parkolás
– Cipőkanállal lehet ki- és beszállni, hogy a másikat ne húzzam meg. Arra nem gondolnak az illetékesek, hogy ha gyerekkel jövök, ki sem tudom venni hátulról az ülésből? – panaszkodott egy kisgyerekes anyuka a szűkre szabott szegedi, városháza előtti parkolóban a delmagyar.hu portálnak. Az asszony élelmesen megoldotta, Volvójával egy dupla helyre állt be. Ugyanezt választotta egy BMW és egy Audi gazdája is.
Inkább kettőt foglalnak. Fotók: delmagyar.hu Kuklis István
– Azt csak 20 milliósnál nagyobb autók merik megcsinálni! – legyintett egy autósiskola oktatója. Az ő tanítványa a szűk helyre háttal tolatott be. Így „fejtől-lábtól" még ki is tudott kecmeregni a kocsiból. Ha vizsgázik, akkor elhasal, mert a két szomszéd autótól 40-40 centi távolságot kellett volna tartani. Negyven centi pedig egy nem teljes, de normális ajtónyitásra elég. Márpedig ennyire szabályosan parkoló autót nem találtunk.
Ha ugyanis egy terebélyesebb családi autó – tükrök nélkül – 170 centi széles, akkor egy 220 centis merőleges pakolóhelynek pontosan a közepére kell állni ahhoz, hogy ha a szomszéd sofőr is ismeri a KRESZ-t, mindketten elférjenek. A rokkantparkolóhelyeket valamivel szélesebbre szabták, ott az utóbbi években 8 helyet 6-ra rajzoltak át, így az tágasabb, 250 centi széles.
Ha a városháza előtti további 65 merőleges parkolót is átszabnák legalább 30 centivel szélesebbre, mindössze 57 hely maradna, vagyis 8 elveszne. Kérdés, most hányan foglalnak el folyamatosan dupla helyet, és hányan bosszankodnak a jelenlegi felfestés miatt.
– Merőleges és ferde parkolókra 2,3 méter, illetve 2,5 méter az ajánlás, párhuzamos elrendezésű parkolóknál 2, illetve 2,3 méter – összegezte az Útügyi Műszaki Előírást Antalicz Zoltán, a városüzemeltetési iroda közútkezelési csoportvezetője. A helyi adottságok figyelembevételével a Széchenyi téri merőleges és ferde parkolók 2,3–2,4 méter szélességűek, így megfelelnek a szakmai ajánlásnak. A Széchenyi téri parkolókat a bíróságok előtti parkolókkal együtt 1996-ban jelölték ki. A városháza előttiek szélesítésére a szakember emlékei szerint nem érkezett jelzés. Nyilván épp ezért nincs napirenden a fizetőparkolók újraosztása 2,5 méter szélességűre.
A csoportvezető hozzátette: köztudottan gond a nagykörúton, különösen a kiskörúton belüli parkolók hiánya. Ha szélesítenék a meglévőket, arányosan csökkenne a számuk. A szakember megjegyezte, 2011 és 2014 között a kiskörúton és azon belül kijelölt mozgáskorlátozott-parkolókat felülvizsgálták, és az EU-normatíváknak megfelelően átméretezték.