Jeep

Civilizált háborús hős, kalandorok kedvence

2024.01.23.

Óceánon túl és Európában is újra felcsapnak a Jeep hullámok.

Az őrület először az amerikaiakat fertőzte meg; békeidőben bolondultak bele egy katonai járműbe, melynek születési bizonyítványát 1941-ben tábornokok írták alá.

Nem sokan bíztak a zsíros üzletben, mert az Egyesült Államok hadserege által meghívott 135 cég közül csak három jelentkezett. Csodálkoztak is a tábornokok, akik nem értették, hogy mitől ijedtek meg az autógyártók, mert az amerikai hadvezetés 1940. júniusi tendere egyszerűen fogalmazta meg az igényeket: a hadseregben addig rendszeresített oldalkocsis motorkerékpárokat és a Ford sokadik generációs T-modelljeit akarták leváltani valami új szállítójárműre.

A 630 kilogrammban maximált tömeg és a 330 kilogrammban meghatározott minimális teherbíró-képesség, meg a 90 centis magasság elsőre feloldhatatlan műszaki ellentétetnek látszott, mégis akadtak vállalkozók.

Először a Willys-Overaland és Bantam Cars, majd a Ford jelentkezett a tenderre és bár kevesen voltak, keményen harcoltak a megrendelésért. Mindhárom cég rekordidő alatt gyártotta le a tesztekre szánt prototípusokat. A Bantam csapata 49 napa alatt építette meg az alapmodellt, nem sokkal később készen volt a Willys-Overland tervezésű Quad is. Közben a Ford kifejlesztette GP járművét, a General Purpose-t: a Ferguson traktorból származó jármű a Pygmy nevet kapta.

1940. nyarán mindhárom társaság leszállította a mintapéldányokat, melyekre hetven-hetven darabos megrendelést kaptak. Ezek mindegyik megfelelt a kritériumoknak: egyszerű motorjukkal és terepfokozatú sebességváltójukkal, valamint négykerék-hajtásukkal egyenletes haladásra voltak képesek 3-50 mérföldes sebesség között.

A 630 kilogrammos maximális súlyhatárnak is megfeleltek, ám a hadvezetés felismerte, hogy túlzott karcsúsítás a tartósság és strapabíró-képesség kárára megy, ezért később 1100 kilogrammra emelték az össztömeg felső határát.

A Fort Sam Houston katonai terepen alaposan megnyúzták a gépeket, melyek kiállták a próbát, így a gyártók és a tábornokok 1941. márciusában 29-én aláírták a szerződésest, mely 1500 darab Bantam BRC 40-es, 1500 továbbfejlesztett Ford Pygmy és ugyancsak 1500 Willys jármű megrendeléséről szólt.

Az utolsó tesztek és értékelések alapján a Willys modelljét választották a katonák, az egységesítés miatt feleslegessé vált Bantam és Ford autókat segélyprogram keretében elküldték Nagy Britanniának és a Szovjetuniónak, a brit katonák Blitz Buggy néven ismerték a Willyseket.

Többlépcsős fejlesztések és módosítás után a Willys elkészítette a Quad MA, majd MB változatát, mely Jeep néven lett világhíres.

Az anyacég Chrysler múzeumi ismertetője szerint sokan állítják, hogy a név az amerikaiak által kedvelt GP játékból ered, mások szerint a Popeye filmekből ismert Eugene de Jeep után kapta nevét a jármű. Van olyan legenda is, mely szerint katonai aktán jelölték a General Purpose Vehicle nevek kezdőbetűvel a sokcélú járművet, és a rövidítés kiejtve hangzik Dzsipnek. Bármi is az eredete, az amerikai lexikonokban sokig az offroad járműveket nevezték így, és a Jeep ikonná vált a háborúban.

A Willys MA jellegzetessége volt a szögletes karosszéria lehajtható szélvédője, a kormányra szerelt sebességváltókar, a műszerfalra helyezett kapcsolóblokk, a baloldalra szerelt kézifékkar és a szervó, valamit az oldalablakok hiánya, az eső ellen csak tető ponyva védett. Az utastér különálló csővázas vászonborítású ülései igazán spártaira sikeredtek, így jól bírták a nedvességet. Légiveszélykor a lekapcsolható fényszórók csak lefelé világító lámpái is jelezték a háborús karaktert.

A picinyke Bantam cégnek jelentős szerepe volt a fejlesztésben, de a nem volt tömeggyártó, így a zsíros megrendelésen már csak két cég osztozott: a háborús alatt a Willys Overland több mint 368 ezer, a Ford 277 ezer járművet épített a hadseregnek a Jeep szabadalom alapján. A Bantam 2675 darabot gyártott.

A megbízható olajzöld járművek több fronton is győzteseként szereztek érdemeket. A háború után a Willys az off road járművek jelképe, valamint a farmerek kedvelt univerzális járműve lett, és továbbfejlesztett változatait napjainkban is forgalmazzák. A hirdetések szerint „A Jeep napja soha sem nyugszik le.” És igaz, a békeévekben megjelent CJ modellt 1948-ig gyártották, a továbbfejlesztett változatokból 1968-ig 155 494 készült.

Aztán a Jeep márkájú autókat ismét harcba szálltak: a koreai háborúban már a CJ5-ös modellek szolgáltak.

A Willys-Overland céget 1953-ban hatvanmillió dollárért megvette Henry J. Kaiser, akinek üzeme továbbra is ontotta a klasszikus darabokat, ám felismerte, hogy frissíteni kell és 1962-ben piacra dobta a Wagoneer modellt, mely a napjaink sportos és luxusos terepjáróinak előfutára volt.

1970-től a Jeep márkájú autók az American Motors Corporation (AMC) gyáraiban készültek.

A luxuskivitelű modellekből 1978-ban már napi hatszáz készült, immár V8 hengeres motorokkal és automata sebességváltókkal.

1987-ben dobta piacra a Jeep máig is sikeres hobbiautóját, a Wranglert, ebben az évben a Chyrsler tulajdonába került az AMC és a Jeep, ilyen márkájú terepjáró készülnek az Egyesült Államokban, Ausztriában, Kínában, Malajziában, Thaiföldön, Indonéziában, Venezuelában, Argentínában és Egyiptomban.

A napjainkban is sikeres Jeep márkájú autókat százötven ország piacán forgalmazzák, több modellt már a Chrysler új tulajdonosa Fiat jelvényeivel is értékesít. A Stellantis csoporton belül is letette névjegyét a Jeep, melynek legújabb változata elnyerte a 2023-as Év autója címet. A sikeres modell a lengyelországi Tichyben készül, ott, ahol egykor Fiat 126-os és Panda, valamint Lancia jelvényes autókat is gyártottak.

Korábban egyetlen Jeep sem került a COTY döntőjébe, ráadásul az Avenger a márka történetének első tisztán elektromos modellje (BEV) nyert a díjat.

Jeep Avenger európai bevezetésével új fejezetébe lép a Jeep villamosítási programja: 2025-ig összesen négy akkumulátoros elektromos modellt hoz forgalomba az európai piacokon a márka. Ennek köszönhetően 2030 végére a Jeep kizárólag elektromos modelleket értékesít majd Európában.

Az Avenger városi szabadidőjármű alig több mint négy méter hosszú, hatótávolsága a WLTP szabvány szerint 400 kilométer, városi forgalomban meghaladhatja az 550 kilométert. Elektromos hajtásláncában a 400V-os villanymotor 115 kW csúcsteljesítményre és 260 Nm maximális forgatónyomatékra képes; energiaellátásáról 54 kWh kapacitású akkumulátor gondoskodik.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.27
Hétszemélyes elektromos luxusterepjárót dob az európai piacra Kína egyik legrégebbi autómárkája, a....
2024.04.27
Dízel helyett zöldárammal biztosítják a repülőgépek energiaellátását tizennégy állóhelyen a Liszt....
2024.04.27
Sok remek és izgalmas autót, rengeteg tesztet és persze rendkívül szoros küzdelmet hozott az Év....
2024.04.27
A BMW Group Magyarország közel háromszáz ügyfele ismerkedhetett meg a bajor prémiumgyártó tisztán....
2024.04.27
Kezdetét vette a június 8-ig tartó, Közlekedik a család elnevezésű országos közlekedésbiztonsági....
2024.04.27
Összesen hatan utaztak a sérült járművekben – jelentette az Országos Katasztrófavédelmi....
2024.04.27
A Nissan kiterjesztette a következő generációs NissanConnect szolgáltatásainak elérhetőségét....
2024.04.27
Mercedes-Benz minden mennyiségben. Gyönyörűen felújított, karbantartott, retró Mercedeseket....
2024.04.27
A Toyota a Pekingi Autószalonon mutatta be a két új elektromos szabadidő-autóját, amelyekből tavaly....
2024.04.27
A közúti közlekedés biztonságát, folyamatosságát befolyásoló események az Útinform jelentése....