Toyota Prius

Bemutatták az új Priust

2022.11.21.

A Toyota bemutatta a Prius ötödik generációját, amely Európában kizárólag plug-in hibridként lesz elérhető.

November 16-án lehullt a lepel a Toyota jó előre beharangozott ötödik generációs Priusáról és be kell vallani, elég magasra tette a lécet és úgy tűnik, beváltja a hozzá fűzött ígéreteket.

A Priust még 1997-ben mutatták be, és az eltelt negyed évszázad alatt ikonikussá vált a környezetbarát autók világában és az autótörténelemben egyaránt. A ma bemutatott új generáció azonban meglehetősen eltér mind az első Priustól, de még az előző, 2015 óta futó generációtól is.

Mit kell róla tudni?

Az első fontos aspektus, hogy Európában kizárólag plug-inként lesz elérhető, nem lesz teljesen elektromos, megmarad a jól ismert hibridként. Takeshi Uchiyamada, akit sokszor a Prius atyjaként is emlegetnek, mivel ő alkotta meg '97-ben az első generációt, a bemutatón szólalt fel, mint a Toyota-vezetőség tagja. Szerinte az új Priusszal a modell többé már nem egy kompromisszumautó. A két tulajdonság, amit szem előtt tartottak, a környezettudatosság és a teljesítmény volt. Ezt látszólag sikeresen el is érték.

Itthoni idő szerint 5 óra 20 perckor mutatták be az új Priust. (Forrás: Toyota)

A motor kétliteres, négyhengeres, amely 220 lóerőt tud adni az autónak, emellé társul a 13,6 kilowattórás akkumulátor, amely a hátsó ülések alatt kapott helyet. Ezek az értékek jócskán felülmúlják a négyes Priust, amely 18, literes, 121 lóerős benzinmotorral volt felszerelve és elektromos hajtása csupán 8,8 kilowattórás volt.

Így majdhogynem megduplázták a Prius mindkét hajtását és a Toyota hivatalos állítása szerint ez a kilométerekben is meg fog látszódni: 50 százalékkal megnő az egy töltéssel megtehető út mennyisége a mostani generációhoz képest. Ez a mostani 63 kilométerhez képest tehát nagyjából 94-95 kilométert jelenthet. A gyorsulás is fejlődött, az új generáció elvileg 6,7 másodperc alatt lesz képes elérni a 100 km/órás sebességet álló helyzetből.

A Toyota a teljesítményt és a külsőt is igyekezett javítani. (Forrás: Toyota)

De mi a helyzet a külsővel?

Hiszen látványosan megváltozott az előző generációhoz képest. Bár felismerhetőek benne a Prius vonásai, új külsőt kapott, amely az USA-ban megjelenő Crownra hajaz, legalábbis ami az orrészt illeti. Ezen felül a tetőt kissé hátrébbtolták, megnyújtották, amely kupé-hatást kölcsönöz az autónak. Erre rásegít az is, hogy valamivel alacsonyabb, mint a négyes Prius, 50 milliméterrel, viszont ugyanennyivel szélesebb is a tengelytáv. Az autó hossza az előző generációhoz képest 46 milliméterrel rövidebb és 22 milliméterrel szélesebb.

A dizájn így egy sportosabb, modernebb hatást ért el, és apró dizájnelemek és részletek teszik még jobbá ezt a hatást. Ilyen például a hátsó kilincsek funkciója, amit a C-HR-nél is alkalmazott már a Toyota, vagyis, hogy elrejtette őket az ablakkeretben. Ez az apró ötlet nem csak futurisztikussá teszi az autó, de esztétikusabbá is. A hátsó lámpák cikkcakkos formája is eltűnt, helyette egy szolid, visszafogott lámpacsík fut végig az autó hátulján. Ez alatt a Prius név is megjelenik, amely modelljelzés főként a pickupoknál volt megszokott, de egyre több személyautó is átveszi ezt az ötletet.

Apró, de hatásos dizájnelemek a rejtett hátsó ajtó kilincsek és a PRIUS felirat is. (Forrás: Toyota)

A kerekek mérete is megnőtt, most már 17 és 19 colos méretben is elérhetőek lesznek. A színekben is feltűnik két új opció, az Ash és a Mustard fantázianevű festések.

Letisztult belső, több raktér

Mivel az akkumulátorok a hátsó ülések alá kerültek, a csomagtartó mérete is megnőtt. Ez kívülről nem tűnik fel, hiszen a kupés hatás miatt enm gondolná az ember, hogy sok minden fé az autóba, de a csomagtartó sokkal mélyebb lett a felszabadult helynek köszönhetően.

Az utastér esetében is a külsőnél használt egyszerű modern kinézetet igyekezett elérni a gyártó. Az Island Architecture névre hallgató stílus a bZ4X crossoverben is megjelent, ennek egyik jellegzetessége a műszerfalból kiemelkedő mutatópanel, amely más autóknál mélyen, inkább befelé nyúlik, azonban a Prius esetében felfelé, a központi képernyőhöz hasonlóan kinyúlik.

A beltér letisztult, futurisztikus. (Forrás: Toyota)

Nagyjából mindent az érintőképernyőn lehet szabályozni, kivéve az ülések állását és a fűtést, amely a képernyő alatt helyezkedik el vékony sávon. Pontosabban a kettő között még egy vékony, szintén sportos hatású, vékony szellőzőcsík is van, amely alatt szabályozható az utastér hőmérséklete, valamint az ülésfűtés.

A panorámatető és a sportos kagylóülések és az egyszerű fekete, sötét- és világosszürke színek is a sportosságot és a futurisztikusságot hivatottak tükrözni, amely egy Prius esetében meglepő, de mégis hatásos.

Miért kell, hogy sportos legyen?

A Prius radikális, de jó irányú változása mögött a Toyota EV- és hibridpaletta szélesedése áll, mivel a gyártó egyre több modellje érhető el alternatív hajtással, így a Prius többé nem feltétlenüöl az első választás, ha valaki környezetbarátabb autót keresne. Főleg az Egyesült Államokban, de Európában is egyre inkább választják a Toyota SUV modelljeit a Prius helyett. Uchiyamada szerint a Prius többé nem tűnik ki a palettán, így többé nem szabad feláldozni semmit az autó tervezésekor. Eddig a Prius nem volt sportos, vagy megnyerő kinézetű, mivel a hajtása volt az, ami eladta. Most azonban a motor teljesítményén és a megjelenésen is úgy javíthattak, ahogy akartak és úgy néz ki, ez a stratégia igencsak működni látszik.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

Forrás: 
Automotive News Europe

 

Az oldal fő támogatója

 

2022.12.01
A HangZóna mai vendége: Pataki Ádám, a Real Garant értékesítési vezetője. Miben segít a....
2022.12.01
A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren az idén októberben 1 169 679 érkező és induló utas fordult....
2022.12.01
Zseniális gaggel válaszolt azoknak a Mini, akik szeretik távirányítós autóknak nevezni a....
2022.12.01
Az M1-es Tatabánya-Óvárosi lehajtójánál 3 milliárd forintos beruházással 150 férőhelyes, őrzött....
2022.12.01
Legtöbb esetben autóink nagy része már 4-500 ezer kilométer után a bontóban köt ki. Alighanem az....
2022.12.01
Szujó Zoltánt választották meg csütörtökön a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség (MNASZ) új....
2022.12.01
Legalább ketten meghaltak és sokan eltűntek egy autópályát elárasztó földcsuszamlásban Brazília....
2022.12.01
Nevet adunk neki, személyes tárgyakat helyezünk el benne, a vásárlásáról nem egyedül döntünk. ..
2022.12.01
Csütörtöktől kaphatók a 2023-ra érvényes éves országos és megyei autópálya-matricák a Nemzeti....
2022.12.01
Az egész frankofón világ ujjongott és éljenzett, amikor a Citroën bemutatta új zászlóshajóját, a....