járműgyártás
Persze ezeket az egyezményes megállapításokat az idő és a kollektív ízlés szülte. Hiszen abban talán mindenki egyetért, hogy a formai játékok egy kupé kasznin domborodnak ki a legszebben, az elnyújtott orr pedig eleganciát sugall. Azonban még szerencse, hogy mindannyian különbözünk, és mást szeretünk. Lehet jó valami, ami a számodra ciki. Én például a 3-as Compactokról gondoltam mindig úgy, hogy ormótlan a befejezetlen fara miatt, ugyanakkor mások vidáman faragják a világ legjobb driftautóját belőle. Nekik van igazuk.
Ha már BMW, ugyanígy a megértetlen kategóriába tartoznak a 3-as és az 5-ös Gran Turismok, amik nagyszerű példák arra, hogy nem feltétlenül kell minden szegmenst lefedni. Ugyanis a bajor GT-k egyszerre szerettek volna izgalmas kupék, tágas családiautók és kényelmes luxusautók lenni. Ennyi területen lehetetlenség maradéktalanul megfelelni, mégis nagyon sokan szerették őket, hiszen valahol tényleg minden igényt kielégítettek. Legalábbis nagy méretben, ugyanis a 3-as GT eladásai elenyészőek voltak, így gyorsan leköszönt a kínálatból, míg az 5-ös GT már 6-os néven, de folytatja csendes útját.
Emlékeztek még az első Audi TT-re? A minden elemében gömbölyű, rendkívül újító magyar formatervet eleinte senki sem vette komolyan, de az idő bebizonyította, hogy sikerült valami maradandót alkotni. Gyorsan öregedő utastéri anyagai miatt nem a legkedveltebb sportautó alany a használtautó piacon, pedig van benne potenciál. Főleg a motorterében. 1,8 literes turbómotorja kedvelt tuningalap, és láttunk már szomorúan száguldó tulajdonost egy Audi TT volánja mögött? Na ugye!
Sokan cikinek tartják, hogy a kínálat aljáról válasszanak, pedig sok esetben ott találjuk a legpratikusabb, legátgondoltabb autókat. Ilyen például az európai Dacia Logan MCV, amiben grammra kiszámolták, hogy miből mennyi kell a békés együttéléshez. Mégis szeretnivaló a maga módján. Nálam kétszer járt teszten, és mind a kétszer kellemes emlékeket szereztünk együtt, hiszen akkoriban 3,2 millióért adott 573 liternyi csomagteret, amit senki sem tudott überelni. Ha együtt tudunk élni az egyszerű anyagokkal, akkor egy megbízható igáslovat választunk magunk mellé, takarékos motorkínálattal.
Emlékszem, amikor 2017-ben megkaptuk teszthétre az Opel Cascadát, és én csak lestem, mert szinte semmit sem tudtam az autóról. Egyszerűen elkerülte a figyelmemet a létezése, és ezzel nem voltam egyedül. Ugyanakkor mások akkor már évek óta élvezték a kényelmet, amit a méretes utastere kínált, és persze a szabadságot, amit a lenyitható ponyvatető nyújtott. Jómagam nem voltam oda érte, mert ahhoz túl nehéz és feleslegesen nagy volt, de ez már csak az én nyűgöm, miközben mások széles vigyorral élvezik, ahogy a szellő a hajukba kap.
Ha már cikinek gondolt autók, nem mehetünk el szó nélkül a Toyota Prius mellett sem, ami mostanra sokkal több lett a japán gyártó egyik modelljénél a sok közül. A Prius fogalom, kultúra. Ami egyben rendkívül megosztó is. Konzervatív szemmel valóban „antiautó”, ami tőlünk 5 lépés távolságra teszi a dolgát a háttérben, csak éppen mi unjuk szét magunkat odabent. Nem sok érzelmet varázsol elő az emberből, maximum akkor, amikor elégedetten konstatáljuk a 4-5 literes városi fogyasztását. Minden Prius generáció más, de általánosságban igaz rájuk, hogy megbízható konstrukciók, amik méretüket meghazudtolóan nagyszerű fogyasztással, és lenyűgözően hatékony működéssel kényeztetnek. Csoda, hogy imádják a tulajdonosok?
+1
Ciki vagy sem, az első autóm egy ősmagyar 2002-es Suzuki Swift volt. Mélyzöld fényezéssel, szürke belsővel, leültetve, nagy felnikkel – hogy minél kényelmetlenebb legyen a futása, persze. Egy alapszintű GL modell volt, így még szervókormány vagy elektromos ablak sem volt benne, mégis imádtam. Büszkén néztem rá vissza a parkolóban, imádtam a kiállását. Pedig kaptam az ívet rendesen: papírautó, sámli ülések, mit lehet ebben szeretni? Nos, a gondtalanságot. Benzint és olajat kért. No, meg lendületautózást. Mást nem. Talán soha többé nem lesz ennyire megbízható autóm, bár az autópályázás ordító motorral nem hiányzik.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!
A járműfenntartó tevékenységet végző műhelyek alapvető tűzvédelmi gondolatai közé tartozik a dohányzás mellőzése, az elektromos gépekre és villanyvezetékek épségére fordított figyelem, valamint az üzemanyagok és tisztítószerek gyúlékonyságából következő biztonságtechnikai lépések nyilvántartása.
A műhely kialakításánál figyelembe kell venni a kötelezően előírt tűzoltó készülék minden körülmények között elérhető telepítését is.
A menekülési útvonalak megtervezésénél a táblák jól látható elhelyezése és az útvonal biztonságos előkészítése szintén sarkalatos pontja a védelem megteremtésének.
A fokozottan tűz- vagy robbanásveszélyes anyagok, termékek passzív tárolására, forgalmazására szolgáló helyiséget a tárolni kívánt anyag mennyisége alapján kell kialakítani. A tárolókon minden esetben fel kell tüntetni az anyagok jellemzőit, elhelyezésüket pedig jól elkülöníthetően kell végrehajtani. A személygépjármű tárolására szolgáló helyiséget legalább tűzgátló válaszfallal kell kialakítani, míg a 20 vagy annál kevesebb gépjármű álláshely esetén a gépjárműtároló helyiségében alkalmazható hőszigetelés anyagának legalább a D-s2, d0 tűzvédelmi osztályút kell választani.
Az elektromobilitás térnyerésével lassan, de biztosan nő fog az elektromos és hibrid járműveken elvégzendő szerelési tevékenységek száma, amely a műhely biztonságtechnikai megerősítésével jár majd együtt. Az erősáramú villamos berendezések szerelésére alkalmas építményben minden, központi normál és biztonsági tápforrásról táplált villamos berendezést, valamint a központi szünetmentes energiaforrást úgy kell kialakítani, hogy az építmény egésze egy helyről lekapcsolható legyen.
További kiadásként jelenik meg az üzemeltető kötelessége az érintett műszaki megoldás üzemeltetői ellenőrzésről, időszakos felülvizsgálatról, karbantartásról. Ezeket a tevékenységeket a jogszabályban meghatározott módon és gyakorisággal szükséges elvégezni. A tűzoltó készülék karbantartását kizárólag a szabályozási feltételeknek megfelelő, a hatóság által nyilvántartásba vett karbantartó szervezet vagy az ilyen karbantartó szervezettel szerződéses jogviszonyban álló felülvizsgáló végezheti.
Pintér Dominika
Őri Péter
(További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!)