Chevrolet Corvette

A Chevy Corvette története – 1. rész

2020.09.03.

Az elsőtől egészen a nyolcadik generációig kalauzol minket jelen cikksorozat, mely az egyik leghíresebb amerikai sportautó múltjába és jelenébe tekint be. Öveket becsatolni, hatalmas teljesítmény tiszteletre méltó hagyománnyal találkozik!

Minden egy hideg pénteki nap délutánján kezdődött 1953-ban. A General Motors bemutatott egy újdonságot a Waldorf Astoria Hotel New Yorkban, mintegy előfutáraként a mai autószalonoknak. A reflektorfényben tündöklő Chevrolet Corvette kisebb fajta, könnyen irányítható hadihajók után kapta nevét.

Első generáció (1953-1962)

Az első generációé ősatya-időszakként is ismert. A Chevrolet Corvette már a kezdetektől fogva a stílus és a mérnöki tökéletesség kombinációjaként volt emlegetett. Az első széria nagyobb testvérmodellek alkatrészeiből építkezett, ideértve a soros hathengeres motort és a kétfokozatú automata váltót, valamint a jellemző kis hátsó túlnyúlást. Teljesítményben hozta a kategóriában akkor elvártakat, miközben megjelenésében dinamikusabb volt az átlagnál és a vetélytársaknál.

Kezdetben a michigani Flintben készült kézzel, amely mindössze 1 óra autóval Detroitból az I-75-ösön. Jómagam is koptattam ezt az aszfaltot elég rendesen. Egy évre rá már St. Louis-ba, majd Bowling Greenbe költözött a gyártás (Kentucky állam), ahol a mai napig működő Nemzeti Corvette Múzeum is felépült később.

A külcsíny és a sebesség összehangolása egy mérnöknek, Zora Arkus-Duntovnak volt köszönhető, aki maga jelentkezett a GM-hez, hogy dolgozhasson ezen a projekten. A kevés és jelentős újítások közé tartozott egy opciós és kompakt V8-as blokk és egy 3 fokozatú manuális váltó megjelenése 1955-ben. Új üzemanyag-befecskendezés két évvel később került a Corvette-be, és ezzel a teljesítmény köbcentinként úgy hat századlóerővel nőtt, amely igazi mérföldkőnek számított.

Második generáció (1963-1967)

A második generáció történelmét a Sting Ray-évekként emlegetik az 1963 és 1967 közötti időszakból. Noha Arkus-Duntov újításai egyre inkább növelték a modell népszerűségét, majdnem tíz teljes évet kellett várnia rá, hogy tényleg a saját elképzelései alapján tervezhessen meg műszakilag egy újabb kivitelt. Első skiccei 1957-ből származtak, s az inspiráció európai, középmotoros versenygépektől eredt, amivel Arkus maga is versenyzett. De a lelke mélyén a kedvence egy orrmotoros kilakítás volt, a Sting Ray racer névre hallgatva. Bill Mitchell munkássága révén olyan forma született, amely már álló helyzetben is 300-zal láttatta suhanni a Corvette-et. A második generációt simán Sting Ray-nek is szokás nevezni.

Először, a modell kétféle karosszériaváltozatban is elérhető volt. Az alap kabrió mellet egy fastback kupé is piacra került – melynek osztott hátsó ablakkialakítása egy teljesen felesleges, kilátást megnehezítő részlet volt a versenysport inspirált Arkus-Duntov szerint. És ugyan erről vitázott Mitchellel is, a Chevrolet vezető mérnöke, Ed Cole végül a dizájner ízlésének adott igazat, megtartva a különleges végződést, legalább az első évre.

Arkus-Duntov véleményének ellenére a forma így is legalább 20 évvel tűnt modernebbnek a többi autóéval összevetve. De nemcsak ebben merült ki a modell egyedisége, hanem karosszériaszerkezete létravázas volt, illetve független hátsó felfüggesztést kapott, amellyel jelentősen javult az utakon nyújtott teljesítménye. A recept bevált, a második generációs Corvette-et harmadával többen keresték, mint egy évvel korábban a régebbit.

1965-ben a Chevrolet első ízben épített nagy V8-ast a Corvette-be, a 6,5 literes egység 425 lóerőre volt képes. Szelepelrendezése miatt tarajos sülnek is becézték a blokkot. Még ugyenebben az évben a négy tárcsafék a szériafelszereltség részévé vált.

Folytatás következik!

Forrás: 
Chevrolet

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....
2024.03.28
Kedden tragikus kimenetelű közúti baleset történt, amely során egy BMW és egy Nissan ütközött....
2024.03.27
Új módszerrel küzdenek a gyorshajtók ellen Ausztriában: elkobozzák autójukat. Gondoljunk bele, hogy....
2024.03.27
- A Volkswagen-csoporthoz tartozó tömegmárkák (Core csoport) összesített árbevétele tavaly 21....