győri motorok
A győri Audiban naponta 8850 darab motort szerelnek össze és 640 autót szerelnek készre. Évente ez 160.000 TT-t, A3-ast jelent és közel kétmillió motort. A gyártáshoz hatalmas mennyiségű anyagra van szükség. Naponta 350 kamionnyi áru érkezik a gyár területére, vasúton pedig 55 vagonnyi.
A járműgyártás-irányítás biztosítja a karosszériaüzem, a lakkozó és szerelde közötti folyamatos és kiegyensúlyozott termelést.
Csak a motorgyártásban 15 ezer különféle alkatrészt használnak, mindezeket 740 beszállítótól szerzik be a világ minden pontjáról. A járműgyártásban ennél is több a beszállító, szám szerint 888, az alkatrészek száma pedig 12 ezer.
Elképesztő számok – nyugtázzák az újságírók, miközben hallgatjuk Molnár Ádámot, a győri Audi logisztikai vezetőjét. Miképpen elképesztő az is, hogyan lehet megszervezni, hogy minden alkatrész időben a gyártósorokhoz kerüljünk.
Azért szervezett szakmai napot újságíróknak az Audi, hogy közelről láthassuk ezt a jól megszervezett világot. Képzeletben kamionsofőrré válunk, a kamiont egy Audi A4-es helyettesíti, a rakományt pedig egy kis csomag hátul a csomagtartóban. Arra jó mindez, hogy átéljük azt, amit egy igazi kamionos.
Játékra hívnak bennünket a járműgyártás-irányítás szakemberei, hogy megismerhessük, milyen bonyolult művelet az övüké.
Kapunk egy kis készüléket, ahogy a belépő kamionok is, ezzel kapcsolódunk a telematik rendszerre. Ennek segítségével belépünk az online tehergépkocsi irányítási rendszerbe. Sok féle nyelven kommunikál a készülék, attól függően állítható, hogy a kamion éppen melyik országból érkezik. A kapun belépve a készülék rögtön jelzi, hová kell vinnünk az árut. Az Audi vezérlőtermében is mindent látnak, éppen hol jár a kamion, hogy halad az árulerakás.
Vagyis az alkatrészek követése a beérkezéstől online történik. Rádiófrekvenciás szkennerek tucatja áll rendelkezésre, ezek mindent rögzítenek, minden információ innentől másodpercnyi pontossággal rögzíti az eseményeket addig a pillanatig, amíg a kamion el nem hagyja az Audi területét.
Amióta a lift munkába állt, 130 négyzetméterrel tudták csökkenteni a területigényt, s emellett háromszor gyorsabban halad a komissziózás.
A két külső logisztikai raktárba, a LOC1 és LOC2-be most nem megyünk, ezek az Audi szomszédságában helyezkednek el, nagyságuk 160 ezer négyzetméter, s arra hivatottak, hogy kiszolgálják a gyártást.
A világ legnagyobb motorgyárában vagyunk, ott is a legnagyobb motorok, a V8-V10-esek gyártását segítő logisztikai raktárban. Itt megismerkedhetünk, mit is jelent az árukosár. Képzeljenek el egy zsúrkocsit, ahhoz hasonló az eszköz, amit húzunk az alkatrészek polcai mellett. A kocsin számítógép, amelynek monitorján pontosan látjuk, milyen alkatrészekre van szükség a motorszereléshez. Elindulunk, hogy begyűjtsük az alkatrészeket. Nincs nehéz dolgunk, mert a soros kiválasztott darab polcánál villog egy zöld lámpa, hogy abból vegyük ki. Pontosan jelzik a műszerek azt is, hogy a tálca melyik rekeszébe rakjuk. Ha megtelik és összegyűlt a szükséges alkatrész, elindul a gyártósorhoz. Nagy előnye – tudjuk meg az árukosárról -, hogy a soron levő készlet minimalizálható, a gyártási idő csökkenthető.
Újságírók logisztikai gyakorlata.
Bepillanthatunk a kísérleti motorgyártó központ logisztikai raktárába is. Itt egy speciális lifttel ismerkedhetünk meg.
Nem a dolgozó megy az áruért, hanem az alkatrészt hozzák le a dolgozónak – halljuk a pontos definícióját a liftnek. Ezen a helyen az előszériás és fejlesztés alatt álló motorok alkatrészeit tárolják, szám szerint 1700-at. Amióta a lift munkába állt, 130 négyzetméterrel tudták csökkenteni a területigényt, s emellett háromszor gyorsabban halad a komissziózás.
Így hívják szaknyelven azt, amikor utasítást kap a lift egy bizonyos alkatrész beszerzésére. Az újságírók élvezettel gyakorolják a komissziózást. Szkennerrel kiválasztjuk az alkatrész vonalkódját, a lift elindul önálló életére, s villámgyorsan leszállítja azt, amit kértünk.
Megyünk tovább a járműszereldébe. Pontosabban annak előszobájába, a karosszéria üzembe. A formák alapján itt már kivehető, melyik karosszériából lesz TT vagy éppen A3 limuzin.
Itt éppen a V8-V10-es motorokhoz gyűjti kosárba az alkatrészeket a kolléga egy csinos audis logisztikus segítségével.
Önök most annál a pontnál állnak, amikor a karosszériából jármű lett – hívja fel a figyelmünket Molnár Ádám. A jármű persze idézőjelben értendő, karosszéria már elhagyta a lakkozót, van színe és van alvázszáma is, de motor még hiányzik, ülések és műszerfal sincs benne.
Egy újabb különleges helyszínre érkezünk meg. A vezérlőteremben a járműgyártás-irányítás biztosítja a karosszériaüzem, a lakkozó és szerelde közötti folyamatos és kiegyensúlyozott termelést. A falon hatalmas monitorokon csupa zöld fény világít, fennakadás, probléma sehol sincs.
Hála Istennek, csak maradjon is így – sóhajt elégedetten Molnár Ádám, jelezve azt, lesznek ettől eltérő időszakok is, amikor be kell avatkozniuk.
Játékra hívnak bennünket a járműgyártás-irányítás szakemberei, hogy megismerhessük, milyen bonyolult művelet az övüké. Nem mindegy, mikor milyen típusú autó karosszériája kerül a szereldébe, miként a színe sem, s akkor még a belső felszereltségről nem is beszéltünk, amely 31 féle variánst takar. Mint ahogy az sem mindegy, hogy éppen jobb vagy bal kormányos autót irányítsanak-e a szereldébe.
Középen Czechmeister Mónika, a győri Audi kommunikációs vezetője.
A társasjátékba hamar belegabalyodunk. A feladat ugyanis az, hogy a piros autók gyártását festékhiány miatt fel kell függeszteni. A beszállító elképzelt hiányát az irányításnak kell korrigálni úgy, hogy a vevő időben megkapja a kész autót, a szereldébe így a probléma elhárulása után azonnal be kell küldeni a járművet.
Mint megtudjuk, van egy külön raktár a szereldébe, ahol parkoló pályára állítják a valami miatt problémás autókat. Ha elhárul az akadály, azonnal a szereldébe kell irányítani, mert mint tudjuk, a vevőt nem szabad megvárakoztatni.
Gurulnak le az elkészült új, szebbnél-szebb Audik a gyártósorról. Az ember a legszívesebben beülne egybe és a kapuig hajtana, de hát itt nem autókat árulnak, hanem autókat gyártanak.
Azzal hogy legyártják, a logisztikának még nincs vége. Az autókat ugyanis a célországba el is kell juttatni. A győri Audiból a kész autók harminc százaléka közúton, járműszállító trélereken, hetven százaléka pedig vasúti kocsikon hagyja el a gyár területét, s indul leendő, boldog tulajdonosa felé.
116 irányba, ennyi ugyanis azoknak az országoknak a száma, ahol a Győrben készült autókat üzembe helyezik.
Fotók: Audi Hungaria