békéscsaba

Békéscsaba lesz az egyik nagy alföldi közlekedési csomópont

2024.10.26.

Nagy alföldi közlekedési csomópontok kialakításán dolgozik a kormány, Békéscsaba lesz az egyik - közölte Lázár János építési és közlekedési miniszter pénteken Békéscsabán, sajtótájékoztatón.

Lázár János jelezte, hogy háromórás tárgyalásukon több közlekedésfejlesztési elképzelést tekintettek át a város vezetőivel. Megvizsgálták az M44-es gyorsforgalmi út meghosszabbítását az országhatárig, valamint a 47-es út négysávossá bővítése mellett határoztak arról, hogy a kormány a Szeged-Kecskemét-Debrecen fejlesztési elképzelésbe bevonja Békéscsabát és Szolnokot is. A tárcavezető közölte: a Nyíregyháza-Szatmárnémeti, Debrecen-Nagyvárad és Szeged-Temesvár határ menti várospárok mellett Békéscsaba-Arad lenne még közlekedési csomópont, amivel a békési vármegyeszékhely logisztikai, elosztási csomóponttá válhat. Ehhez be kell fejezni az M44-es gyorsforgalmi út építését, amelynek az utolsó, 30 kilométeres szakaszát jövő tavasszal átadják. Meg kell hosszabbítani az M44-est az országhatárig, amely mintegy 43 kilométernyi, 300 milliárd forint értékű új utat jelent - fűzte hozzá. Elmondta: aláírta az útra a 6,5 milliárd forint értékű tervezői szerződést.

Áttekintettek öt új M44-es nyomvonaltervet, és megállapodtak arról, hogy melyik kerülje el Békéscsabát északról. Megegyeztek abban, hogy a 47-es út négysávúsítása Békéscsaba felől indul, így Békéscsaba-Szeghalom között épül meg az első szakasz; a Szeghalom-Berettyóújfalu rész lesz a második etap - fogalmazott a miniszter. Beszéltek egy Békéscsabát elkerülő déli útról is, amelynek a tervezését a tárca végzi, a forrást megkapta rá - jelentette ki. Lázár János elmondta, beszéltek a békéscsabai reptér fejlesztéséről is, amit megpróbál gyorsítani, és részben katonai égisz alatt megvalósítani a körülbelül 20 milliárd forintra becsült teljes újjáépítési projektet. Közölte, a városvezető két célt fogalmazott meg: szeretné az itt élők életminőségét javítani, valamint egy 300 hektáros ipari parkot kialakítani, amivel a gazdaságot erősítheti.

Áttekintették a belterületi úthálózat kérdését is - sorolta a témákat. Elmondta, 25 milliárd forintba kerülne a Békéscsabán átmenő összes állami út felújítása, amire azonban nincs forrás. De ígéretet tett arra, hogy az önkormányzat által a legkritikusabbnak mondott Berényi út 2 kilométeres szakaszát megközelítőleg kétmilliárd forintért felújítják. A közgyűlés rangsorolja a többi út állapotát; a felújítást a tárca megtervezteti, és minden évben lépnek valamiben előre - ígérte Lázár János. Hozzátette, szó volt arról, hogy a kormány támogatni fogja az Andrássy Gyula Gimnázium tornacsarnokának 2,5-3 milliárd forint értékű építését. Emellett beszéltek egy vasúti logisztikai konténerterminálról, a Munkácsy Mihály Múzeum homlokzatának felújításáról, új stadion és uszoda építéséről, a még meglévő földes utak aszfaltozásáról is.

Lázár János kifejtette, hamarosan nagy pályaudvar-felújítási programba kezdenek, szeretnék, ha nyugati mintára kereskedelmi célt is szolgálnának a létesítmények. Mint mondta, megfontolják, Békéscsabán ezt hogyan tudják megvalósítani. Hozzátette, szóba került a vasút- és az autóbuszállomás összevonásának kérdése is Békéscsabán; ahogyan arra is ígéretet tett a polgármesternek, hogy jövőre elkezdik a vasúti járművek minőségének javítását, amely különösen fontos Gyula turizmusa számára is. Megjegyezte, a békéscsabai polgármester szeretné a városban futó 15 éves autóbuszok "fiatalítását" is, amit a megyeszékhely és a Volán közösen finanszírozna.

Lázár János emlékeztetett, új programba kezdtek, kiemelt partnereikhez elmennek idén és jövőre. Nem látogatnak el minden megyei jogú városba, csak abba a körülbelül egytucatnyiba, "amelyek rendkívüli helyzetben vannak, vagy rendkívüli szerep áll előttük" - fogalmazott. Az egyeztetésen a tárca minden államtitkára, helyettes államtitkára, a MÁV, a Volánbusz és a Magyar Közút vezetője részt vett - jelezte a miniszter.

Szarvas Péter (Hajrá Békéscsaba Egyesület), Békéscsaba polgármestere azt mondta, "igen optimistán" látja a város jövőjét. Hozzátette, hogy a következő öt évben Békéscsaba fejlesztése tovább gyorsulhat mind gazdasági értelemben, mind az itt élőknek nyújtott szolgáltatások színvonalát illetően. Kiemelte, a megállapodás révén Békéscsaba népességmegtartó ereje nőhet és regionális szerepre törekedhet.

Kérdésre válaszolva Lázár János elmondta, Békéscsabán nem zárult le teljesen a Modern városok program, mintegy 1,5 milliárd forintnyi nyitott kérdés maradt, a forrást még 2024-ben szeretnék odaadni.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is! 

Forrás: 
MTI

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.22
Főleg eleinte, az autózás hajnalán volt jellemző, hogy a legtöbb gyártó vas és fém munkával kereste....
2025.01.22
Rekordszámú, 1,453 millió személyautót gyártottak tavaly Csehországban, 3,9 százalékkal többet,....
2025.01.22
Meglepő, hogy kik adják az ötletet, ami működhetne is.   ..
2025.01.22
Tehetséges fiatal autóversenyzők tűntek fel idehaza a közelmúltban, ezért széles összefogással, a "....
2025.01.22
Ha páncélos személyautót említünk, a szovjet ZIS 115 típus juthat eszünkbe. Kevésbé köztudott, hogy....
2025.01.22
Hetven páros nevezett a Monte-Carlo-ralira, amely csütörtökön rajtol el a monacói hercegségben és....
2025.01.22
A közelmúltban két olyan új, megfizethető árú modellt is bemutatott a Peugeot, amelyre sokan....
2025.01.22
Donald Trump amerikai elnök hivatalba lépése után a cseh vállalatok mérlegelhetik a gyártás....
2025.01.22
Négy ajtós változattal érkezik a MiniEv, hogy a Hong Guang visszatérjen a csúcsra a szegmensében. A....
2025.01.22
A globális felmelegedés miatt hevesebbek a viharok, villámárvizeket okoznak a zivatarok, és egyes....