portré és interjú
Szöveg: Horváth Miklós, fotó: Földi D. Attila
Hosszú idő volt, mire beletanultál az autós szakmába?
Rögtön a mélyvízbe kerültem, még megijedni sem volt időm! Három héttel a belépésem után már rali sajtótájékoztatót szerveztem, mert akkor alakult meg a Citroën-Total Rally Team és indult el a magyar bajnokságon egy Citroën Saxo-val Bútor Robival és Tóth Vilivel a fedélzetén. Közben már készítettem elő a Citroën akkor érkező csúcsmodelljének, a C5-ösnek a piaci bevezetését az ezzel járó sajtótájékoztatóval, hálózati prezentációval és egyéb rendezvényekkel. Így jutottam el életemben először a Hungaroringre, ahonnan azóta már sok-sok szép emléket gyűjtöttem. Átvettem az ügyfélmagazin szerkesztését, és a támogatói tevékenységünknek köszönhetően számos sztárinterjú is kerülhetett már az Avantgarde-ba. A Művészetek Völgye kapcsán nyilatkozott nekünk Gáspár Sándor, Eperjes Károly, és a Francia Filmnapokon találkozhattam Sophie Marceau-val és Audrée Tautou-val. Nem csoda, hogy szerelembe estem a márkával.
Voltak azért nehéz pillanatok is?
Az első nemzetközi Autószalonom Frankfurtban. Akkor mutattuk be a C3-ast, amely éveken át tartó kereskedelmi sikert hozott Magyarországon is. De ez az autókiállítás, ahol máskor a világautógyártása mutatja be az addig féltve őrzött titkait, 2001. szeptember 11-én nyitott… Délelőtt még zene, tánc, csillogás, délutánra már csak a döbbent csönd maradt. Sokan nem mertek másnap repülőre szállni, hanem csoportokba verődve autóval indultak haza.
Nem is szereted az autószalonokat?
Dehogynem! Csak ott tudsz szemtől szembe interjút készíttetni a felsővezetőkkel, vagy megtudni a designerek kulisszatitkait. Egy-egy új modellt, ahogy a sajtó, úgy te is ott láthatsz először, nem beszélve az elképesztően kreatív és extravagáns tanulmányautókról, amelyek az autózás lehetséges jövőjét vázolják fel.
A Citroën múltja is ugyanígy lázba hoz?
Micsoda csemege egy marketingesnek! A márka alapítója és névadója, André Citroën többek között marketing-kommunikációs zseni is volt, aki a 20-as, 30-as években az Eiffel tornyon népszerűsítette a márka nevét, vagy repülővel íratta fel Párizs egére. Még az ë betű két pontja sem maradt le… Ezt a bátor kreativitást csak csodálni lehet! Amikor eljutottam a párizsi gyárunk területén található Citroën Conservatoire-ba, ahol a márka a korábbi modelljeit őrzi, testet öltött a Citroën történelem. Nem lehetett nem rajongani! Volt egy filmfelvétel, egy korabeli „töréstesztről”, ahol nagyapáink elegáns piknikhez öltözve vezették az autót, majd a lejtő széléhez közeledve kiugráltak, és az irányítatlanul száguldott le a meredek domboldalon. A lejtő alján aztán utolérték, „talpára” állították, visszaillesztették a leesett motorháztetőt, és mosolyogva kikocsikáztak a filmből. Ezer ilyen történet és relikvia. James Bond golyókkal lyuggatott, sárga Kacsája, a verhetetlen dakaros ZX-ek…
Ha már rali, hogy állsz az autósporttal?
Mint már szóba került, ezzel kezdtem a citroënes pályámat, hiszen Bútor Robi még évekig versenyzett Citroën színekben a magyar bajnokságban. Ha versenypályán próbálták ki az autóinkat az újságírók vagy márkakereskedők, mindig hozzá futottam tanácsért, hogyan lassítsuk be úgy a pályát, hogy az adrenalin megmaradjon, de se ember, se autó ne sérüljön. Az igazi áttörést azonban ezen a téren a túraautó világbajnokság hozta meg. Bár hiába tagadnám, hogy jól esett, amikor egy-egy újságíró kolléga felhívott, hogy gratuláljon a ralivilágbajnoki címhez, de a WRC futamai soha nem jöttek Magyarországra, és Loebbel vagy Elenával is csak a nagy autószalonokon az interjúk alkalmával találkoztam. Csak távolról csodálhattam és közvetíthettem a sikerüket. Amikor azonban jött az első füles, hogy a márka átnyergel a WTCC-re, az egész magyar leányvállalat, amelynek addigra már marketingigazgatója lettem, hihetetlen örömmel és tettrekészséggel „állt a rajtrácsra”. Lesz magyar futam, érezhetjük a benzingőzt és beleremeghetünk a motor dübörgésébe. Ráadásul mindezt úgy, hogy a C-Elysée-ink volánjánál olyan pilótalegendák ülnek, mint Sebastien Loeb vagy Yvan Muller. Akkor még nem sejtettük, hogy a világot a harmadik csapattag, az ifjú argentin tehetség, José Pechito Lopez utasítja majd maga mögé három egymást követő évben. Nyilvánvaló, hogy aki az autóiparban dolgozik, az lelkesedik az autósportért. A saját köreiben mindegyikünk egy-egy amatőr szakkommentátor, de amikor azt érzed, hogy egy csapatban játszol ezekkel a klasszisokkal, akkor citroënes szem nem marad szárazon. Hatalmas élmény volt a csapat tagjaként jelen lenni a magyar futamokon a három évad során. Minden kollégánknak és partnerünknek elképesztő motivációt jelentett, ahogy a sok Citroën szív együtt dobbant.
Beszéltünk már múltról, jövőről, de ne maradjon ki a jelen sem. Mi történik most a Citroën háza táján?
Ez év elején mutattuk be az új Citroën C3-ast, amely beváltotta a hozzáfűzött reményeinket. A vidám, sokszínű, személyre szabható karosszéria, a kisautókban ritka vezetéssegítő rendszerek, mint például a sebességkortátozó táblákat felismerő rendszer, hogy csak egyet említsek, no meg a hagyományosan kényelmes Citroën utastér meghódította a magyar szíveket is. Novemberben pedig már a Citroën kereskedésekbe érkezik a márka első SUV-ja, a Citroën C3 Aicross, amely nem csak színes egyéniség, de számos, a kategóriájában még ritka extrát is kínál.
Az új C3-as fedélzeti kamerájával készült pillanatképen a cikk szerzője és alanya
A Citroënnél dolgozni tisztán szerelem és rajongás? Semmi izzadság, semmi stressz?
Ahhoz, hogy ezek a kalandok valóban élményként és kereskedelmi sikerként kerüljenek be a kalendáriumba, nagyon alapos előkészítésre, hetekig, hónapokig tartó szervezésre, pontos és minden pillanatában fegyelmezett lebonyolításra van szükség, tehát sem adrenalinban, sem stresszben nincs hiány. De a cirkuszban sem kíváncsi senki arra, hány kék foltot szerzett a kötéltáncosnő. Tudjuk, hogy vele jár, de csak az eredmény a fontos. A kitűzött, konkrét célok eléréséből, az apró vagy nagyobb sikerekből és eredményekből épül a hőn áhított, nagybetűs Boldogság.