globális autópiac

Az Xpeng-alvezér szerint legfeljebb tíz autógyártóra zsugorodik a globális autóipar

2023.06.08.

Brian Gu, a Xpeng alelnöke szerint öt-tíz éven belül sokkal koncentráltabb lesz az autóspiac, és tíznél kevesebb globális gyártóra fog zsugorodni.

A villamos autókat gyártó kantoni székhelyű cég vezetője a Financial Times című gazdasági szaklapnak adott interjúban kifejtette, hogy a kínai piacon kialakult kiélezett verseny az elektromos autók piacán a globális piacra is át fog terjedni.

Szerinte csak azok a kínai vállalatok kerülnek majd fel az általa említett tízes listára, amelyek évente hárommilliónál több járművet tudnak eladni. Összehasonlításképpen: a világpiacion vezető Toyota 2022-ben mintegy 10,5 millió autót adott el, a Tesla 1,3 milliót.

A Tesla kínai riválisának tartott Xpeng 2023 első negyedévében az eladások tekintetében a 12. helyen állt a kínai márkák között. A vállalat eladásai csaknem ötven százalékot estek, miután a Tesla csökkentette az árakat. Ez az Xpeng-et is árcsökkentésre kényszerítette, négy modellje közül háromnak 13 százalékkal ment le az ára. Gu szerint az árcsökkentési nyomás nemcsak versenyt eredményez a gyártók között, hanem hezitálásra készteti a vásárlókat.

Brian Gu – aki korábban a JPMorgan ügyvezető igazgatója és elnöke volt Ázisában - úgy véli, hogy a kínai vállalatok közül csak azok kerülhetnek be a „hárommilliós klubba”, amelyek globális szereplővé válnak, és autóik közel felét külföldön gyártatják le.

Az FT emlékeztet arra, hogy a globális autóipar történelmi fordulópontjához érkezett: Kína az autóexportban darabszámra lassan megelőzi Japán, a világ legnagyobb autóexportőrét, miután tavaly már lehagyta Németországot. A lassuló növekedés és az intenzív árháború ugyanakkor az összeomlás szélére sodorja a fapados autógyártókat Kínában, a világ legnagyobb autópiacán.

Gu elismerte, hogy az amerikai-kínai viszony romlása nehezíti a vállalat tengerentúli terjeszkedési terveit. Az Alibaba támogatását élvező, az önvezetési technológiákba befektető vállalat növelni akarja az idén az eladásait Európában, de jelen pillanatban nincsenek autóeladási ambíciói az Egyesült Államokban.

A kínai elektromosautó-gyártók függenek az amerikai mikrochipektől, de a „politikai hangzavar” eddig nem érintette a partneri együttműködések egyikét sem. Gu szerint amennyiben ez mégis megtörténik, akkor "az egész kínai ipar megoldást fog találni" erre a helyzetre.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.15
2025-ben a Renault 5 E-Tech electric és az Alpine A290 lett az Év Autója. Az eredményt az európai....
2025.01.15
Gőzerővel zajlik a Forma–1-es versenypályánk megújulása. A Hungaroring a napokban helyzetjelentést....
2025.01.15
Összeütközött két személyautó és egy kisbusz Székesfehérváron, a Kadocsa utcában, azaz a 7-es főút....
2025.01.15
Spanyolországban 1 millió autót adtak el 2024-ben, amivel a piac visszaállt a Covid előtti szintre....
2025.01.15
A viadal honlapja szerint Dalin 64 nap 19 óra 22 perc 49 másodperc alatt hajózta körbe a bolygót,....
2025.01.14
Az elmúlt héten a megengedett sebességhatárokat regisztráltan 1242-en lépték át Bács-Kiskun....
2025.01.14
Jogászként végzett, majd a külkereskedelemben dolgozott és részese volt az újkori magyar....
2025.01.14
A közúti biztonságot, a közlekedési hálózatok hatékonyságát, valamint a balesetek és a forgalmi....
2025.01.14
Miképpen a világ számos, autógyártó nagyhatalomként számontartott országában, Dél-Koreában is a....
2025.01.14
A 16. Africa Eco Race látványos módon ért véget a Lac Rose ikonikus partjánál, folytatva Thierry....