múzem
A sportkocsik nemzetközi mezőnye Fotó: Boros Jenő
Százasnak lenni
Mániákus autóimádóként a világ száz járműmúzeumában jártam már, méretben vannak nagyobbak, eleganciájával és kivitelézésével viszont bármelyikkel felveszi a versenyt, akár a monacóival is, ami eléggé rangos kiállítás. A hercegség és egy másik nemes, a brit Lord Montague legendás kollekcióját idézi a dörgicsei koktél: a világ legnagyobbjának tartott Goodwood csodás környezetben fekszik, de meg merem kockáztatni, a Káli múzeum még mesésebb helyszín, mert a szőlős hegyoldal és zöld mező, no meg az épületegyüttes is a Balatonra néz. Ez már akkor is elbódítja a látogatót, ha egyetlen kortyot sem kóstolt a környék híres boraiból. Nem is kell alkohol az ájuláshoz, elég belépni a tágas csarnokokba, ahol az öreg boroknál nemesebb gyűjtemény várja a látogatót.
Borgward Isabella Coupe, mellette Volvo az Angyal sorozatból Fotó: Boros Jenő
Tökéletes megvilágításban
Dr. Kaáli Géza birodalmában ritka kincsek sorakoznak a parketten, vagy lógnak a plafonról, méghozzá szellősen és esztétikusan elrendezve, olykor stílusos bútorokkal berendezve. Az amerikai sarokban működő Cola automata és több autólegenda mellett lehet lepihenni és hallgatni a Hello Mary Lou-t, ami a hibátlan zenegépről szól. Meg még sok mindenről.
A Professzor és csapata nem esett abba a hibába, hogy gazdag gyűjteményét áruházi parkolóvá silányítsa, van légtér a járművek között, szóval ez nem egy telezsúfolt és agyonkordonozott múzeum.
Nem megfelelő meghatározás a műtárgyakat bemutató intézménytitulus, mert jó ízléssel és nemes eleganciával van kiállítva minden tárgy, ráadásul valamennyi autó és motor megvilágítása tökéletes, a hátterek harmonikusak, ahogy a könyvtár, a képtárló és fotókiállítás is.
Belga F. N. Model, 1914 Fotó: Boros Jenő
Csepeli ezüst tank
Nosztalgiázással indult, ahogy sokunknak, a Professzornak is többször eszébe jutott gyerekkora, amikor elhatározta, hogy összegyűjti családi emlékeit. Elsőnek sikerült megszereznie orvos édesapjának motorkerékpárját. Az ezüst tankos Csepel mellé további kétszáz járművet gyűjtött össze a Professzor, aki sokáig csak szűk baráti körének és néhány kivételezett szakmabelinek muta tta meg gyűjteményét. Többéves nógatással, biztatással sikerült rábeszélni, hogy tegye látogathatóvá kollekcióját, a globális járműparkból összeállított kollekcióról így mesél a Professzor.
Professzor a Lea-Francis 14 HP előtt Fotó: Boros Jenő
Nagyokat csak pontosan idézünk
„A történet akkor kezdődött, amikor a New Yorkban, 1987-ben vásárolt Harley-Davidson FXRS LowRider motorbiciklimet nem adtam el, sőt hazaköltözésemkor magammal hoztam Dörgicsére. Ugyanez lett a sorsa az 1989-ben vett Jaguar XJS sportkocsimnak is.
Nem sokkal később jött egy merész gondolatom, hogy azokat a családi járműveket, amelyekhez személyes emlékek is kötnek, megpróbálom megszerezni. Ekkor még nem tudtam, hogy mekkora feladatra vállalkozom.”
Motortenger a kiállítási csarnokban Fotó: Boros Jenő
Balatoni túra
„Tízéves voltam, amikor Édesapám vett egy ezüsttankos Csepel 125 motorbiciklit, amivel – mint a háború utáni első családi járművel – 1954 nyarán körbe motoroztuk a Balatont. Egy családi kép meg is örökítette ezt a kirándulást. Máig emlékszem, hogy az úton egyetlen személykocsival sem találkoztunk, pedig minden álmom az volt, hogy végre láthassak egy igazi autót. A leendő múzeum első hazai darabja ez a motor lett: egy olyan, amin már én is ültem.
A kis Csepelünket 1958-ban Édesapám lecserélte egy Pannónia TL-re. Majd 1963-ban ezt is eladtuk, és vettünk egy Pannónia T1-t, amelyet nagy örömünkre az öcsémmel felváltva használhattunk. Mindkét Pannóniáról szerencsére maradt fenn egy-egy fénykép, ezek kiállításra is kerültek.
Hamburgi DKW
Felbátorodva azon, hogy sikerült minden nehézség nélkül mindhárom restaurált motorbiciklit megvennem, folytattam a keresést. Édesapámnak a háború előtt volt egy 1929-ben gyártott DKW Luxus 200 motorja, amiről szintén előkerült egy fotó. Ennek beszerzése már nem volt egyszerű, Egyetlen példányt találtam a neten, azt is Hamburgban, még aznap megvettem. Ezt a motort Sárvári Zoltán restaurálta és gyűjteményem egyik legnagyobb becsben tartott darabja lett.”
Vauxhall Velox a balatonfüredi Concours D'Elegance-on Fotó: Boros Jenő
Velox az olimpiai bajnoktól
„A első családi autónkat, az 1948-ban gyártott Vauxhall Veloxot Német Imrétől, a londoni olimpiai bajnokától, a Népstadion későbbi igazgatójától vette édesapám 1959-ben. Ez az autó gyorsan családunk ereklyéjévé vált, ezzel jártunk először külföldön, 1960-ban eljutottunk egészen a Fekete-tengerig. Szeretett „Voxi”-inkon tanultam meg vezetni 17 éves koromban. Ennek a kocsinak a múzeum részére való beszerzése volt a legnehezebb. Az egyetlen fellelhető példányt több autóból származó alkatrész felhasználásával restaurálták.
Korán elhunyt fia emlékének adózva a tulajdonos Wagler László teljesen üzemképes állapotba hozta ezt a csodálatosan szép autót. Semmilyen körülmények között, semmi pénzért nem akarta eladni. Többször is személyesen beszélgettem vele, és abban állapodtunk meg, hogy ha múzeumi körülmények között megőrzöm a kocsit, akkor eladja nekem. Megígértem neki, hogy bármikor jöhet látogatóba, sőt vezetheti is. Végül személyesen hozta el a Vauxhallt „saját lábán” és megkönnyezve adta át. Két év múlva súlyos beteg lett és felajánlotta a fia által restaurált Puch 125 motort is. Feleségétől tudom, hogy Laci halála előtt megemlítette, hogy menyire örül, hogy ilyen jó helyre kerültek dédelgetett járművei.”
Jobbvolános brit MG TC sportkocsi Fotó: Boros Jenő
Valahol van még egy, talán...
„Eredeti családi Voxinkat egyébként 1963-ban adtuk el és hiányos roncsai a mai napig Orosházán megtalálhatók. Ugyanebben az évben vettünk egy akkor modern autónak számító tízéves Opel Rekord Oympiát. Ezt a kocsit már mindkét Kaálí-fiú használhatta. És használtuk is. Bejártuk Csehszlovákiát és Lengyelországot, sokszor mentünk vele Erdélybe is családi kirándulásra. A kocsi 1969-es emigrációnk után is megmaradt, csak édesapánk halála után adta el édesanyánk. Németországból sikerült hozatnom egy ugyanolyat, amit alvázig lebontva tökéletesen restaurált Nagy Péter.”
A professzor és Knezsik István, az ANK elnöke magyar motorokkal Fotó: Boros Jenő
Vörös szőnyeges felvezetés
A földalatti részben parkoló klasszikusok között leterített vörös szőnyeg egyenesen a kiállítás doajenjéhez vezet: F. N. autó születési éve 1914, születési helye Liege, névadója pedig az 1899 és 1935 között működő Fabrique Nationale d”Armes de Guerre (Nemzeti Hadifegyver-gyár) mely a leghosszabb ideig gyártott k belga autókat. A Kaáli-gyűjtemény nagy öregjét, az F. N. autót négyhengeres, 1950 köbcentiméteres, 18 lóerős teljesítményű motor hajtja, és ha kell, megfelelő előkészítés után bármikor beindítható. Ahogy a gyűjtemény valamennyi darabja: a gyönyörűen restaurált, folyamatosan, tisztított és karbantartott autók, motorok mindegyike működőképes, igaz, az indítás némi procedúrát igényel, mert biztonsági okokból egyikben sincs olaj, benzin, vagyis kenő és hajtóanyag, sőt, az állagmegóvás érdekében a folyadékok leengedése után sűrített levegővel minden résüket meg is tisztították. A művelet professzora és a gyűjtemény gondozója a restaurátor és ezermester Nagy Péter, aki a múzeum építését is felügyelte.
Tiszta Amerika: Cadillca szárny és egy VW Fotó: Boros Jenő
USA Corner
Az 1959-es Cadillac igazi amerikai hangulatot idéző gyorsétterem sarkában parkol, az 5,7 méter hosszú, 6,4 literes V8-as jellegzetesen túlméretezett fecskefarka designelemként köszön vissza a szomszédos wurlitzer elején, a fiatalabbak kedvéért ez bakelit hanglemezekkel működő zenegép. A hozzá illő nejlon-kék bútorzat mellett és a sakktábla mintás padlózaton átsétálva a nyitott ajtajú VW California vár, közben még útba ejthetünk egy másik autó-ikont, az 1965-ös Ford Mustangot. A túloldali soron parkoló Opel Rekord Olympia mellett több klasszikus áll: BMW, Porsche, Maserati, Ford, Jaguar, Mercedes, MG TC, Adler, egy very british Lea Francis 1953-ból.
Minden darab működőképes Fotó: Boros Jenő
Tengerentúli Bogár
A fali tárlaton pontosan követhető a Kaálí család élete autóban, motorban elbeszélve. Az egyik képen a szemész-doktor édesapa látható a DKW Luxus 200-as motorkerékpáron, valamikor 1930-ban, Békéscsabán. Amikor az ötvenes években még csak körorvosként praktizálhatott, akkor Sachs segédmotoros kerékpárt használt, később 125-ös Csepelre, 1956. után pedig autóra is futotta a családnak.
Fotón és igaziban is látható az a VW Bogár, mely az 1969-ben külföldre távozott Kaálí Géza első amerikai éveit idézi, ahogy az 1987-es Harley-Davidson FXRS Low Rider.
Szovjet fegyveres KMZ oldalkocsismotor felügyeli a garázst Fotó: Boros Jenő
Törpeautók
Külön csarnokban találkoznak a keleti és nyugati modellek, van itt Opel, Trabant, Moszkvics, Wartburg, Škoda, Volga. A Citroën 2CV, Fiat Topolino, Opel Olímpia, Austin Seven mellett igazi törpék parkolnak: BMW 300 Isetta és Messerschmitt Kabinenroller. Igazi ritkaság a sárga Fiat Special F3-as monoposto versenyautó, melynek szomszédságában korhű ÁFOR kútoszlop áll, ennek oldalsó karjának ide-oda húzogatásával lehetett benzint tankolni, idősebbek előbb is abbahagyhatták az erőt igénylő tornagyakorlatot.
A professzor gyűjtőszenvedélye nem lankad, a kollekció folyamatosan bővül. A legújabbak is az autótörténelem mérföldkövei, legendás darabok: Austin Healey, BMW 520, Porsche 356, Triumph Spitfire, a Volvo 1800S, a Maserati Merak és Ferrari 208 GT4.
Maserati Merak Fotó: Boros Jenő
A polihisztor verseskötete
Lehetett volna könyvbemutató, katalógusszemle vagy, kiállítási beszámoló is mostani találkozásunk, de nem kell választani, mert mindhárom ugyanahhoz a naphoz és személyhez köthető. Dr. Kaáli Géza igazi polihisztor, a világszerte elismert professzor a kollekcióját bemutató legfrissebb katalógust is megmutatja: muszáj volt újat készíteni, mert gazdagodott a múzeumi gyűjtemény, emiatt majd negyven oldallal lett bővebb elődjénél a Dörgicse 2020-as album.
Nem kevésbé izgalmas legújabb műve, a Karanténban születtek című verseskötet, melynek előszavát is rímbe szedte a szerző, ezt is beleszámítva 45 költeményt tartalmaz a kötet. Ez is egy krónikája a Professzornak, aki rövid és világos sorokban mesél sikereiről, kudarcairól, álmairól és arról, hogy "Verseket olvasni nem trendi manapság, jól megvan nélküle ma a fiatalság.” Reméljük téved, legalábbis ebben.
Gyönyörű vidékre épült a tájba illő múzeum Fotó: Boros Jenő
A Káli Autó-Motor Múzeum bejelentkezéssel látogatható, bővebb információ:
Kapcsolatteremtéshez ki kell tölteni egy jelentkezési űrlapot.
8244 Dörgicse, Csörgőfa utca 33/2.
Eredeti állapotában parkol a dörgicsei pajtában a Skoda Fotó: Boros Jenő
Dr. Kaáli Nagy Géza István
1943 január 19-én, Gyulán született Orosz Anna és Dr. Kaáli Nagy Sándor szemész főorvos első gyermekeként.
Nős, három felnőtt gyermek édesapja.
Aktív sportember, kedvence a katamarán versenyvitorlázás és az úszás.
Az orosházi Táncsics Mihály Gimnáziumban érettségizett, majd a Szegedi Orvostudományi Egyetemen szerzett orvosi diplomát 1968-ban.
1969-ben öccsével együtt az Egyesült Államokba emigrált, majd Steven G. Kaali néven 1976-tól szülész-nőgyógyász szakorvos a Cornell Egyetem gyakorló kórházában.
1976-1983 között New Yorkban a Columbia Egyetem szakorvosaként, instruktorként dolgozott.
1983-ban meghívták az Albert Einstein College of Medicine szülészeti és nőgyógyászati klinikájára, ahol 2002-ben professzori kinevezésben részesült.
Amerikai tevékenységével párhuzamosan 1992-ben Budapesten létrehozta az asszisztált reprodukcióval foglalkozó Kaáli Intézetet, melynek indulásától ügyvezető igazgatója volt. Az országos hálózatú Kaáli Intézetekben eddig harmincezer gyermek fogant.
Egykori gimnáziumának legfőbb mecénása. Alapítványai szegedi orvostan-hallgatóknak és szülész-nőgyógyász szakorvosoknak biztosítottak ösztöndíjakat az Egyesült Államokban.
2014-től Budapesten él.
Tudományos munkássága Fotó: Boros Jenő
Kutatási területei: endoszkópia, asszisztált reprodukció. Számos tudományos közlemény szerzője angol és magyar nyelven. Kutatási eredményeit rangos nemzetközi konferenciákon előadás vagy poszter formájában is közzétette. Nevéhez 11 USA-szabadalom fűződik, melyek közül hatot a Johnson and Johnson cég vett meg, ötöt pedig a Cornell Egyetemnek adományozott.
Jelentősebb írásai
Introduction of the Opti-trocar. (J Am Assoc Gynecol Laparosc. 1993 Nov;1(1):50-3.) az erre vonatkozó szabadalma: Visually directed trocar for laparoscopic surgical procedures and method of using same. United States Patent, Kaali, Patent number: 5,334,150. Date of Patent: Aug. 2, 1994.
Szerkesztője “A meddőség korszerű diagnosztikája és kezelése” tankönyveknek, melyek két kiadásban, 2006-ban és 2018-ban jelentek meg.
Kongresszusrendező
2000-ben az APART (Associaton of Private Assisted Reproduction Technology Clinics and Laboratories) elnökeként világkongresszust rendezett Budapesten 60 ország részvételével.
A Magyar Tudományos Akadémia, mint a külhoni magyar tudományosság jeles képviselőjét 2001-ben köztestületi tagjává fogadta.
A lombikbébi program országos hálózattá fejlesztéséért, a nemzetközi szinten is elismert működtetéséért, a gyermektelen magyar párok szolgálatáért és a magyar demográfiai helyzet javítása érdekében tett sokoldalú erőfeszítéseiért, valamint a magyarországi oktatás, képzés, felnőttoktatás, tudományos kutatás érdekében végzett kiemelkedő tevékenységért magas állami kitüntetésekben részesítették. A szülészet nőgyógyászat területén kifejtett iskolateremtő munkája elismeréseként a Magyar Nőorvos Társaság Elnöksége Semmelweis díjjal tüntette ki.
Kaálí Géza kitüntetései Fotó: Boros Jenő
1989. Korányi-Fodor-Markusovszky díj
1991. Magyar Nőorvos Társaság tiszteletbeli tagság
1997. Magyar Nőgyógyászok Endoszkópos Társaság tiszteletbeli tagság
1997. Szent-Györgyi Albert emlékérem
1999. Köztársasági Elnöki Aranyérem
2003. Magyar Köztársasági Érdemrend Tisztikeresztje
2005. Szegedi Tudományegyetem Senator Honoris Causa
2005. George Washington díj
2010. Orosháza város díszpolgára
2012. Kármán Tódor díj
2013. Sarkad város díszpolgára
2018. Semmelweis díj
2020 Pro Urbe Budapest díj
Autókról is bármennyit lehet beszélni a professzorral Fotó: Boros Jenő