e-mobilitás hatása
A Német Autóipari Szövetség (VDA) bírálta az EU Parlament azon felhívását, hogy 2035-től tiltsák be a belsőégésű motorral szerelt új autók értékesítését. A parlamenti képviselők "az állampolgárok, a piac, az innováció és a modern technológiák ellen döntöttek" - mondta Hildegard Müller, a VDA elnöke szerda este. "Tehát ez a döntés nem akarja elfogadni, hogy Európa nagy részén nincs elegendő töltési infrastruktúra. Ezért egyszerűen túl korai egy ilyen cél elérése. Ez növeli a fogyasztók költségeit, és veszélybe sodorja a fogyasztói bizalmat."
Hildegard Müller Fotó: VDA
Müller nehezményezte, hogy a politikusok nem követelhetnek nagyobb sebességet az ipartól anélkül, hogy maguk ne teremtenék meg azokat a keretfeltételeket, amelyek ezt a sebességet lehetővé teszik. Ez a töltési infrastruktúra szükséges bővítése mellett a digitalizáció hiányára, valamint a sürgősen szükséges nyersanyag- és energiapartnerségek iránti elkötelezettség hiányára is vonatkozik.
A VDA szerint az EU-nak be kellett volna építenie klímastratégiájába a szintetikus üzemanyagokat. Ezek az üzemanyagok azért fontosak, hogy a már forgalomban lévő autókat a klímára kevésbé károsan lehessen üzemeltetni – mondta Müller csütörtökön az ARD reggeli magazinjában.
Reinhard Zirpel, a Nemzetközi Gépjárműgyártók Szövetségének (VDIK) elnöke elmondta: "Az alternatív hajtásokra való átállás alapvetően megváltoztatja a mindennapi mobilitást Európában, és sokak számára meg is drágítja." Arra figyelmeztetett, hogy az EU-nak meg kell teremtenie a megfelelő feltételeket, például vásárlásösztönzést és a szükséges töltési infrastruktúrát.
Oliver Zipse Fotó: ACEA
Az európai gyártók szövetsége, az ACEA elhamarkodottnak tartja a belsőégésű motorok kivonásáról szóló döntést. A jelenlegi bizonytalanságok miatt átlátható félidős felülvizsgálatra van szükség a 2030 utáni célok meghatározásához – mondta az ACEA elnöke és a BMW vezérigazgatója, Oliver Zipse.
A fokozottabb klímavédelemért folytatott harcban az EU Parlament 2035-től meg akarja tiltani az új, belsőégésű motorral szerelt autók árusítását. A képviselők többsége szerdán Strasbourgban megszavazta, hogy a következő évtized közepétől a gyártók csak olyan személygépkocsikat és kisteherautókat hozhatnak forgalomba, amelyek nem bocsátanak ki éghajlatra káros üvegházhatású gázokat. Mielőtt egy ilyen szabályozás hatályba léphet, a Parlamentnek még tárgyalnia kell az uniós államokkal.
Az autóklubok sajnálják a döntést
Több egyesület is bírálta a döntést: az Automobile Club Verkehr hibás döntésről és szűk látókörű elkötelezettségről beszélt az akkumulátoros-elektromos mobilitás mellett. A klub óva intett a klímasemleges üzemanyagok kizárásától. Az ACV véleménye szerint ezek az úgynevezett e-üzemanyagok átmeneti időszakra nem csak a tüzeléstechnika, hanem a töltőállomások számára is lehetőséget jelentenének. Az ACV arra figyelmeztetett, hogy a társadalmi következményeket is figyelembe kell venni.
A Német Autókereskedelem Központi Szövetsége (ZDK) ugyanezt az üzenetet tolmácsolta. ŐK is csalódottak voltak a szavazás miatt, és megismételték a szintetikus üzemanyagok iránti kérelmet. A parlamenti képviselők nagy lehetőséget szalasztottak el – mondta Jürgen Karpinski elnök. Az e-üzemanyagok segítségével Németországban a jelenlegi mintegy 46 millió autós és mintegy 1,5 milliárd autós járműállomány klímasemlegesen üzemeltethető. A ZDK ezért továbbra is támogatja ezt a lehetőséget.
Az ADAC is csalódott. „Az ambiciózus klímavédelmi célok a közlekedésben pusztán elektromobilitással nem érhetők el” – közölte szerda este az autóklub. "Éppen ezért lett volna szükséges perspektívát nyitni a klímasemleges üzemanyaggal működő belsőégésű motor előtt."
A Gépészmérnöki Szövetség (VDMA) is felszólalt a tilalom ellen: "Az EU parlamenti szavazása rossz hír az EU ipari ereje és fenntarthatósága szempontjából" - mondta Hartmut Rauen, a VDMA vezérigazgató-helyettese csütörtökön. A járművek CO2-kibocsátását nullára korlátoznák, függetlenül a felhasznált üzemanyagtól.