Bosch
Az évente megrendezett Consumer Electronic Show-n csaknem 20 ezer újdonság debütált és sokak szerint ez az év a rekordok megdöntéséről szól. Vajon mik lesznek 2015 tech-divatjai? Az okosruhák, melyek mérni tudják majd a testhőmérsékletet, az egyre elterjedő drónok vagy a járműipar hihetetlen fejlődésének köszönhetően a vezető nélküli autócsodák?
Bizonyára minden olvasó emlékszik a hollywoodi álomgyár által kreált „Knight Rider” című akciósorozatra, melynek fő attrakcióját egy K.I.T.T. nevű beszélő és – ami még ennél is fontosabb – saját magát vezető Pontiac Firebird Trans Am autó jelentette. Csaknem 30 évvel később az automatizált vezetés már nem csupán televíziós fantázia.
A Bosch technológiával felszerelt autók bizonyos helyzetekben, például forgalmi dugókban vagy parkoláskor már most is képesek magukat vezetni. – Lépésről-lépésre váltjuk valóra a sci-fi világát – fogalmazott Dr. Dirk Hoheisel, a Bosch igazgatótanácsának tagja.
A Bosch, mint a mobilitási megoldások egyik legnagyobb beszállítója a világon, 2011 óta két helyszínen Paolo Alto-ban (Kalifornia) és Abstatt-ban (Németország) dolgozik az automatizált vezetési megoldásokon. A két helyszínen tevékenykedő csapat egy több mint 5000 Bosch mérnököt magában foglaló nemzetközi szakmai hálózat.
Az idei Las Vegas-i Nemzetközi CES kiállításon a Bosch az igazi hollywoodi legenda, a „Knight Rider” akciósorozatból ismert K.I.T.T. másolata mellett vezetéstámogató funkciókat és fékezési rendszereket tartalmazó széles termékportfólióját is bemutatta. A Bosch arra a magas szinten automatizált vezetésre összpontosít, ahol a sofőrnek nem kell állandóan a járműre figyelnie.
Kritikus forgalmi helyzetekben életmentő lehet a sofőrök támogatása. A tanulmányok szerint csupán Németországban a sérüléssel járó ráfutásos baleseteknek akár a 72 százalékát is el lehetne kerülni, ha az autókba be lenne szerelve a Bosch ráfutást megelőző vészfékező rendszere. A Bosch forgalmi dugó asszisztensével pedig a sofőrök szintén biztonságosan és minimális stressz mellett juthatnak el a célpontig. Erős forgalom esetén az asszisztens legfeljebb 60 km/óra sebességnél automatikusan fékez, gyorsít és a forgalmi sávban tartja az autót.
- A tervek szerint a vezetéstámogató rendszerekkel a Bosch egymilliárd euró árbevételt generál majd 2016-ban – jelentette ki Hoheisel. A vezetéstámogató rendszerek jelentik az alapot az automatizált vezetéshez, ami fokozatosan valósul majd meg. A Bosch autópálya robotpilótáival az autók 2020-ra a felhajtástól a lehajtásig automatizált vezetésre lesznek képesek az autópályákon, vetíti előre Hoheisel. A következő évtized során megjelennek majd a teljesen automatizált és bármilyen helyzet kezelésére képes járművek.