sportautó

Berúghatja az ajtót az új Toyota MR2 - négyszáz lóerő maradhat?

2024.08.23.

Japán sajtóértesülések szerint bivalyerős benzines turbómotor kerülhet a középmotoros sportkocsi következő generációjába.

A benzines Porsche 718 Boxster és Cayman napjai meg vannak számlálva, de úgy tűnik, az igényes sportautókra éhes vásárlói réteg nem marad elérhető árú középmotoros kocsi nélkül, a Toyota ugyanis az MR2 feltámasztását tervezi. A mindig jól értesült japán Best Car magazin szerint a japán gyártó már javában benne van egy középmotoros típus fejlesztésében, amely visszahozhatja a legendás MR2 nevet.

Állítólag a sportkocsi mozgatásáról egy hibridmentes, kétliteres, négyhengeres turbómotor gondoskodik majd, amely körülbelül 400 lóerőt és 550 Nm-t lenne képes leadni a kihegyezett (GRMN), és 300 lóerőt, illetve 400 Nm-t az alap változatában.

Korábban a Best Car úgy tudta, hogy a következő generációs MR2 a GR Yarist és GR Corollát hajtó 1,6 literes háromhengeressel (G16E-GTS) érkezhet, de most úgy tűnik, hogy a középmotoros sportkocsi inkább az új kétliteres, négyhengeres turbómotort kaphatja meg. Körülbelül egy hónapja a Toyota közzétett egy videót egy fejlesztés alatt álló négyhengeresről, a felvételen még az új motor hangja is hallható volt. Egyébként az MR2-est az első három generációja során, 1984 és 2007 között – nagyon kevés kivételtől eltekintve – mindig kompakt négyhengeres benzinmotor hajtotta, 1,5 és 2,0 liter közötti lökettérfogatokkal.

De az új kétliteres még 400 lóerőnél is többre képes a Best Car szerint: a versenyváltozatából akár 600 lóerőt is ki tudnak belőle préselni a Toyota szakemberei, ami tekintélyes, 300 lóerő literteljesítményt jelentene (jelenleg a WRC-ben 237, a WEC-ben 202 lóerőt ad le a gyári Toyota versenyautók motorja literenként). Egyelőre nem világos, hogy a Toyota Gazoo Racing mely versenyautói használhatják majd ezt az új motort, de a japán Super Taikyutól a Nascaron át a Dakarig sok versenysorozat négykerekűje szóba jöhet.

A japán lap azt is írja, hogy a GR Yarisban és a GR Corollában is megtalálható GR-Four összkerékhajtási rendszert – amely a legkönnyebb a világon – is megkapja az új középmotoros sportautó, de nagy valószínűséggel csak a GRMN jelzésű csúcsváltozat lesz összkerekes. Már ez is nagy eltérés lenne az MR2 múltjától, különösen, ha figyelembe vesszük azt, hogy az „R” betű az MR2-ben pont a hátsókerék-meghajtásra utal. Azt is tudni vélik, hogy új MR2 hatfokozatú kézi váltóval, vagy a GR Yarisban 2024-ben bemutatott nyolcfokozatú Direct Automatic Transmission (DAT) sebességváltóval is választható lesz.

A Best Car szerint a 400 lóerős, összkerék-meghajtású MR2 GRMN közel 25 millió forintnak megfelelő árcédulával érkezik majd, és kizárólag Japánban lehet majd hivatalos forrásból megvásárolni. A többi változat a világ más fontos piacán is elérhető lehet.

Villannyal is?

Állítólag a Toyota az új MR2 esetében egy tisztán elektromos hajtású változat bevezetését is fontolgatja, ami a tavaly bemutatott FT-Se tanulmány (képeinken) létezése miatt is valószínű. Akkor nem is titkolta a japán gyártó, hogy a Gazoo Racing logóval ellátott látványos koncepcióautó a modern kor elektromos MR2-eseként értelmezhető. Az első generációs MR2 arányai köszöntek vissza az FT-Se rövid (4380 mm), széles (1895 mm) és lapos (magasság: 1220 mm) karosszériáján, a lemezek alatt azonban már a következő generációs akkumulátoros elektromos technológia rejtőzött. Érdekes, hogy a Toyota büszkesége, a villanyautókhoz tervezett kézi sebességváltó a tanulmányból hiányzott.

Mit mondott a Toyota?

2024 májusában jelentett be a japán gyártó, hogy vadonatúj, 1,5 és 2,0 literes, négyhengeres benzinmotorokat fejleszt egy, a Subaruval és a Mazdával való együttműködés keretében. A kisebb erőforrás szívó és turbófeltöltős változatban is elérhető lesz, míg a nagyobb csak turbósként. Részleteket nem közölt a japán autógyártó, de hangsúlyozta, hogy az új motorok erősek, hatékonyak, hibridizálhatóak és alternatív üzemanyagokkal kompatibilisek lesznek.

Az 1,5 literes szívómotor a jelenlegi, számos modellben megtalálható, ugyanekkora lökettérfogatú háromhengeres helyettesítésére készül, amelynél térfogatában, magasságában és tömegében 10 százalékkal kisebb lesz. Ez szabadságot ad a tervezőknek a motorháztető alacsonyabbra helyezésére és a villanyautó-szerű elülső részek kialakítására a jobb aerodinamika érdekében. A szedánok esetében a Toyota előrejelzései szerint az üzemanyag-fogyasztás 12 literre csökkenhet a kisebb légellenállás miatt.

A Toyota szerint az új 1,5 literes motor turbófeltöltős változata 20 százalékkal lesz kisebb a jelenleg használt 2,5 literes szívómotornál. Emellett az is cél, hogy 15 százalékkal alacsonyabb legyen a magassága, és akár 30 százalékkal kevesebbet fogyasszon. Az MR2-be is szánt új kétliteres turbómotor teljesítményben felülmúlja majd a jelenlegi 2,4 literes turbómotort, miközben 10 százalékkal kisebb és könnyebb, valamint 30 százalékkal takarékosabb lesz. Természetesen az új motorcsalád megfelel majd a legszigorúbb károsanyag-kibocsátási előírásoknak is. Arról egyelőre nincs hír, hogy az új motorok mikor kerülnek szériaautókba. Mivel a fejlesztésük még nem fejeződött be, nem tűnik valószínűnek, hogy 2026 vége előtt megérkeznének.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.04.29
Idén 125 éve, hogy megalakult az első, törvényszékileg bejegyzett hazai autós egylet, a Magyar....
2025.04.29
A fix tetős 296 Speciale és a lehúzható keménytetős Speciale A 20 százalékkal több leszorítóerőt....
2025.04.29
A göteborgi Chalmers Műszaki Egyetem új tanulmánya szerint az e-rollerekkel kapcsolatos balesetek....
2025.04.29
Csaknem 1,3 milliárd forintos fejlesztési programot jelentett be a kazincbarcikai székhelyű....
2025.04.29
Nézze meg a videót! ..
2025.04.29
A német gyártó negyedéves működési profitjának jelentős csökkenéséről számolt be kedden a gyengén....
2025.04.29
Újabb márkával bővült a túraautós világsorozat.   ..
2025.04.29
Az ADAC 2025 tavaszán ismét tíz német nagyvárosban indítja el e-bike-os sárga angyalokat, hogy a....
2025.04.29
A Mioveniben található gyárban összeszerelt nyolcmilliomodik autó egy Indigo Blue színű Bigster....
2025.04.29
A francia SUV második nemzedéke 2025 második felétől kapható a legnagyobb európai piacokon,....