e-mobilitás
Szerző: Heimer György
Mint írják, nemrég döntés született a harmadik gyáregység létesítéséről is, ahol úgynevezett prizmatikus (magas, 91 százalékos nikkel tartalmú katód és a több mint 10 százalékos szilícium anód típusú) battériák készülnek. Ezeket az akkumulátorokat a Hyundai-Kia konglomerátum Európában forgalomba kerülő e-típusaihoz szállítják a 2026 és 2032 közötti időszakban. A hírforrás úgy tudja, hogy a Samsung SDI Fülöp-szigetekről verbuvált munkásokat alkalmaz majd az új gyártóegységben. A cég ugyanakkor a már meglévő második gyártóegységét is bővíti, e beruházásokat várhatóan szeptemberig befejezik.
A második ütem gyártósorain hengeres formájú (46 mm átmérőjű és 120 mm hosszú) akkuk készülnek majd, azokkal a BMW leendő debreceni gyárában készülő e-autókat látják el. A dél-koreai hírportál szerint a beruházások értéke 500 milliárd won, a két új gyártósorral a gödi komplexum éves kapacitása 10GWh. Mindemellett a gyár rossz hírnek örvend a helybéliek körében, Samsung SDI már többször került a durva környezetszennyezők sorába. Civil környezetvédők nyomására nemrég kiderült, hogy a gyártáshoz felhasznált több mint tízezer tonna NMP nevű szerves oldószerből 2021-ben 81,5 tonnát eregettek ki a levegőbe, amely belélegezve vetélését vagy rendellenes magzati fejlődést okozhat. 2022-ben 30 millió forint munkavédelemi bírsággal sújtották a gödi gyártóművet, de a cég minden bizonnyal mellényzsebből kifizette azt, elvégre abban az évben 31 milliárd forint volt a nyeresége.