BMW X1

BMW X1: milyen jó, hogy van dízel!

2023.03.06.

Magyar Év Autója 2023 díjra jelölt BMW X1 harmadik generációja az elődmodellhez képest markánsabb formanyelvvel, bőségesebb helykínálattal érkezett, dízelmotorja erős és takarékos. Pont úgy, ahogy kell.

Hogy néz ki?

A regensburgi gyárban készülő új BMW X1 a fejlett elsőkerék-hajtású architektúrára (FAAR) épül, amelynek már nem sok köze van a régihez, és a motorjai is teljesen újak (két benzines, két dízel, egy elektromos, valamint két plug-in hibrid - kb. 90 kilométeres elektromos hatótávval sorakozik a kínálatban és a virtuális szalonokban). Január végén a dízelváltozat járt nálam ismét, ezúttal időben hosszabban. Régi ismerős, hisz vezettem már a modell itthoni bemutatóján, valamint pont ezzel a példánnyal voltunk Söldenben az iX1 regionális tesztvezetésén, így összesen legalább 2000 kilométeren át faggathattam a kocsit. Minden percét élveztem az utazásnak, még azt is, amikor épp az első, vagy a hátsó utasülésen foglaltam helyet. Persze, vezetni jobb. Vezetni jobb, mert hiába a magasabb építés és az összkerékhajtás, az X1 igazi BMW-ként viselkedik, ha nem is ficánkol, de a nagyobb testvérek magabiztosságát, dinamizmusát és tettre készségét adja. Szüntelen és rendületlen.

x1_8

A BMW X1, amelyből 2009 óta közel 2,8 milliót adtak el, tovább nőtt: 4,50 méter hosszú, 1,845 méter széles és 1,642 méter magas lett. A tengelytáv 2,20 centiméterrel 2,692 méterre gyarapodott Az aerodinamikusabb SUV-karosszéria könnyű alumínium motorháztetővel és nagyobb vesékkel néz szembe a széllel. A kocsi légellenállási együtthatója javult (cd 0,27, zárt hűtőráccsal 0,26), ebben segítenek a karosszériával egy vonalban lévő ajtókilincsek, amelyekkel azonban elsőre nem könnyű kinyitni az ajtót. Mindent meg lehet szokni, így a harmadik találkozáskor már fel sem tűnt, hogy más.

x1_13

Formavilága letisztult, nem erőltetett, de a hízókúra után sokkal inkább hasonlít az X3-asra, mint meggyötört testű elődjére. Ha kívülről tetszik az X1, bent sem fogunk csalódni semmiben (az utastér megegyezik a szintén tavaly megújult 2 Active Tourer utasterével és vezetőfülkéjével). Magasan és nagyon jól ülünk a sportos bőrülésekben, kevés kemény műanyag vesz körbe, annál több puha bőr, kellemesen hideg alumínium és lágy szőnyeg.

BMW_WinterTechnicDrive_Soelden_46

A nagy iX-hez hasonlóan a fedélzeti rendszer tűéles képe két, egyenként több mint tíz hüvelykes kijelzővel hajol a vezető felé. Az alkalmazásszerű almenük elég kicsinek, szinte zsúfoltnak tűnnek. Mivel az automatikus klímaberendezést mostantól az érintőképernyőn keresztül is vezérelhetjük, a kezelés jobban elvonja a figyelmet a forgalomtól. A felhasználói élményt amúgy javítja a BMW 8.0 operációs rendszer, a hatalmas ívelt kijelző és a funkciók többé-kevésbé logikus elrendezése. Ebben a modellben már el kell búcsúznunk az iDrive tekerőgombtól, minden szerepet az érintőképernyő, a fizikai gombok és a hangvezérlés vesz át.

Hátul a BMW X1 megmarad annak a praktikus családi autónak, amely mindig is volt: a hátsó üléspad tologatható. Az elektromosan nyitható nagy méretű hátsó ajtó mögött 500 liternyi hely áll rendelkezésre (összkerékhajtással), a három hátsó üléselem lehajtásával pedig akár 1545 liternyi cucc is elfér - 50 literrel több, mint az elődben.

x1_23d_3

Ami a vezetési asszisztenseket illeti, gyakorlatilag nincs különbség a nagyobb modellekhez képest. A béemvés mértékkel kis szabadidő-autó most már 210 kilométer/óra sebességnél is tartja a távolságot és a sávot, megbízhatóan vált sávot. A kanyargós utakon automatikusan csökkenti a sebességet, Németországban megáll a közlekedési lámpáknál, és 360 fokos kamerával figyeli a környezetét. Ha megrendeljük, kiterjesztett valósággal mutatja az utat - a navigációs képernyőn a repülő nyilak biztonságosan eligazítanak minket.

x1_23d_1

Hogy megy?

A BMW X1 xDrive23d lágy hibrid technológiával dolgozó, négyhengeres, kétturbós dízelmotorja 211 lóerő maximális teljesítmény leadására képes (a lóerő maximális teljesítményre képes 197 lovas dízelmotor és a 14 kW / 19 lóerő maximális teljesítményre képes elektromos motor együttműködéséből). A moci legnagyobb forgatónyomatéka 400 Nm, az xDrive 23d álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 7,4 másodperc alatt gyorsul fel. Az üresen 17-18 mázsás dízel X1 különösen takarékos. A magyarországi túrán autópályán 6,5 litert kért 100 kilométerenként, a söldeni megerőltető (sok havat taposó) kiránduláson pedig beérte átlagban 8 literrel. A normál heti teszten pedig elketyegett 5,3 liter gázolajjal 100 kilométerenként (hatótávja bőven meghaladja az 1100 kilométert). Télen, fűtéssel, élvezettel vezetve. A teszt utolsó napján a korábbiaknál visszafogottabb vezetésre sarkalt, hogy lassú defektet szenvedett a bal hátsó Pirelli abroncs. Az importőr ajánlására a defektjavító készlet alkalmazásával (elvesztettem a szüzességem) sikerült harcképes állapotba hozni a kocsit: lassú, maximum 80-as tempóval gurulva vittem vissza Vecsésre.

defekt1defekt2

A selymes járású, csendesen dolgozó, de nagy gázra sportosan felmorgó kétliteres dízelmotor hatékonyságát és teljesítményét a 48 Volt kapacitású indítógenerátorral dolgozó lágy hibrid technológia második generációja és a hétfokozatú dupla kuplungos automatikus váltóba integrált elektromos motorja javítja. Tesztautónkban a váltó – amelynek kapcsolója a könyöklőben végződő lebegő középkonzolon kapott helyet - a BMW xDrive intelligens összkerékhajtáson keresztül mindkét tengelyre továbbítja a motor erejét.

x1_23d_7x1_23d_6

Milyen vezetni?

Felfüggesztése feszes, leginkább a keresztirányú illesztésekkel és a kátyúkkal küzd. Kanyarban csak enyhén imbolyog. Az egész kocsi inkább sportos, mint komfortos és a közvetlen kormányzás is illik hozzá. Az adaptív futómű példásan dolgozik, sport módban minden kavicsot a fenekünk alatt érzünk. a kormányzás direkt, élvezetes vele gyorsan tekeregni, szerpentines hegyi szakaszokon utasainkat meghányató kanyarokat vadászni.

x1_23d_4

Mennyibe kerül?

BMW X1-es már 14,725 millió forintért is lehet a miénk (sDrive18i, 136 lóerő), a tesztelt dízelmotoros változat alapára 18,81 millió forint, a képeken szereplő autó ára meghaladja a 23 millió forintot.

Kép és szöveg: Biró Csongor

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....