veterán

Ősbogártól a legújabb úszó rovarig

2024.11.01.

A ritka kétéltű több más autócsodával és különleges prototípussal szerepelt a látványos kerti partin.

Feltámasztották az úszó bogarat az angolok és nem is akárhol mutatták be: London vezető autóipari kerti partiján a legegyedibb autókat gyűjtik össze. A London Concourson szerepelt a James Bond-féle Lotus Esprit, aminek csak a különlegesen átalakított filmváltozata tudott úszni, de megjelent a csodás parkban egy igazi kétéltű is, a TVR Scamander.

A főváros vezető autóipari expója, a 2024-es Wildcards osztályával igazi különcségeknek ad otthont, mindegyiknek saját története, karaktere van.

Az Adrian Flux által bemutatott Wildcards osztályban a valaha gyártott legkülönlegesebb autók szerepelnek, a klasszikus ikonoktól a testre szabott alkotásokig a kínálat minden autója kivitelezésében és innovációjában is egyedi.

Az idei bemutató főszereplője egy igazi vadállat állt, a Scamander az egykori TVR főnök Peter Wheeler szüleménye. A kétéltűt olyan gépnek szánták, amely képes ötvözni a közúti, a terepjáró képességeit, sőt, vízi kalandozásra is alkalmas. A Scamander jellegzetes dizájnja még a TVR vad mércéihez képest is feltűnően elegáns és csúszó tetős hosszúkás karosszéria félig hajótestet, félig repülőgép törzset idéz.

Wheelernek ez az autóipari csoda szenvedélyes projekt volt, amely túlmutat a Blackpool márka birtoklásán. A kezdetben 2,0 literes motoros Scamandert később középre épített Ford V6-ossal szerelték, a 275 lóerőnyi teljesítmény automata sebességváltón keresztül jut a hátsó kerekekhez.

A három üléses Scamander nem mai darab, 2008-ban működő prototípusként jelent meg, de soha nem került sorozatgyártásra, a bemutatott autó továbbra is az egyetlen példány. Tizenkét évnyi szunnyadás után Harry Metcalfe, az EVO alapítójának és a Harry’s Garage YouTube-sztárjának segítségével újra üzembe helyezett Scamander idén először jelent meg ismét nyilvánosan.

A Bogár fazonú kétéltű elődei nem maradtak egykék. Az első sorozatgyártású amphijárművek először a hadseregekben szolgáltak, tömeges elterjedésük a II. világháborúban kezdődött: 1940-től négy év alatt 14 276 Volkswagen motoros Schwimmwagen készült, a polgári változathoz hasonlóan ezeket is Ferdinand Porsche tervezte. A Ford és a General Motors ugyanebben az időszakban húszezer kétéltűt gyártott az amerikai hadseregnek.

A békeévekben hobbi célokra készült vízen járó népautó, melyet 1958-ban mutatta be Hans Trippel, az Amphicarból 1965-ig mindössze 3878 készült, mert a negyvenezer német márkás ár, a szivárgó karosszéria, valamint a gyakori karbantartásigény elriasztotta a vevőket, félezer ma is működőképes. Az 1,2 literes, négyhengeres Triumph motor 37 lóerőnyi teljesítménye elég volt ahhoz, hogy az Amphicar átkeljen a La Manche csatornán.

A Wildcards osztály érdekes darabja volt még az 1958-as Mercedes-Benz 220S Ponton Cabriolet, ami örök remekmű, az autóipar történetének kultikus darabja. Az 1954-ben bemutatott forradalmi Ponton sorozat részeként megjelenő Mercedes-Benz 220 úttörő dizájnt mutatott be, szakítva a korábbi modellek különálló sárvédőitől. Ezekkel a járművekkel debütált a Mercedes-Benz karosszéria építési módszere, amely új mércét állított fel a szerkezeti integritás és a tervezési innováció terén.

1958-ban a 220S Cabrioletet olyan kifinomult fejlesztésekkel dobták piacra, mint a selymes, 2,2 literes soros hathengeres, ikerkarburátoros motor, valamint az egy darabból álló első lökhárító és az elegáns oldalsó krómdíszítés. Elegáns sziluettjével és kidolgozott részleteivel a 220S a Mercedes-Benz igazi remekmű.

Ahogy a Lotus 1976 Esprit is, ami egy igazi ikonként szerepelt a kém, aki szeretett engem című Bond filmben. A Giorgetto Giugiaro és a Lotus dizájnfőnöke, Oliver Winterbottom által tervezett középmotoros csoda letisztult sziluettjével ragadta meg a közönséget.

Aerodinamikus karosszériája 1973 köbcentis, négyhengerest takar: a teljes egészében ötvözetből készült és hengerenként négy szelepes, két vezérműtengelyes motor teljesítménye 160 lóerő.

Az eseményen a Jaguar XK120, a versenyörökséggel átitatott modell is egy szép példája volt az ikonikus modell, mely soros hathengeres, 3442 köbcentis motorjával egykor uralta a a legendás goodwoodi versenypályát.

Ezek mellett még vagy félszáz autóikon sorakozott a londoni parkban, több Aston Marti, Ferrari és Lancia, méghozzá egy Stratos HF, ami egy örök rali legenda.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.30
A csornai rendőrök a lakosság segítségét kérik egy közlekedési baleset körülményeinek tisztázása....
2025.01.30
A HangZóna mai vendége Grád Ottó a Magyar Ásványolaj szövetség főtitkára. ..
2025.01.30
A Bátaszéki Autópálya Alosztály járőrei igazoltattak egy autóst, aki házilag készített rendszámot....
2025.01.30
Az új autók regisztrációja 6,1 százalékkal 253 789 autóra nőtt tavaly. A legnagyobb érdeklődést a....
2025.01.30
A MINI John Cooper Works még kedvezőtlen útviszonyok közepette is lélegzetelállítóan sportos....
2025.01.30
Az elektromos SUV 3,3 másodperc alatt képes elérni a 60 mérföld/órás sebességet, amivel a valaha....
2025.01.30
Meghosszabbította együttműködését a szörfvilágszövetséggel a Lexus, és ennek örömére egy különleges....
2025.01.30
A következő modellévben két meghatározó technológiai frissítésre kerül sor a XC40, EX40, EC40, S60....
2025.01.30
Baleset miatt lezárták az M1-es autópálya Győr felé vezető oldalát, mert egy kisteherautó hátulról....
2025.01.30
Már most több mint 7 kilométeres a dugó. ..