Citroën

Citroën ë-C4: a takarékosság a legnagyobb erénye

2021.10.07.

Csinos terepkupévá formálta át egyszerű alsó-középkategóriás modelljét a Citroën. Az új C4 bevezetésének pillanatától villanymotorral is elérhető. Kipróbáltuk az Év Zöldautója 2022 díjra jelölt ë-C4 változatot.

 

A Citroën 2020 június végén mutatta be a C4 utódját, amely alsó-középkategóriás ferdehátúból városi crossoverré alakult át. A modell műszakilag a Peugeot 2008 rokona, így örökölte annak teljes hajtáslánc-kínálatát, beleértve a 100 kilowattos villanymotorral és bruttó 50 kWh akkumulátorral szerelt, környezetre kevésbé terhelő változatot. Méreteivel beleillik a kompakt kategóriába az új modell, 4,36 méteres hossza húsz centivel nagyobb, mint a megszűnő C4 Cactusé, tengelytávja 2,67 méter, szélessége 1,8 méter, magassága 1,525 méter. A crossover stílus jegyében a kerékjáratokat és a küszöböket fényezetlen fekete műanyaggal borították, de ennél is érdekesebb a lámpák formája elöl és hátul, vagy a meredeken lejtő far. A felni alapáron 18 hüvelykes.

ec40

Hogy néz ki?

Nekem nem jön be a Citroën új arca, egyszerűen nem tudom befogadni ezt a formavilágot. Azt azonban elfogadom, hogy érdekes, vonzó a szemnek és kilóg a sorból. A Citroën márka valószínűleg ezt akarta, ha már a hajtáslánc egy az egyben ismerős és kipróbált a Stellantis többi márkájánál. Nincs ez másképp a villanymotorral és az akkumulátorral sem.

ec47

Térjünk vissza a formára. Lehet, hogy az izlandi kéknek elnevezett fényezéssel volt gondom, ebben az öltözékben olyan visszafogott, olyan semmilyen az C4. Bezzeg vörösben! Láttam egyet a Szépvölgyi úton, meg is fordultam utána. Még tetszett is...

Az osztott lámpatest rovarszerű tekintetben végződik. Oldalról feltűnő a kupészerű tetővonal, amit szerencsére nem csaptak túl meredeken le, így maradt fejtér hátul is. Hátulra a kilátást zavarja a kettéosztott hátsó szélvédő, a tolatókamera képe kezdetleges.

ec48

Az utastér lehetne vidámabb és minőségibb anyagok sem ártanának. A praktikusságához azonban nem férhet kétség, rengeteg az ésszerű és jól használható tároló. A jobb első ülés előtt található egy kihajtható tablettartó (nem vállalkoztam, hogy beépítsem a mintadarabot), egy A4-es méretű irattartó fiók plusz egy rendes kesztyűtartó. Az első ülések fotelszerűek, szerény oldaltartással, kevés kényelemmel. A padlóba épített akksi miatt magasan ülünk, nehéz jól beállítani az ideális vezetési pozíciót. Hiányzott az autóból az ülésfűtés, télen nagy szükség van rá. A műbőr és szövet kombináció amúgy bejött, ez nagyon megy a franciáknak.

ec45

Csomagtartója 380 literes, bármennyire meglepő, de ledöntött ülésekkel (ilyenkor 1250 literes a poggyásztér) simán benyelte a bringámat (26-os mountain bike). A töltőkábeleknek a padló alatt van bőven hely. A csomagtérajtót jó erősen le kell csapni. Nem azért, hogy a szomszédok felébredjenek, hanem mert másképpen nem záródik rendesen.

ec411

A fűtés indításkor folyton bekapcsolt, rögtön ugrottam, hogy inkább a hatótáv, és határozott mozdulattal lecsavartam. Érdekes, hogy nincs a hátsó utasok lábához hátra vezetve a meleg levegő az első ülések alatt, így ők jobban fáznak, mint a sofőr.

Hogy megy?

Aki már vezette az elektromos Corsát, Mokkát, 208-ast vagy 2008-ast, az már belekóstolt a PSA, illetve a Stellantis egyetlen villanyos hajtásláncába. A 100 kilowattos, háromfázisú szinkron motorral (legnagyobb forgatónyomatéka 260 Nm) az ë-C4 9,7 másodperc alatt gyorsul százra, 150 kilométer/óra a végsebessége. 350 kilométer a hatótávolsága papíron. Nos, a valóságban, takarékos vezetéssel még több is lehet, én akár a 360 kilométert is bevállalnám.

ec41

A 345 kilogrammos, folyadéktemperálásű, fűthető és hűthető lítiumion-akkumulátor kapacitása bruttó 50 kWh (nettó 45-47 kWh), töltése otthonról (230 V) végtelen órával jár (óránként hat kilométer hatótávra számítsunk), több mint másfél napot vesz igénybe. Jobban járunk, ha gyorstöltőre tesszük, ahol egy óra alatt nyolcvan százalékra feltölthetjük 50 kilowattos DC-n. Mivel az autó képes 100 kilowattal is töltődni, akár ennél gyorsabban is kész vagyunk, ha találunk megfelelő töltőt a közelben. Alapfelszereltség a 7,4 kW-os AC (váltakozó áramú) töltés (1 fázis 32 A), de felárért 11 kW-os fedélzeti töltő (három fázis, fázisonként 16 A) is kérhető. Ezzel már óránként 40-50 kilométernyi delejt is tankolhatunk.

ec412

A cikk folytatása a www.zoldjarmuipar.hu szakmai portálon olvasható. 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....