rendőrség

Azokról, akiket a civil rendőrautó kényszerít szabálytalanságra

2018.07.20.

Egyre többet hallani a jelöletlen rendőrautók akcióiról, de álljunk meg egy szóra!

Nézzük át gyorsan, miről van szó! Idén tavasszal jött a hír, hogy a rendőrség teljesen átlagosnak kinéző (már amennyiben egy új A3 szedán, vagy B-osztályos Mercedes-Benz átlagosnak számít) autókból végez különböző ellenőrzéseket, többek között sebességméréseket.

A hír igaznak bizonyult, valóban megkezdődtek az ilyen típusú ellenőrzések is az utakon. Már majdnem 3 éve, hogy kiépült és élesítették a VÉDA néven emlegetett közúri ellenőrzőrendszert. A kapus megoldás, bár eleinte – legalább is ami a szabálytalankodók tettenérését illeti – meggyőző számokat mutatott, a balesetek számára, talán éppen a helyhez kötöttsége miatt nem volt túlzott hatással.

Más módszer

Aktívan jelen lenni a közlekedésben, annak részeként végezni ellenőrzéseket nagyon költséges lehet, de úgy látszik nem tudott a rendőrség más módszerhez nyúlni. Ahol éppen nincs VÉDA-kapu, ott továbbra is mindenki száguldozik, tilosban előz, gyorshajt és nem is sorolom tovább.

A friss módszer lényege tehát, hogy a jelöletlen autókból a rendőrök rögzítik a szabálytalankodókat. Persze nem állnak meg egy képkockánál (gondolom) hanem a reniteskedőket követik egy ideig, és minden kihágást felvesznek, aztán megállítják és megbüntetik. A gyanútlan szabálytalankodók meg csak pislognak, amikor kiveszik őket, fogalmuk nincs, mi történik.

Szerintem:

Véleményem szerint, úgy kellett ez az akció a magyar közlekedési morálnak, mint egy falat kenyér! Sokan háborognak, hogy micsoda módszer, (sőt más kifogások is vannak, de erről majd mindjárt) meg micsoda sunyiság, nekem ellentétes a véleményem: Minél több civil, vagy ha úgy tetszik álcázott rendőrautót szeretnék, minél több szabálytalankodó autóst kell „elkapni”.

Tudom, hogy nem vagyok első körben túl népszerű a véleményemmel, de nézzük meg a dolgot máshonnan is!

Kit kapnak el így?

Biztosan nem azokat, akik a szabályokat szem előtt tartva, óvatosan, előzékenyen és egymást segítve közlekednek! Inkább azok érezhetik magukat veszélyben, akik tilosban előznek, akik az autópálya torlódást a leállósávon abszolválják, akik tilos jelzésen mennek át és igen, akik száguldoznak.

Egy pillanatra tegyük a szívünkre a kezünket! Azért tartunk az ilyen ellenőrzésekről, mert tisztában vagyunk vele, hogy minket is „bármikor” lekapcsolhatna egy ilyen autó. Ingatod a fejed? Miért? Soha nem emeled fel a telefonodat menet közben? Betartod a városban az 50-et mindenhol? És a 40-et, a 30-at? Nem hajtasz záróvonalra? Minden zebrához érkező gyalogosnak megállsz? Hagyod kihajtani az autóbuszt a megállóhelyről? Nullára lassítasz a STOP-táblánál? Soroljam még? Nem szükséges, ugye?

De higgyük el, hogy a rendőrség nem ezekre utazik. Persze ezekre is néha, ez segít észben tartani a szabályokat, de meggyőződésem, hogy az „új módszerrel” a kirívó szabálytalanságokat igyekeznek büntetni.

Összeesküvés elmélet hívők

Istenem! Mennyire kiabál ez a módszer azután, hogy rásüssék a megáltalkodottság bélyegét! Mennyire könnyen kaptak szárnyra az interneten az autósokat szinte erőszakkal letoltó, és ezzel gyorshajtásra kényszerítő rendőrök, a kamionosak az autópályán indokolatlan lassúhajtással szabálytalan előzésre kényszerítő civil rendőrautók történetei.

De csak a szöveg van

A rendőrség ugyan nyilatkozatban cáfolta, hogy ebből egy szó is igaz lenne, de ez talán még olaj volt a tűzre. Mindenféle úton-útfélen készült amatőr felvételek, sebességértékek nélküli követések, előzmények nélküli intézkedések (mármint a felvételeken az előzmények nem láthatók).

Gyűjteni kezdték a lebukott civil autókat, de poszt már nem elérhető

A közös pont az volt ezekben a felháborodott posztokban és hozzászólásokban, hogy a vádat, miszerint a rendőrök a magatartásukkal kiprovokálják a szabálytalanságokat, majd ezért azonnal büntetnek is, egyik felháborodott internetező sem tudta bizonyítani. A konkrétumok valahogyan mindig hiányoznak.

Butaságom története

A klasszikus magyar film címével is illethetnénk a frissen felbukkant és a netet azóta bejárt közösségi oldali bejegyzést, mely szerint a Kecskemétet elkerülő útszakaszra teljesen szabályosan hajtott fel egy anyuka (a hátsó ülésen a 10 hónapos kisfiával(!!!)) majd egy Audi A3-as szinte megtolta, majd a megállítás után mutattak neki egy fotót, amelyen a műszer 125 km/h-ás gyorshajtást mutatott ki. (Az útszakaszon megengedett legnagyobb sebesség 90 km/h.)

Se szeri, se száma mostanában a hasonló posztoknak, ezért a rendőrség lépett egy merészet. Nyilvánosságra hozták a műszer által készített fényképet, amelyen egy 5-ös BMW sebessége valóban 125 km/h.

A rendőrség nagyon szellemesen, hét pontban reagált a hölgy észrevételeire:

1. Nem a rendőr kényszerít jogsértésre.

2. Attól, hogy valaki mögöttem gyorsan megy, nekem nem kell.

3. A gyorsítósávban nem nekem van elsőbbségem. Viszont ott nem is jöhet szembe senki.

4. Ha nem ismerem el a szabálysértést, a helyszíni bírságot nem vagyok köteles elfogadni. Ilyenkor választhatom a szabálysértési eljárást, ahol részletesebb vizsgálat következik.

5. A szabálysértésről felvétel készül, amit már a helyszínen, vagy az eljárás végéig megtekinthetek.

6. Ha sérelmesnek éreztem a rendőri intézkedést, vagy nem értek egyet a döntéssel, megvannak a jogorvoslati lehetőségeim.

7. A fentiek valamennyi márkájú autóval, valamint a kisgyermekkel közlekedőkre is érvényesek.

Mennyire igazuk van, sőt!

Tehát, ahogyan a bizonyítékok összeállnak, a rövid tényállás, hogy a hölgy nem csak mások és saját testi épségét veszélyezteti a gyorshajtásával, de felelőtlenül saját tízhónapos kisfiáét is, amiről talán nem is tud, mert meggyőződése, hogy az ő gyorshajtásából nem lehet probléma, hiszen egyrészt ő BMW-t vezet, másrészt – mint az közismert – a balesetek másokkal történnek.

Engem miért nem tolnak le soha a rendőrök?

3-4 hónapja zajlik ez az akciósorozat, én pedig majdnem minden nap autózok, egy héten legalább egyszer vidékre. De soha! Soha nem toltak még le a rendőrök. Nem lehet, hogy éppen azok hőzöngenek, akik miatt erre kényszerül a rendőrség?

És különben is, gondoljuk át egy kicsit! Most halál komolyan, el tudod képzelni azt, hogy valahol, valamelyik magas rendőri szervnél kitalálják, hogy azoknak, akiknek egyébként példát kellene mutatni az utakon, olyan parancsot kapnak, hogy közúti veszélyeztetéssel kényszerítsenek sofőröket szabálytalankodásra? Ugye, hogy nem!

Az igazság az, hogy egyáltalán nem kell minket szabálytalankodásra kényszeríteni, nézz csak körül… Ha felháborodtál ezen a íráson, akkor Te is célcsoportja vagy ennek az akciónak, ha helyeselsz, akkor írj be egy jópontot szabályos közlekedésért. Ja és még valami: úgy mondom ezt, hogy vállalom, fizetni fogok, ha elkapnak.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....