Lancia Ypsilon

Bemutatták az új Lancia Ypsilont - a beltere egy prémium olasz nappali

2024.02.27.

Az autógyártó dizájnosztálya az olasz Cassina tervezőházzal állt össze az új modell megjelenésének kidolgozásához.

Még tavaly számoltunk be arról, hogy a Stellantis egyik leginkább küszködő márkája, a Lancia vissza akar térni, és ehhez egyetlen jelenleg meglévő modellje, az Ypsilon új generációja lesz az első lépés. A kisautó teljesen új formát kap és emellé a Lancia úgy döntött, olasz minőségre is szükség van, mivel az új Ypsilon a márka első új modellje lesz tíz év után, mivel a korábbi, harmadik generációs Ypsilon még 2011-ben debütált. A modell azért is fontos, mert a Stellantis az olasz prémium márkáját az anyaországon kívülre is akarja szállítani, mivel a mostani Ypsilon csak Olaszországban volt kapható.

Az új autó teljesen elektromos és hibrid hajtással is elérhető lesz, ami szintén egy elsőség a Lancia palettáján. Az új hatchbacket Valentin-napon, szerdán mutatták be a Cassina bútor- és dizájnház milánói szalonjában. A főleg szobabútorokkal foglalható cég igen híres és márkás Olaszországban, ezért állt össze velük a Lancia dizájnosztálya, hogy az Ypsilon belseje - saját elmondásuk szerint - olyan legyen, mint egy "elegáns olasz nappali".

Ez olyannyira szó szerint értendő, hogy a Cassina-matricákkal ellátott, limitált kiadású kisautóban egy többfunkciós dohányzóasztal is helyet kap majd, amelyre pakolni lehet és természetesen telefontöltő-portok is lesznek rajta. A Lancia büszkén tette hozzá, hogy ez a megoldás szintén első az autóiparban. A limitált verzióból 1906 darabot fog gyártani a Lancia, ami elsőre igen érdekes számnak tűnhet, de nem véletlen a választás: 1906 jelöli a Lancia megalapításának évét. A Cassina-verziós modellt csak Olaszországban lehet majd kapni, de az Ypsilon alapmodellje máshova is el fog jutni. Elsősorban Európa többi része a cél, de a tengerentúl is szóba került.

Először Olaszország, majd mindenki más. (Forrás: Lancia)

Az első modellek szállítására már májusban lehet számítani, először Olaszország, majd Hollandia és Belgium, majd novemberben Franciaország és Spanyolország. Németországban 2025-től lehet majd kapni az autót, így hozzánk valószínűleg csak az után kerülhet. A Cassina-modell ára 39 500 euró lesz, ami egészen jó egy prémium kisautóhoz képest.

Elsőség mindenben

A Lancia Ypsilon új generációja, amellett, hogy az első elektromos Lancia-modell, de a Stellantis első olyan autója is lesz, amely a cég SALA, azaz Sound Air Light Augmentation nevű programja, ami annyit tesz, hogy az autó hangrendszere, légkondija és fényei is egyetlen képernyőről irányíthatóak, vagy éppen hangvezérléssel. A sala persze szójáték is, hiszen az olaszban a szó a nappalit takarja. A műszerfalon egyébként kettő, egyenként 10,25 hüvelykes képernyő kap még helyet.

A SALA. (Forrás: Lancia)

A belsővel kapcsolatban a Lancia azt mondta, hogy a prémium piac mellett a 40-45 éves korosztályt célozzák, akik a stílus mellett a technológiát is szeretik, figyelnek a környezetre és annak megvédésére, és igyekeznek lépést tartani a korral. Ezért is kap a modell 2-es szintű vezetéssegítő rendszert, ami olyan funkciókat is takar, mint adaptív tempomat, start-stop rendszer, járműfelismerés, távolságfelismerés és sávtartás.

Prémium kisautó

A 4,08 méter hosszú autó jóval nagyobb lesz, mint elődje, pontosan 243 milliméterrel, ezzel a kisautó szegmensbe kerül, míg a korábi Ypsilon inkább miniautónak számított, csakúgy, mint a testvér Fiat 500-as. Az olaszosság egyébként a modell egyik legfontosabb tényezője, amit a bemutatón rengeteget hangsúlyozott a cég. Bár ezzel kissé ellentmond az, hogy a modellt Zaragozában, Spanyolországban fogják gyártani és a platformját a franciák tervezték. Mindenesetre a belső 100 százalékban olasz a Cassinának köszönhetően. Az Ypsilon mellett egyébként az elektromos Opel Corsa és a Peugeot e-208-as is ugyanezen a francia platformon gurul.

Az új Ypsilon. (Forrás: Lancia)

Az alap mellett a 154 lóerős motoron is osztozik a Peugeot-val és Opellel, valamint az 51 kWórás akkumulátoron is. Az autónak 403 kilométeres hatótávot ígért a gyártó, az akksit pedig 24 perc alattlehet majd 20-ról 80 százalékra tölteni, vagy 10 perc alatt 100 km hatótáv tölthető az autóra. Fogyasztásra 14,3-14,6 kWórát mondtak 100 kilométerre. A hibrid modellnél 100 lóerős motor lesz elérhető. 2025-re egyébként egy HF nevű, sportosabb változatot is beígért a Lancia, ami 40 milliméterrel szélesebb lesz és 240 lóerős motort kap, amelynek becsült gyorsulása 5,8 másodperc lesz 0-ról 100 km/órára.

A Lancia azt is elmondta, hogy az Ypsilon csak egy lesz abból a három modellből, amelyeket a cég a következő évekre tervezett. A kisautó után 2026-ra várható egy szedán, Gamma néven, amely nevet 1984-ben használt utoljára Lancia-modell. 4,7 méteresre tervezik, sportback kivitelben és négykerék-meghajtással. Melfiben fogják gyártani, ami már ténylegesen Olaszország és a Stellantis STLA nevű nagyobb platformja adja majd az alapját. 2028-ban pedig egy kompakt autó érkezik majd, amiről egyelőre még nem mondott többet a gyártó, csak azt, hogy teljesen elektromos lesz, ami a Gammára is igaz.

Nyitókép forrása: Lancia

Forrás: 
Automotive News Europe

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.11
Az Alpine Forma-1-es istálló tartalékversenyzőjeként folytatja pályafutását Franco Colapinto, aki....
2025.01.11
A Szegeden autógyárat építő BYD három új márkakereskedéssel bővíti magyarországi értékesítési és....
2025.01.11
A baleset vétlen elszenvedőjének fedélzeti kamerája rögzítette a felvételt, január 8-án, este.   ..
2025.01.11
A teljes egészében megújuló nyersanyagokból készült üzemanyag (HVO100) a hagyományos dízelhez....
2025.01.11
A koreai autógyártó a mai napon bejelentette, hogy stratégiai együttműködésre lép az NVIDIA....
2025.01.11
Az Egri Járási Ügyészség vádat emelt egy férfi ellen, aki ittasan vezetve egy bejárati kapu....
2025.01.11
Három speciális kivitellel és egy kulcsfontosságú alkatrészpiaci fejlesztéssel bővíti a GR Yaris....
2025.01.11
A villanyautópiac fejlődése Németországban tavaly elmaradt a várakozásoktól. A szövetségi gépjármű-....
2025.01.11
Andy Cowell lett az átszervezett istálló új vezetője. ..
2025.01.11
A 2025-ös verseny első hetén csak Hiluxok nyertek szelektív szakaszokat. A Toyota dél-afrikai....