BMW
Az első BMW Art Car ötlete a művészetek iránt rajongó francia autóversenyző, Hervé Poulain fejéből pattant ki, aki negyven évvel ezelőtt felkérte művész barátját, Alexander Caldert, hogy formálja saját ízlésére versenyautóját. Jochen Neerpasch-csal, a BMW Motorsport akkori igazgatójával együttműködve született meg az első BMW Art Car, amely egy csapásra a közönség kedvencévé vált a versenypályán. Az 1975 óta eltelt negyven évben, rendszertelen időközönként ugyan, de sorra születtek meg a BMW Art Cars kollekció újabb és újabb egyedülálló műalkotásai, olyan művészektől, mint Andy Warhol, Roy Lichtenstein, David Hockney és Jeff Koons.
„A BMW Art Cars kollekció modelljei az autóipar, a technológia, a dizájn, a művészet és a versenysport páratlanul egyedülálló keresztmetszetének végtelenül izgalmas fejleményei” – mondta Maximilian Schöberl, a BMW Group vállalati és kormányzati ügyekért felelős részlegének igazgatója. „Guruló műalkotásaink negyven évre visszanyúló története olyannyira egyedülálló, mint maguk a művészek, akik írták. A BMW Art Cars kollekció alkotásai vállalatcsoportunk globális méretű kulturális elkötelezettségének lényeges és felettébb központi elemei” – tette hozzá.
Egy kiállítás gépei:
A 3.0 CSL-lel Poulain pilótatársaival, Sam Posey-vel és Jean Guichot-vel Le Mans-ban rajthoz is állt 1975-ben, de műszaki hiba miatt kiállni kényszerült. A 93-as rajtszámú verseny-BMW színes műkinccsé lényegítése volt Calder egyik utolsó munkája.
A másik E9-essel 1976-ban Le Mans-ban és Dijonban is indultak, de váltóhiba miatt egyik futamot sem sikerült befejezni. A ráfestett mintázat - amely alapján milliméterkupénak is nevezik – Frank Stella keze munkáját dícséri.
A versenyautók után a bajor gyár szinte valamennyi modellje szolgált a művészet alapjául a Z1-estől kezdve, a 3-as, 5-ös és 7-es sorozaton át, a 850-es kupéig. Az ezredfordulón a BMW visszatért a gyökerekhez, hiszen az 1999-es Le Mans-i prototípussal újra az autósport felé fordult a gyár, amelyre Jenny Holzer álmodott sajátos festést.
Az amerikai művész sajátos módon meghagyta az autó fehér alapszínét, amelyre tükröződő betűkből kirakott bölcsességek kerültek, úgy mint "Védj meg attól, amit akarok", "A monománia a siker feltétele", "Az elérhetetlen változatlanul vonzó" vagy "A vonzerő hiánya végzetes lehet". A sajátos műalkotás igazán változatos környezetben válik látványossá, ahol a betűk visszatükrözhetik a színeket és formákat.
Az Art Car Collection eddigi utolsó, 16-ik alkotása pedig már egyenesen a jövőbe mutat. Olafur Eliasson, - akit nemzetközi szinten is generációja egyik legjelentõsebb mûvészeként tartanak számon - a mûvészetet, a technikát és a természeti jelenségeket ötvözi, a szemlélõt pedig aktív résztvevõvé avatja. Eliasson a különbözõ meteorológiai elemeket és fõként - összes halmazállapotában - a vizet egészen új kontextusban bemutató installációi révén vált ismertté.
A dán mûvészt 2005-ben bízta meg a BMW a 16. Art Car modell megalkotásával. Eliasson projektje a hidrogénhajtású BMW-t olyan mûvészeti alkotássá alakítja, amely kritikus és költõi módon reagál a globális felmelegedés és az autóipar különleges viszonyára.
Kétévnyi tervezést követõen Eliasson mûalkotása a SFMOMA 75 négyzetméteres hûtõkamrájában készült el. A jármû acélhálóval és polírozott acéllemezzel bevont vázszerkezetét a jégrétegek fokozatos elõállítása érdekében több napon át, közel 2000 liter vízzel permetezték, majd az elkészült mûalkotást belülrõl megvilágították.