Chery
A szabadalmaztatott nevekre a helyi szaksajtó figyelt fel a Szövetségi Iparjogvédelmi Intézet (FIPS) adatbázisában. A kínai autógyártó a következő neveket védette le: Luxstar, Maxeed, Jaegoo, Skala, Atlantis, Moda, Exder, Fatena és Fateno, Charey, Chevita, Jaceer, Jeland, Omo, Onives, Wattro, Famtech és Innova. Mind új nevek az autóiparban, kivéve az utolsót, az Innovát, amely már használatban van, egy Toyota modellcsalád fut ilyen néven Délkelet-Ázsiában.
Arról nincs hivatalos információ, hogy a vállalat valóban használni is fogja-e a bejegyzett neveket új márkákra vagy esetleg modellváltozatokra. Mindenesetre az eset jól mutatja azt, hogy a kínai névadási stratégia mennyivel „szaporább” a nyugati vagy távolkeleti autógyártókéhoz képest.
A Kína ötödik legnagyobb autógyártójaként számontartott Chery amúgy is közismerten „multibranding”, azaz márkahalmozós stratégiát folytat. Jelenleg a vállalatnak nyolc aktív márkája van, köztük maga a főmárka, a Chery, a prémium autókra szakosodott Exeed, a Huawei közreműködésével csak elektromos autókat gyártól Luxeed, vagy a SUV-okra specializálódott Jetour. De van közös vállalata a Jaguárral, amely Jaguárokat és Land Rovereket gyárt Kínában.
Jelenleg a Chery négy különböző márkanév alatt értékesít autókat Oroszországban: Chery, Omoda, Exeed és Jaecoo. A már létező és most szabadalmaztatott márkanevek között bizonyos tekintetben hasonlóság fedezhető fel, például a már létező Jaecoo márkanév, illetve Jaegoo és Jaceer között.
Emellett a Chery nemrég regisztrálta az új Fownix „almárkáját” is Oroszországban. A Fownix név alatt az iráni Modiran Vehicle Manufacturing cég gyárt autókat Chery licenc alapján iráni piacra. Az Oroszországban jól ismert Omoda C5 crossover például Iránban Fownix FX néven fut, de ugyanez a helyzet még féltucatnyi Chery crossoverrel, amelyek Oroszországban és Iránban egyaránt beszerezhetők más-más néven.
A Chery 18 éve van jelen az orosz piacon, de két év óta rohamléptékben terjeszkedik. Februárban éves összevetésben több mint ötven százalékkal növelte az eladásait, és negyedik volt az értékesítésekben, közel tíz százalékot hasítva ki az orosz autópiacból. A legeladottabb modellje a Tiggo 7 PROM Max crossovert volt.
Korábban olyan hírek láttak napvilágot, hogy az idén hét új Chery NEV modell kerül a kínai autóipar kísérleti terepeként szolgáló orosz piacra, ahonnan kivonultak a nyugati márká az ukrajnai háború kirobbanása után. Az új autók közül öt hibrid, kettő pedig teljesen elektromos lesz.