasszasikerek,....
2025.04.30
Bár nem lesz elektromos népautó, mégis hatalmas érdeklődés övezi az Enyaqnál egy mérettel kisebb....
2025.04.30
Kamionba hajtott egy kisbusz az M3-as autópálya 209-es kilométerszelvényénél, Hajdúnánás térségében....
2025.04.30
Bár a Toyotának több más globális autómárkában is van részesedése, ezúttal saját beszállítóját és a....
2025.04.30
Kapu Tibor magyar kutatóűrhajós, 2025. május 29-én elindul a Nemzetközi Űrállomás fedélzetére -....
2025.04.30
Eredeti ötlete támadt a Fordnak: arra kérte a kínai formatervezőket, hogy gondolják újra a....
2025.04.30
Ismét Magyarországon készítenek 360 fokos utcaképeket a Google különleges kamerarendszerrel....
2025.04.29
Idén 125 éve, hogy megalakult az első, törvényszékileg bejegyzett hazai autós egylet, a Magyar....