BYD
A kínai vállalat a minap mutatta be Pakisztánban három modelljét, amelyekkel az ottani piacra lép: az Atto 3 SUV-ot, a kis ferdehátú Dolphin-t és a Seal szedánt. A BYD a jövőben tisztán elektromos és plug-in modelleket kíván ott értékesíteni.
A pakisztáni piacra való belépéshez a BYD partnerséget kötött a Mega Conglomerate vállalattal, Pakisztán egyik legnagyobb üzleti csoportjával. Az értékesítés a negyedik negyedévben kezdődik, és ezt megelőzően a vállalat bemutatótermeket létesít Karacsiban, Lahorban és Iszlámábádban.
A Bloomberg szerint az effajta piaci tevékenység túlmutat a szimpla kereskedési modellen. Olyan hírek láttak napvilágot, hogy a BYD egy gyár létesítését is tervbe vette Pakisztánban, ahol már 2026-ban megindul a termelés. Ehhez partnerséget köt az ország legnagyobb független áramtermelőjének, a Hub Powernek a leányvállalatával, a Mega Motorsszal.
Az üzem a karacsi Port Kászim közelében épülne, ahol japán és koreai autógyárak, köztük a Toyota, a Suzuki és a Kia összeszerelő üzemei találhatók. Kászim a Közel-Kelet és a Közép-Ázsia határán fekvő ország második legnagyobb kikötője, amely a teherszállítás körülbelül 35 százaléka bonyolítja le.
Bár a BYD megerősítette a belépési terveit a 220 milliós pakisztáni piacra, a gyár létesítésével kapcsolatos híreszteléseket nem kívánta kommentálni.
Néhány kínai gyártó, köztük a Great Wall Motor, a SAIC és a Changan már megvetette a lábát az ígéretes pakisztáni piacon, ahol tavaly 85 ezer helyben gyártott járművet adtak el, 63 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban, de a személygépkocsik ennek a volumennek csak a felét tették ki. A Pakisztáni Autógyártók Szövetségének (PAMA) májusi adatai azonban rendkívül biztatóak: 8,5 ezer autót adtak el, kétszer többet, mint tavaly májusban. A pakisztáni kormány azt a célt tűzte ki, hogy 2030-ra az új autók eladásainak harminc százalékát „újenergiás” (NEV) autók teszik ki.
A BYD már a világ több mint 80 országában megvetette a lábát. Júliusban nyitotta meg első százszázalékos tulajdonú gyárát Thaiföldön, de van már vegyesvállalata Üzbegisztánban, és épít gyárat Indonéziában is, és komoly terveket szövöget Mexikóban és Kanadában is. Ezen túlmenően Magyarországgal, Törökországgal és Brazíliával kötött megállapodásokat elektromos járművek gyártásáról a kínai nagyvállalat, amely gyártószalagjairól már nyolcmillió NEV gördült le.