SEAT

Betekintés a SEAT titkos autókollekciójába – 1. rész

2021.12.11.

Azt hittem, hogy ilyen csak a mesékben van. Sikerült bejutni oda, ahol a SEAT legendák, köztük a világ talán legszebb versenyautói alszanak.

Kissé szomorkás, esős napnak indult az a bizonyos napom Barcelonában, amikor megkaptam a levelet: várnak a Zona Francában, a SEAT márka első gyárában. Itt van ugyanis a híres A122-es épület, a SEAT Históricos központja, ahol egy titkos raktárban 170 különleges és pótolhatatlan SEAT modellt gondoznak. Kísérőm, az az Isidre Lopez Badenas volt, aki ezért a gyűjteményért felel, és aki végtelen tudással rendelkezik a spanyol márka történelmét tekintve. Egy nyitott, hiteles személy, aki tényleg az érdekes SEAT modellek felkutatásáért, és megmentéséért él.

Már az udvaron leragadtam egy kicsit. Ott állt többek között egy Rondából és egy 127-esből átalakított szervizautó, amikre ritka jó állapotban talált rá Isidre és csapata. Idegenvezetőm elmondta, hogy különösen értékelik a szervizautókat, hiszen a legtöbbjükre egyáltalán nem vigyáztak életük során, és nagyon nehéz értékelhető állapotban lévőt találni. Ezek viszont hiánytalanok. A 127-esen még rajta volt a gyári sárga-fekete fényezés, benne tűzoltó készülékkel, a csomagtérben pedig minden szerszámnak kialakított tárolóval. Valódi időutazás.

Aztán kinyitotta a szentély ajtaját, és csak annyit tudtam mondani: WOW!

Hirtelen ott állt előttem a spanyol márka teljesen történelme, a legelső modelltől a legutolsóig. Volt ott kameráskocsinak átalakított Tarraco, egy sornyi 600-as, amik kerekekre tették Spanyolországot, és még formulaautók is. Egy falon apró modelleket vettem észre, amikről kiderült, hogy pedálos kocsik. Olyanok, amilyenekkel gyerekkorukban a játszótér legmenőbb arcai lehettünk, csak ezek SEAT modellekről készültek, saját kezűleg. Isidre elmondta, hogy megelégelték, amikor csak elektromos gyerekautókat találtak, úgyhogy elkezdtek saját maguk, szénszálas pedálos autókat gyártani a gyerekeknek, amiket aztán nagyon élveznek a rendezvényeken.

A SEAT Histórico csapatnak ugyanis a hagyományőrzés és a presztízsépítés a legfontosabb feladata. Ők készítik elő az autókat, ha valamit ünnepel a SEAT, vagy éppen valamilyen fontos rendezvényre kerülne sor. Most például Carlos Sainz legelső gyári autóján, a Gr. 2-es Pandán dolgoztak nagy erőkkel – amivel anno 19 évesen mindent megnyert a későbbi Rally Világbajnok és Dakar győztes –, hogy teljes pompájában díszeleghessen az El Matadorról szóló új film premierjén.

Amikor rákérdeztem, hogy melyik autó Isidre kedvence, rámutatott a sorok talán legfurcsább példányára. Egy SEAT Rondára, ami hanyagul feketére és sárgára volt festve. Mint megtudtam, ez az autó volt az, amivel a SEAT meggyőzte a Párizsi Versenyhivatalt, hogy az első Fiat korszak utáni modelljük számtalan elemében különbözik az alapjául szolgáló Ritmotól. A SEAT és a Fiat útjai ugyanis 1982-ben váltak szét, és a Ronda volt az első saját, már városnevet viselő modellje a spanyol márkának.

30 év együttműködés után nem könnyű az átállás, a Fiat mégis bíróságra vitte a Rondát, mondván, hogy az nagyon hasonlít a Ritmora. Úgyhogy a SEAT fogott egy Rondát, és minden eltérő elemét sárgára festette. Így borult teljesen sárgába az utastér, néhol szabadkézzel felkenve, és kíváncsi lennék, hogy csak ezért legyártottak-e sárga üléshuzatokat is hozzá. Más idők voltak akkoriban, de pont ezek miatt a sztorik miatt szerethető az autózás történelme.

Persze az is érdekelt, hogy melyik autó lehet a legértékesebb. Isidre vakarta a fejét, hiszen nem könnyű megítélni, hogy a csarnokban lévő 170 autóból melyik számíthat éppen most a legdrágábbnak. Végül a SEAT 1400 Visitas mellett döntött. Minden idők legelső SEAT modelljéből alakították át, és mindössze kettő készült belőle. Azért hozták létre a tető és ajtók nélküli, még masszívan art deco jegyeket viselő modellt, hogy illusztris vendégeket, például állami vezetőket szállítsanak vele a Zona Franca gyártósoron 1956-tól.

Bár így is felfoghatatlan mennyiségű érték sorakozik odabent, a színfalak mögött már felújítás alatt állnak további érdekességek, amikről legtöbbször SEAT rajongóktól, újságíróktól, vagy maguktól a tulajdonosoktól értesül a gyári Histórico csapat. Ezek tényleg valódi barn find, azaz pajtaleletek. Időkapszulák, amiket igyekeznek az eredeti, legszebb állapotukra helyre hozni. Nagyon ritka, hogy meghaladják minőségben az adott kort, de korhű technológia hiánya miatt néha rászorulnak.

További érdekes autócsodákkal és történetekkel a következő részben jelentkezem.

 

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2022.07.04
Az 53-as főúton két kamion és egy traktor ütközött össze, a teherautók kigyulladtak - a rendőrség....
2022.07.04
Az NHTSA amerikai közlekedési hatóság közzétette az első jelentését a vezetéstámogató- és....
2022.07.04
A Hódmezővásárhelyről 13:31-kor Szegedre indult, 33021 pályaszámú vasútvillamos (33021)....
2022.07.04
Egy terepjáró katonai felszereléssel – írja a Stern.   ..
2022.07.04
A robotrendelések ismét megugrottak az első negyedévben az Amerikai Egyesült Államokban, ahogy a....
2022.07.04
PR szakembert igazolt a Porsche Hungaria kommunikációs igazgatósága: június közepétől Uzoni Eszter....
2022.07.04
- Romániában 23 százalékkal nőtt a forgalomba helyezett új autók száma az idei első fél évben a....
2022.07.04
A horvát kormány további két héttel meghosszabbított az üzemanyagár-stopot - közölte a kabinet....
2022.07.04
- Megkezdődött szombaton a Balatoni Hajózási Zrt. (Bahart) 176. hajózási főidénye: 17 kikötőben....
2022.07.04
A belsőégésű motorok betiltására vonatkozó uniós parlamenti döntést széles körben bírálták a német....