Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai

Biztonságos és udvarias utazás tömegközlekedéssel

2022.09.11.

Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjában megnézzük, hogyan utazzunk a közösségi közlekedési eszközökön, és röviden bemutatjuk a budapesti tömegközlekedés történetét. 

Szeptember 1-jén elkezdődött az iskola, sok gyerek pedig valamilyen közösségi közlekedési eszközzel indul útnak minden reggel. Aki teheti, lehetőleg kötöttpályás közlekedési eszközzel oldja meg az utazását, mert így kisebb az esélye a késésnek, esetleg olyan buszt érdemes választani, amely buszsávban tud haladni. Emellett van néhány írott és íratlan szabály, amelyeket be kell tartanunk, ha busszal, villamossal vagy metróval utazunk. 

Utazási szabályok közösségi közlekedésben

Az egyik legfontosabb tudnivaló, hogy nem érdemes a busz vagy villamos után futni, hiszen úgyis jön majd másik. Veszélyes lehet a síneken vagy az úttesten átszaladni! Amikor már záródnak az ajtók, vagy erre jelzés figyelmeztet, ne próbálj meg felszállni, mert balesetveszélyes!

Mielőtt felszállnánk, várjuk meg, hogy az utasok leszállhassanak a járműről. Ne furakodjunk előre, és ne álljunk az ajtó elé, mert úgy akadályozzuk a leszállást. Csak azután kezdjük meg a felszállást, miután már nem száll le senki. Engedjünk előre az időseket, gyerekkel utazókat, kismamákat. Ha kell, készítsük elő a jegyünket vagy bérletünket, illetve a jegyvásárláshoz szükséges pénzt. 

Felszállás előtt várjuk meg, hogy aki akar, az leszállhasson a villamosról (Fotó: BKK)

Miután felszálltunk, igyekezzünk nem az ajtóban megállni, hanem menjünk beljebb. Ha hátizsákkal, nagyobb táskával utazunk, akkor vegyük le, és tegyük le a lábunkhoz vagy fogjuk a kezünkben. Amennyiben leülünk, a csomagunkkal ne foglaljuk el a mellettünk lévő ülőhelyet. 

Hagyjuk szabadon az ajtók mellett található elsőbbségi helyeket, amelyeket időseknek, várandós kismamáknak, mozgássérülteknek, fogyatékkal élőknek tartanak fenn. Ha máshol ülünk, és szükséges, adjuk át az ülőhelyünket. Amennyiben állva utazunk, mindig kapaszkodjunk. Leszálláskor se tolakodjunk, és ha kell segítsünk a többi utastársnak is, időseknek, kismamáknak, beteg embereknek. 

A budapesti tömegközlekedés rövid története

A városi közösségi közlekedés legrégebbi járműtípusa a lovak által vontatott omnibusz. Meghatározott útvonalon, menetrend szerint közlekedtek, megállói azonban nem voltak – bárhol le lehetett inteni  és bárhol le lehetett szállni, de az utasoknak jegyet kellett váltaniuk. Budán és Pesten 1832-ben indultak el az első omnibuszok, amelyeken 8-14 ember utazhatott, de később emeletes változatok is megjelentek. 

Omnibusz a budapesti belvárosban 1915-ben (Fotó: Fortepan / Közösségi Szociális Szövetkezet)

A 19. században az omnibusz a városok jellegzetes közlekedési eszközévé vált, 1915-ben pedig elindult az első benzines omnibusz Budapesten. Az új autóbuszok azonban lassan kiszorították a főváros utcáiról a régi időkre emlékeztető, megöregedett, emeletes járműveket, így az utolsó omnibusz 1929-en elbúcsúzott. 

De nem az omnibusz volt az egyetlen lóvontatású közösségi jármű: a lóvasút 1866-ban jelent meg a pesti utcákon, az első vonal kiépítése a Széna tér és az Újpesti indóház között valósult meg. Idővel a legtöbb lóvasúti vonalat villamosították, ezzel megszületett Budapest villamosvasúti hálózata. Később tovább bővült a fővárosi közösségi közlekedés: 1896. május 2-án megindult az európai kontinens első, villamos motorkocsikkal működő földalatti vasútja, amit ma csak földalattinak nevezünk. Az első budapesti trolibuszvonal 1933-ban nyílt meg a Vörösvári út és az Óbudai temető között 7-es számmal, később ezt T-re módosították. 

Metró az Astoria állomáson 1971-ben (Fotó: Fortepan / Lovas Gábor)

A budapesti közösségi közlekedés egyik legdinamikusabb szakasza indult meg az 1970-es évek elején: 1970-1972-ben átadták a 2-es metrót. A 3-as metró építése ekkor már javában zajlott, majd a Deák tér és Nagyvárad tér közötti 4,7 kilométeres szakaszt, hat állomással 1976. december 31-én üzembe helyezték. A következő években folytatódott a metróépítés, különböző szakaszokat adtak át új állomásokkal, míg végül 1990-re elkészült a 3-as metró ma ismert, Kőbánya-Kispest és Újpest-Központ közötti vonala. A főváros legújabb metróvonalát, a Kelenföld vasútállomás és a Keleti pályaudvar között közlekedő 4-es metrót 2014-ben adták át. 

Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történetünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....
2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....