Toyota Yaris

Bevetésre kész a Toyota Yaris SUV

2020.05.07.

Kissé rendhagyó módón – a vírusjárvány miatt eltörölt genfi autószalon helyett – virtuális sajtótájékoztatón, a világhálón mutatta be a Toyota szupermini Yaris modelljének városi terepjáró változatát. A kompakt Yaris Cross abba a B osztályba tartozó suv-szegmensbe tart, ahol már szép számmal gyülekeznek a konkurens modellek, így legutóbb a VW T-Roc, a Renault Captur, a Peugeot 2008, vagy a Ford Puma. Úgy tűnik, hogy a világon végigseprő suv-őrület most a kisautók világában hódít, s a versengéshez most a Toyota is csatlakozik.

Szerző: Heimer György

A suv-dizájn divatvonalai szerint a Yaris Cross mokány utcai terepesnek látszik. A robosztus megjelenést hivatott erősíteni a magas építésű kocsitest, a nagyobb méretű abroncsok és nem utolsó sorban a szögletes, fekete műanyaggal szegélyezett kerékjáratok, valamint az első és a hátsó ajtók között végigfutó ugyancsak fekete műanyag védőszegély. A kocsi formáján több helyütt visszaköszönnek a RAV4 és a Lexus UX dizájnelemei. Ami a méreteket illeti, a Yaris Cross 2560 mm-es tengelytávolsága megegyezik a hagyományos Yariséval, de annál hosszabb (4180), szélesebb (1765) és magasabb (1560). Jóllehet városi kisautóról van szó, a Toyota szerint az utastér kellően tág, a suv-koerográfiának megfelelően üléspozíciója magas, s a jármű praktikus használatát hangsúlyozzák. Ennek példájaként felhozzák, hogy a hátsó csomagtér-ajtó motoros mozgatású (nem tipikus a kis kategóriákban), a padlózat magassága állítható, s a csomagtérben, a menet közben elmozdulható, nagyobb szállítmányú tárgyak rugalmas hevederekkel lekötözhetők.

A Toyota ugyanakkor kiemeli, hogy a kompakt suv kifejlesztésében a Yaris modell hosszú évekre visszanyúló gyártási tapasztalataira és az öntöltős hibrid technikában elért eredményekre támaszkodtak. Ez utóbbival kapcsolatban érdemes megjegyezni, hogy a jármű-elektrifikálás jelenlegi állásában, (mindenekelőtt az alacsony hatótáv és a hézagos töltőhálózat miatt) a full hibrid hajtás most láthatóan nagyon megy. Ezt látszik alátámasztani, hogy a Toyota hibrid eladásai szárnyalnak az európai autópiacokon, a 2012-ben bevezetett hibrid Yarisból már több mint félmilliót értékesítettek. Mint írják, a Yarisban és a Cross változatban a Toyota 1,5 literes hibrid rendszere található. E technológiát a nagyobb, a 2,0, illetve 2,5 literes hajtásláncok alapján fejlesztették ki, ilyenek működnek a Corolla, a C-HR, a RAV4 és a Camry modellekben. A 1,5 literes, 116 lóerős, háromhengeres Atkinson-benzinmotorban sikerült úgy csökkenteni a súrlódási és mechanikai veszteségeket, valamint optimalizálni az égési sebességet, hogy az üzemanyag-fogyasztás és a széndioxid-emisszió is alacsony értékű legyen. A sajtótájékoztató nem említi, milyen más erőforrások közül lehet majd választani, de az új, nálunk még ugyancsak bevezetésre váró Yarisról tudható, hogy azok elérhetők lesznek hagyományos benzinmotorokkal is.

A Yaris Cross másik unikuma, hogy a kategóriájában egyedüli hibridként megrendelhető lesz majd intelligens összkerékhajtású rendszerrel – ígéri a Toyota. Normál haladás közben a jármű elsőkerék-hajtású, de ha az út csúszóssá válik – például síkos macskaköveken, sűrű esőben, hóban, vagy homokos terepen – az összkerékhajtás automatikusan bekapcsol. A kocsihoz ugyanakkor egy sor vezetéssegítő rendszert kínálnak majd. E szolgáltatásokat a japán márka Toyota Safety Sense néven emlegeti, amelyekről most csak annyit jegyeztek meg, hogy e megoldások a vezető tájékoztatásával, gyors figyelmeztetésével és ha kell automatikus fékezéssel és kormányzással segítik elkerülni a beleseteket.

A Toyota úgy tervezi, hogy ez európai piacra szánt Yaris Cross évente 150 ezer darabos szériában készül majd abban a franciaországi Valenciaennes melletti gyártóműben, ahol a Yarisokat is gyártják. E gyártómennyiség az európai B-SUV szegmens 8 százalékát jelenti. A magyar Toyotától kapott információk szerint a kocsi forgalmazása nálunk jövő tavasszal startol. Ára még nincs, de annyi jóslatként alighanem megkockáztatható, hogy a forint égbeszökő euróárfolyama és az iparág leállási veszteségei felfelé fogják mozgatni a Cross vételárát is.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.02.08
A VIP kisbuszok zászlóshajója. ..
2025.02.08
A svéd gyártó 2024-ben rekordeladásokat könyvelhetett el, de kihívásokkal teli 2025-re számít. A....
2025.02.08
A BYD minden autójába, a legolcsóbba is beépíti a fejlett vezetéstámogató rendszerét. ..
2025.02.08
A teljes keretösszeg háromnegyedére érkezett már be igény a vállalati e-autó programban - közölte a....
2025.02.08
Kishaszongépjárműben másfél évtizede piacvezető itthon a Ford, de személyautókból is széles a....
2025.02.08
A Debreceni Regionális Nyomozó Ügyészség közlekedés biztonsága ellen gondatlanságból elkövetett....
2025.02.08
Az Európai Bizottság jóváhagyásával az autósok immár 15 európai ország autópályáin, összesen több....
2025.02.08
Zöldmezős beruházás keretében új akkumulátoros elektromos autókat gyártó Lexus-üzem létesül Kínában....
2025.02.08
Mivel kamera rögzítette a felháborító esetet, vélhetőleg a rendőrség reakciója most sem marad majd....
2025.02.08
A sorozat történetének első kínai versenyzőjét, Csou Kuan-jüt tartalékpilótának szerződtette a....