formulaautó
1963-ban a Motor Racing Stables tulajdonosa, Geoff Clarke áttelepült Brands Hatchbe, ahol pálya igazgatója, John Webb rábeszélte egy új kategória indítására. Jó döntés volt, mert a legsikeresebb utánpótlás-nevelővé vált a Formula Ford széria, mely 1967-ben indult a brit Brands Hatch versenypályán, és ugyanott rendezték utolsó futamát is.
Globális műfajjá nőtt
A siker titka egyszerű: azonos technikával mindig nagyobb az esély a tehetségek felismerésére, pontosan ennek köszönhette népszerűségét és fejlődését a Formula 1 ovijának is becézett pilótaképző. Nemzetközivé válásával 5 regionális, 19 nemzeti és Európa-bajnokságban versenyeztek négyhengeres Ford-motorral szerelt formula-autókkal.
Szárnyak nélkül
Miközben a motorok mindig korszerűbbek és erősebbek lettek, a versenyek továbbra is izgalmasak maradtak, mert a pilóták képességei domináltak. A mezőny kiegyenlítettségét szolgálta és a Formula Ford sorozat látványosságát garantálta, hogy sokáig nem használtak légterelőket, így nagyobb szerepe volt a vezetési tudásnak.
Az első Formula Ford versenyt a Brands Hatch pályán rendezték 1967 július 2-án, a húsz autós mezőnyben az MRS Lotus 51-essel induló Ray Allen nyert.
Bajnok nevelde
A mezőnyt joggal nevezték a királykategória előszobájának, olykor óvodájának, mert itt kezdett James Hunt, aki 1968-as bajnokként került a Formula-1-be. Az első világbajnoki címet a dél-amerikai szériából érkező Emerson Fittipaldi nyerte. Michael Schumachert, az 1972-es német Formula Ford bajnokság második helyezettjét Willi Weber szerződtette az F3-ba, majd az F1-es Jordan-Ford csapatba, első világbajnoki címét Benetton-Forddal szerezte.
Formula Fordból érkezett Ayrton Senna, Damon Hill, Rubens Barichello, Mark Webber, Jenson Button, Daniel Ricciardo és Lando Norris.
Technika
Induláskor a raliban is sikeres és a London-Mexikó, valamint London-Sydney maratoni győztes Ford motorjára épült a sorozat. Először a Consul Cortina 1,6 literes, 106 lóerős négyhengereséből a Ford 54 darabot adott a sorozathoz.
1993-ban már az 1,8-as Zetec motor 145 lóerős változatát, 2006-ban a Duratec-motorcsalád 1,6-osának 155 lóerősét használták, majd 2012-től 1,6-os, 165 lóerős EcoBoost turbó benzinesre váltottak.
Az észak-amerikai Formula Ford sorozat motorjait a Honda szállította.
Költségek
Az F1600-asként ismert Formula F sorozat koncepciója hasonló volt mint a Formula Renault, Formula BMW, vagy a nőpilótáknak szánt Formula W. Az együléses versenyautók építése 1960-ban indult, akkoriban még a keleti blokkban is megpróbálkoztak a Formula V és Formula Eastern szériával.
Formula Ford szülőhelye Jim Russell versenyiskolája, a Motor Racing Stables, mely Formula Junior autókat használt. Az 1,1-literes Coventry Climax FJ, majd Kent motorok a későbbi Harry Potter filmekből ismertté vált utcai Ford Anglia 105E modellből származtak.
A monopostók ára akkoriban 3000 angol fontba került, erre jött még a nyolcvan fontnyi Dunlop abroncs költsége. A sorozatban később beszállított a a Continental, a Cooper Tire és a Hoosier Racing Tire.
Magyar tragédia
Kesjár Csaba öt bajnoki cím (négy Formula Eastern és egy F3) után 1986-ban lett első az osztrák Formula Ford sorozatban.
1987-ben, a második F1-es Magyar Nagydíjon 150 ezer néző előtt a pénteki szabadedzésen kipróbálhatta a 900 lóerős Zakspeed versenyautót, amivel harmadik körében már gyorsabb volt, mint Christian Danner, aki helyett beszállhatott a Hungaroringen.
Sokan reménykedtek sikeres karrierjében, de hiába: Kesjár Csaba a németországi Norisringen 1988. június 24-én 6 óra 8 perckor Dallara autójával egy balkanyarban kétszáz feletti tempóval féknyom nélkül rohant a fejmagasságú korlátnak, ezzel a halálos tragédiával ért véget az egyetlen magyar Formula Ford bajnok élete.
Kesjár Csaba és Formula Ford versenyautója Forrás: Fortepan
F1-es pilóták, akik a Formula Fordban rajtoltak
1968. James Hunt, 93 nagydíj, 10 győzelem, 1 vb-cím
1969. Emerson Fittipaldi, 149 nagydíj, 14 győzelem, 2 vb-cím
1981-82. Ayrton Senna, 162 nagydíj, 41 győzelem, 3 vb-cím
1985. Damon Hill, 308 nagydíj, 22 győzelem, 1 vb-cím
1988. Michael Schumacher, 308 nagydíj, 91 győzelem, 7 vb-cím
1989. David Coulthard, 247 nagydíj, 13 győzelem
1989. Rubens Barrichello, 326 nagydíj, 16 győzelem
1995. Mark Webber, 217 nagydíj, 8 győzelem
1998. Jenson Button, 309 nagydíj, 15 győzelem, 1 vb-cím
1999-2000. Anthony Davidson, 24 nagydíj
2005. Daniel Ricciardo, 208 nagydíj, 8 győzelem
2015. Lando Norris, 58 nagydíj
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!