design

Ciao Maestro!

2015.10.01.

Bertone, Ghia, Farina, Frua, ItalDesign, Michelotti és Zagato, megannyi híres formatervező stúdió, melyekből egykor az autódivatot diktálták, ma pedig sorra vesztik el önállóságukat és valamelyik konszern kezébe kerülnek, vagy ami rosszabb, csődbe mennek.

Giugiaro fiatalkori műve az I-es VW Golf                                                   Forrás: ItalDesign

Kedvezőtlen trend

Megrendelések híján nem bírják a versenyt a klasszikus olasz divatszabók, na nem azért, mert az általuk tervezett karosszériák nem versenyképesek, hanem azért, mert már valamennyi márka működtet önálló formatervező stúdiót. A hanyatlás három évtizede elindult, amikor a design műhelyek egyre kevesebb megrendelést kaptak, mert az autógyártók a piaci igényekhez igazodva kiépítették saját globális formatervező-stúdió hálózatukat. Így már nem csak Detroitban, Torinóban és Wolfsburgban kreálják az autódivatot, hanem Barcelonában, Los Angelesben, Szöulban és Sanghajban is.

Sygma, a biztonsági szempontok alapján készített Formula versenyautó    Forrás: Pininfarina

Saját tervezés

Közben a klasszikus itáliai stúdiók elestek az Alfa Romeo, Ferrari, Fiat, Lancia és Maserati megrendelésektől is, mert az olasz FIAT konszern megalapította torinói dizájnközpontját, a Centro Style-t. A kilencvenes években a Bertone és Italdesign stúdióba beesett megrendelőként néhány koreai márka, de aztán ezek is önálló stúdiót alapítottak központjuk szomszédságában.

Így vesztette el megrendeléseinek jelentős részét több Torinó-környéki centrum, ahol tucatnyi formatervező stúdió működött, többek között a Pininfarina, mely az kocsiépítő Farina műhelyből jött létre. Olaszok tervezték évtizedeken át a Peugeot karosszériákat és a kisebb sorozatú kabrió modelleket is ők gyártották saját műhelyeikben. Aztán a PSA konszern felépítette a Citron és Peugeot közös design komplexumát, ahol már nem csak tervek, de makettek és tanulmányautók is készülnek. Korábban ezeket is a kisebb stúdióktól és műhelyektől rendelték, olyanoktól mint Bertone, Ghia, Farina, Fioravanti, Fissore, Frua, ItalDesign, Michelotti és Zagato. Volt köztük olyan, amelyik önálló gyárában éveken át ezerszámra készített Alfa Romeo és Opel jelvényes sportkocsikat, de már nem működnek.

Az önállóság vége

Csődbe ment és mivel nem talált befektetőt, tavaly márciusban bezárt a Bertone, és egy éve bizonytalan a Pininfarina sorsa: a stúdió adóssága júliusban már 52,7 millió euróra nőtt, az indiai Mahindra hónapok tárgyal az olasz cég megvásárlásáról.

A XX. század nagy divatdiktálója is elvesztette önállóságát, pedig az ItaldDesing nemcsak autókat, tervezett: olasz munka volt a Singer varrógép és Nikon fényképezőgép, valamint több vonat és villamos formája is. Bérmunkában készült a műterem legismertebb és legnagyobb példányszámú alkotása, az 1974-ben bemutatott Golf formaterve, vagyis a legelső kompakt VW, melyet Giorgetto Giugiaro rajzolt. Ezt akkor még nyilvánosan is hirdették a németek, a későbbi modellek arcplasztikáiról már nehéz kideríteni, hogy mennyi az olasz munka, de az már biztos, hogy a VII. generáció Golf a gyári stúdió műve.

Egy könyv a sok közül, mely Pininfarináról szól

Teljesen a németeké az ItalDesign

Napjainkban már nonstop a németek rendelkezésére áll az olasz műterem, hiszen a VW AG 2010-ben megszerezte az ItalDesign 90,1 százalékát, mad a teljes tulajdonjogot. A karosszériatervezéssel és prototípusok építésével foglalkozó műhelyt 1968-ban alapította Giorgetto Giurgiaro és Aldo Mantovani. Az Italdesign műve a VW Passat, a Scirocco sportkocsi és az Audi 80-as. A közel ezer embert foglalkoztató Italdesign Giugiaro elnöke, a kétszáznál több autó karosszériáját tervező Giorgetto Giugiaro márciusban visszavonult és a német konszern részeként működő stúdiót jelenleg fia, Fabrizio irányítja. Az már egyértelmű, hogy nem fognak dolgozni a VW AG versenytársainak, de több és színesebb lesz munkájuk, hiszen a konszern tizenkét márkájának tervezhetnek, személyautókat, buszokat, kamionokat és motorokkerékpárokat.

Giorgetto Giugiaro és néhány alkotása                                                       Forrrás: ItalDesign

Újrakezdené 77 évesen

Elbúcsúztak az önálláságtól, de ez egyáltalán nem rossz, bizonygatta portálunknak adott interjújában Giugiaro, aki szerint igazából az volt nyomasztó, amikor olyan autókat terveztek és olyan prototípusokat készítettek, melyek soha nem kerültek sorozatgyártásra. Ez pedig nem igazán doppingol egyetlen alkotót sem, különösen egy formatervezőt nem. Giugiaro ráunt, hogy egy nagy globális konszernnél bedolgozzon, ezért 77 évesen kilépett munkahelyéről és a maradék 9,9 százalékos ItalDesign tulajdonrészét is eladta a VW konszernnek, mert újra önállóan akar alkotni.

Giugiaro nem adja fel                                                                                 Forrás: ItalDesign

A cikk eredetije a Népszabadság 2015 augusztus 26-i számában jelent meg

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.02
Egy nem mindennapi, 2021-es felvételt kapott a Bpiautósok egy olvasójától. ..
2024.05.02
A magyarországi használtautó-piacon jelenleg az élen még a korábbi évtizedek hagyományosan erős....
2024.05.02
A nagyobb akkumulátorkapacitásnak és a frissített regeneratív fékezőszoftvernek köszönhetően....
2024.05.02
Pekingben mutatta be 1000 km-es hatótávú Shenxing PLUS elektromosautó-akkumulátorát a vállalat. ..
2024.05.02
A Continental technológiai vállalat stratégiai partnerséget kötött a müncheni székhelyű vállalattal....
2024.05.02
Szegmensén túlmutató hely- és funkciókínálattal borítja rá az asztalt a kis szabadidőautók piacára....
2024.05.02
Május 10-én, a Mentők napján megemlékezést és ünnepet tart az Országos Mentőszolgálat. ..
2024.05.02
Nemrég egy illegálisan és nem hétköznapi módon tuningolt Suzuki Swift tulajdonosát igazoltatták a....
2024.05.02
A videó elején látszik, hogy egy kamion előzése okozza a torlódást, az autósoknak pedig nem....
2024.05.02
Egy új felszereltségi szinttel, valamint általában gazdagabb felszereltséggel kerül forgalomba a....