győri motorok

Beálltunk logisztikusnak az Audi Hungariához

2015.12.08.

Felcsaptunk logisztikusnak a győri Audi Hungaria Motor Kft.-nél. Kis híján végigcsináltunk egy műszaknyi időt, hogy közelről láthassuk, hogyan lehet művészi szintre vagy inkább mérnöki pontosságra emelni az anyagellátást.

A győri Audiban naponta 8850 darab motort szerelnek össze és 640 autót szerelnek készre. Évente ez 160.000 TT-t, A3-ast jelent és közel kétmillió motort. A gyártáshoz hatalmas mennyiségű anyagra van szükség. Naponta 350 kamionnyi áru érkezik a gyár területére, vasúton pedig 55 vagonnyi.

A járműgyártás-irányítás biztosítja a karosszériaüzem, a lakkozó és szerelde közötti folyamatos és kiegyensúlyozott termelést.

Csak a motorgyártásban 15 ezer különféle alkatrészt használnak, mindezeket 740 beszállítótól szerzik be a világ minden pontjáról. A járműgyártásban ennél is több a beszállító, szám szerint 888, az alkatrészek száma pedig 12 ezer.

Elképesztő számok – nyugtázzák az újságírók, miközben hallgatjuk Molnár Ádámot, a győri Audi logisztikai vezetőjét. Miképpen elképesztő az is, hogyan lehet megszervezni, hogy minden alkatrész időben a gyártósorokhoz kerüljünk.

Azért szervezett szakmai napot újságíróknak az Audi, hogy közelről láthassuk ezt a jól megszervezett világot. Képzeletben kamionsofőrré válunk, a kamiont egy Audi A4-es helyettesíti, a rakományt pedig egy kis csomag hátul a csomagtartóban. Arra jó mindez, hogy átéljük azt, amit egy igazi kamionos.

Játékra hívnak bennünket a járműgyártás-irányítás szakemberei, hogy megismerhessük, milyen bonyolult művelet az övüké.

Kapunk egy kis készüléket, ahogy a belépő kamionok is, ezzel kapcsolódunk a telematik rendszerre. Ennek segítségével belépünk az online tehergépkocsi irányítási rendszerbe. Sok féle nyelven kommunikál a készülék, attól függően állítható, hogy a kamion éppen melyik országból érkezik. A kapun belépve a készülék rögtön jelzi, hová kell vinnünk az árut. Az Audi vezérlőtermében is mindent látnak, éppen hol jár a kamion, hogy halad az árulerakás.

Vagyis az alkatrészek követése a beérkezéstől online történik. Rádiófrekvenciás szkennerek tucatja áll rendelkezésre, ezek mindent rögzítenek, minden információ innentől másodpercnyi pontossággal rögzíti az eseményeket addig a pillanatig, amíg a kamion el nem hagyja az Audi területét.

Amióta a lift munkába állt, 130 négyzetméterrel tudták csökkenteni a területigényt, s emellett háromszor gyorsabban halad a komissziózás.

A két külső logisztikai raktárba, a LOC1 és LOC2-be most nem megyünk, ezek az Audi szomszédságában helyezkednek el, nagyságuk 160 ezer négyzetméter, s arra hivatottak, hogy kiszolgálják a gyártást.

A világ legnagyobb motorgyárában vagyunk, ott is a legnagyobb motorok, a V8-V10-esek gyártását segítő logisztikai raktárban. Itt megismerkedhetünk, mit is jelent az árukosár. Képzeljenek el egy zsúrkocsit, ahhoz hasonló az eszköz, amit húzunk az alkatrészek polcai mellett. A kocsin számítógép, amelynek monitorján pontosan látjuk, milyen alkatrészekre van szükség a motorszereléshez. Elindulunk, hogy begyűjtsük az alkatrészeket. Nincs nehéz dolgunk, mert a soros kiválasztott darab polcánál villog egy zöld lámpa, hogy abból vegyük ki. Pontosan jelzik a műszerek azt is, hogy a tálca melyik rekeszébe rakjuk. Ha megtelik és összegyűlt a szükséges alkatrész, elindul a gyártósorhoz. Nagy előnye – tudjuk meg az árukosárról -, hogy a soron levő készlet minimalizálható, a gyártási idő csökkenthető.

Újságírók logisztikai gyakorlata.

Bepillanthatunk a kísérleti motorgyártó központ logisztikai raktárába is. Itt egy speciális lifttel ismerkedhetünk meg.

Nem a dolgozó megy az áruért, hanem az alkatrészt hozzák le a dolgozónak – halljuk a pontos definícióját a liftnek.  Ezen a helyen az előszériás és fejlesztés alatt álló motorok alkatrészeit tárolják, szám szerint 1700-at. Amióta a lift munkába állt, 130 négyzetméterrel tudták csökkenteni a területigényt, s emellett háromszor gyorsabban halad a komissziózás.

Így hívják szaknyelven azt, amikor utasítást kap a lift egy bizonyos alkatrész beszerzésére. Az újságírók élvezettel gyakorolják a komissziózást. Szkennerrel kiválasztjuk az alkatrész vonalkódját, a lift elindul önálló életére, s villámgyorsan leszállítja azt, amit kértünk.

Megyünk tovább a járműszereldébe. Pontosabban annak előszobájába, a karosszéria üzembe. A formák alapján itt már kivehető, melyik karosszériából lesz TT vagy éppen A3 limuzin.

Itt éppen a V8-V10-es motorokhoz gyűjti kosárba az alkatrészeket a kolléga egy csinos audis logisztikus segítségével.

Önök most annál a pontnál állnak, amikor a karosszériából jármű lett – hívja fel a figyelmünket Molnár Ádám. A jármű persze idézőjelben értendő, karosszéria már elhagyta a lakkozót, van színe és van alvázszáma is, de motor még hiányzik, ülések és műszerfal sincs benne.

Egy újabb különleges helyszínre érkezünk meg. A vezérlőteremben a járműgyártás-irányítás biztosítja a karosszériaüzem, a lakkozó és szerelde közötti folyamatos és kiegyensúlyozott termelést. A falon hatalmas monitorokon csupa zöld fény világít, fennakadás, probléma sehol sincs.

Hála Istennek, csak maradjon is így – sóhajt elégedetten Molnár Ádám, jelezve azt, lesznek ettől eltérő időszakok is, amikor be kell avatkozniuk.

Játékra hívnak bennünket a járműgyártás-irányítás szakemberei, hogy megismerhessük, milyen bonyolult művelet az övüké. Nem mindegy, mikor milyen típusú autó karosszériája kerül a szereldébe, miként a színe sem, s akkor még a belső felszereltségről nem is beszéltünk, amely 31 féle variánst takar. Mint ahogy az sem mindegy, hogy éppen jobb vagy bal kormányos autót irányítsanak-e a szereldébe.

Középen Czechmeister Mónika, a győri Audi kommunikációs vezetője.

A társasjátékba hamar belegabalyodunk. A feladat ugyanis az, hogy a piros autók gyártását festékhiány miatt fel kell függeszteni. A beszállító elképzelt hiányát az irányításnak kell korrigálni úgy, hogy a vevő időben megkapja a kész autót, a szereldébe így a probléma elhárulása után azonnal be kell küldeni a járművet.

Mint megtudjuk, van egy külön raktár a szereldébe, ahol parkoló pályára állítják a valami miatt problémás autókat. Ha elhárul az akadály, azonnal a szereldébe kell irányítani, mert mint tudjuk, a vevőt nem szabad megvárakoztatni.

Gurulnak le az elkészült új, szebbnél-szebb Audik a gyártósorról. Az ember a legszívesebben beülne egybe és a kapuig hajtana, de hát itt nem autókat árulnak, hanem autókat gyártanak.

Azzal hogy legyártják, a logisztikának még nincs vége. Az autókat ugyanis a célországba el is kell juttatni. A győri Audiból a kész autók harminc százaléka közúton, járműszállító trélereken, hetven százaléka pedig vasúti kocsikon hagyja el a gyár területét, s indul leendő, boldog tulajdonosa felé.

116 irányba, ennyi ugyanis azoknak az országoknak a száma, ahol a Győrben készült autókat üzembe helyezik.

Fotók: Audi Hungaria

 

 

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.16
Az Audi örömmel fogadta, hogy az új, teljesen elektromos A6 e-tron modell elnyerte a Women’s....
2025.01.16
Baleset történt a B50-es úton Ausztriában,Neusiedl am See közelében, közel a magyar határhoz kedd....
2025.01.15
A kedvezőbb adózás, a zöldebb és biztonságosabb budapesti közlekedés, a munkalehetőségek és a....
2025.01.15
A VCÖ mobilitási szervezet szerint tavaly 48 gyalogos halt meg közlekedési balesetben Ausztriában,....
2025.01.15
Joe Biden leköszönő amerikai elnök nemzetbiztonsági aggályokra hivatkozva bejelentette, hogy....
2025.01.15
23 ország szakértői döntöttek az év autójáról.   ..
2025.01.15
Idén eddig huszonhárman haltak meg közlekedési balesetben az utakon - közölte az Országos Rendőr-....
2025.01.15
Gilyén Krisztián a Bükk Aqua Audival képviseli a magyar színeket. ..
2025.01.15
Erős évet zárt az AutoWallis Csoport 2024-ben, miután a cégcsoport által eladott gépjárművek száma....
2025.01.15
A brit What car? magazin időről-időre kutatást végez a használtpiacon, hogy egy-egy kategóriában....