Anyukám is érteni fogja

Buli után a takarítás

2014.07.15.

Amíg lakásunkat rendszeresen takarítjuk, előfordul, hogy az autóra nem jut idő. Pedig ez nem helyes, lássuk, hogyan fogjunk neki.

Mindenekelőtt ne a tűző déli napon próbálkozzunk, mert amit a pórszívóval kiszívunk, és a rongyokkal letörlünk, az a homlokunkról fog visszacsepegni a kárpitokra. Autó-nagytakarításhoz válasszuk a hűvös reggeli órákat, esetleg az esti időszakot. Vagy forduljunk profikhoz.

Első nekifutás

Amikor megvettem a kocsimat, az belül olyan szinten le volt lakva, mint a laktanyák, amikor a szovjet katonák elhagyták azokat. Világos kárpitjaimon izzadságfoltok, az ülések élén vastagon a retek. Az irányjelző kapcsoló és a kormány gombok ragadtak a mocsoktól, a könyöklő eredeti színét is csak sejtettem. Az első teendőim között volt, hogy ezt az áldatlan állapotot felszámoljam.

A háttámlát érdemes figyelni, ahol elődöm nyomai láthatóak...

Jó tudni, hogy a kosz nem csak esztétikailag visszataszító – bár már ez is éppen elég – hanem önmagában hordoz sok-sok bacilust, és adott esetben, egy szint után iszonyatosan büdös is. Ilyenkor nyáron ez jobban kijön. Az 50-60 fokosra melegedett autóban ott párologtatja a sok dzsuvás felület a büdöset, és ezen a Wunderbaum már nem segít.

Én azt gondoltam, hogy beadom valahová, akiknek már láttam a munkájukat és megbízom bennük. Szakértői munkám során sok olyan járművel volt dolgom, amelyik éppen átesett egy nagytakarításon, a legtöbb eredmény meg is győzött. Aztán kértem néhány helyről árajánlatot. Volt ott minden 10-től 35 ezer forintig. Most mit csináljak? A tízezres biztos gyagyi, a 35-öset meg nem tudom (nem akarom) kifizetni.

Végül a saját üzlete ellen beszélve egy autótakarító vállalkozás embere a következőket tanácsolta:

Ha rám hallgatsz, nem viszed el sehova, hanem megcsinálod magadnak. Egyrészt ezen az öreg kocsin bármi előfordulhat, például leválik a kárpit, vagy színét veszti, foltos lesz, másrészt, ha egy kis részlet kimarad, vagy nem úgy sikerül, mint ahogyan Te elképzeled, mehetsz reklamálni, aztán jönnek a magyarázkodások – állj neki egy melegebb nap reggelén, akkor nincs kire mutogatni.

Szereztem egy olyan pórszívót, ami – ha kell – vizet is fel tud szívni (ezt röviden szőnyegtisztító gépnek hívják) és vettem bele való gépi tisztítószert. Az üzletben elolvastam a különféle szerek összetételét. Bár a prémium (reklámokban sokszor látható) termék összetételében nem sok mindenben tért el olcsóbb társaitól, tapasztalatból mondom, hogy van benne valami csodaszer, mert az eredmény a két szerrel finoman szólva sem volt ugyanolyan.

Konkrétan szabadnapot vettem ki és levonultam a hétvégi házba – ott van kert. Korán reggel álltam neki. A gép mosószer adagoló részét nem használtam, hanem egy kisebb kézi permezőbe kevertem össze a vegyszert és a vizet. Alapos száraz porszívózás után, szisztematikusan a következő műveleteket végeztem: mosószer egyenletesen permetez, majd kiszív. Ezeket kétszer-háromszor megismételtem. Akkor vettem észre, hogy az üléslap ugyan szép lett, de az oldalsó kárpitrészek éppen a folyadéktól foltosak, úgyhogy azokat is megcsináltam, mert ha nem egyenletesen szárad (valahol nem is lett nedves) akkor irgalmatlanul boci mintás lesz a kocsi belső.

Zongorázni lehet a különbséget

Fél nap kellett, hogy az egész utastéren végigérjek. Ráment egy szabadnap, másfél flakon tisztítószer, kaptam egy enyhébb deréksérvet ,de megérte, a verda jobb volt, mint újkorában. Másnap reggel még mindig nem száradt meg minden teljesen, úgyhogy nyitott ajtókkal pihentettem tovább a napon.

Full-full + bőr

Az iménti kódolt üzenetet autóhirdetésekben olvashatjuk, azt próbálják vele sugallni, hogy minden van a kocsiban, amit csak rendelni lehetett bele és ezen felül még bőrülések is! :)  Akinek osztályrészéül jutott, hogy a kocsijában (is) bőrkárpit legyen, annak ezzel külön kell foglalkozni a tisztításkor. Az előzőekben leírt módszert ők csak a padlókárpiton alkalmazzák, hiszen a bőrt vétek lenne locsolgatni. Bár a bőrős autók tisztítása egyszerűbbnek tűnik, ha nem szakszerűen csináljuk, akkor több kárt okozunk, mint hasznot. Aki meg egyáltalán nem csinál semmit az egy idő után így fog járni:

Kombinált, bőr-szövet kárpitozás: rossz ránézni!

Mivel a bőr szerves anyag, ezért öregszik. Ha nem ápoljuk rendszeresen, akkor a sok gyűrés, a hideg-meleg kikészíti az anyagot, és az kiszárad, kirepedezik, elkopik, csúnyább lesz, mint bármilyen öreg szövet. Ma ott tartunk, hogy az autógyárak a legtöbb esetben saját márkás bőr ápolószert kínálnak termékeik mellé, a legérdemesebb ezeket használni, de azért megteszi bármilyen jó minőségű ápolószer is, mondjuk, amiket az áruházak polcain bőrbútorokhoz találunk.

Mert ez műanyag!

Ez a mondtat pedig egy mára klasszikussá vált retró reklámból való, aki nem emlékszik, az nézze meg itt. Az autók utastere a legtöbb esetben műanyagból készül. A burkolati elemek éppúgy elkoszolódnak, mint az ülések. A szálló por előszeretettel telepedik meg rajtuk, idővel pedig képes szabad szemmel is jól látható réteget képezni a felületeken. Ne elégedjünk meg a száraz por letörlésével, hanem puha, enyhén nedvesített kendővel menjünk át a műszerfalon, esetleg használjunk direkt erre való nedves törlőrongyot. Fordítsunk különös gondot a fogantyúk, gombok és kapcsolók tisztítására. Ha most egy pillanatra a számítógép billentyűzetére tekintünk, látni fogjuk, hogy a sokat nyomkodott gombokon áll a kosz. (Tisztelet a kivételnek!) Ez nem száraz por, hanem a kezünkön lévő zsírral keveredett mocsok! No, éppen így vonzza a retket a lámpakapcsoló, az indexkar, a rádió gombjai, de még a gyújtáskapcsoló melletti felületek is. Szabaduljunk meg ezektől a koszfészkektől, addig küzdjünk, amíg el nem tűnik a szenny az autónkból.

Egész jól haladunk. Néhány hete lemostuk a verdát kívülről, sőt több megoldást is átnéztünk. Most már belül is tiszta minden. De maradt még valami, amit én csak úgy hívok: a senki földje. A következő részben megtaláljuk és kiírtjuk az utolsó koszfészket is.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
Korlátozott példányszámban gyártott veterán Peugeot 205-ös került kalapács alá az angliai....
2024.03.29
- Több mint öt hónap és a szakszervezetekkel lefolytatott tizenöt tárgyalási forduló után egyoldalú....
2024.03.29
Az M3-as autópályán, a keleti országrész felé rendkívül erős a forgalom. Gödöllőtől Bagig 20 km-en....
2024.03.29
A megszokott programok, és a felhőtlen jókedv mellett, idén néhány különleges látványossággal is....
2024.03.29
A világ legsikeresebb üzleti limuzinjának nyolcadik nemzedéke maradéktalanul meggyőzte a nemzetközi....
2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....
2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....