járműértékesítés

Az új autó illata csak vágyálom

2014.06.15.

Csak nagy ritkán érezhet a magyar átlagember újautó-illatot: kétharmadunk, ha egyáltalán vesz, használt kocsit vásárol. Az elkövetkező három évben így is csak honfitársaink 15 százaléka tervezi egyáltalán négykerekű vásárlását. Hat éve még háromszor annyi új autó kelt el Magyarországon, mint tavaly.

A prémium-osztály illata: Mercedes-enteriőr a CLA-ból

Ha autóillatosítók között válogat az ember, előbb-utóbb a kezébe akad a „new car” fantázianevű változat. Ez első pillanatra önellentmondás, hiszen a párologtató lapocskákat éppen azért találták ki, hogy fenyőillattal fedjék el az autók sajátságos gépszagát. A szalonból kigurított személykocsik illatanyagát ma már inkább az utastér műanyagai határozzák meg. Nem épp vonzó aroma, de, miként az illatosítók kínálata bizonyítja, az autósoknak tetszik.

A mai Magyarországon az úrvezetők leginkább csak az illatosító lapocskáknak köszönhetően találkozhatnak az új járművek illatával. Az autóval rendelkezők 64 százaléka használtan jutott járművéhez, és csak 35 százaléka vásárolta autóját újonnan – áll a Cofidis Hitel Monitor 2014. első negyedéves jelentésében. A 18–69 éves korú magyarok 62 százaléka rendelkezik legalább egy autóval, ám az meglehetősen koros: a lakosság birtokában lévő gépkocsik átlagéletkora 11 év. A használtan vásárolt négykerekűek harmadát kereskedőtől, míg valamivel kisebb hányadot, 29 százalékot magánszemélytől vették a tulajdonosok. Az autótulajdonosok fele önerőből jutott járművéhez.

Az új autót forgalmazó cégeknek nem túlságosan biztató hír, hogy a magyarok alig 15 százaléka tervez autóvásárlást 3 éven belül. Nem meglepő ez azonban, ha figyelembe vesszük, hogy 2010 óta a 18 és 69 év közöttiek mindössze 34 százaléka ruházott be autóra. A vásárlást fontolgatók háromnegyede ma használt autót választana. Az autóvásárlással kapcsolatos költségek mellett a fenntartás is anyagi tervezést igényel. Bár az autótulajdonosok negyede rendszeresen átnézeti a járművét, ötödük csak akkor viszi szervizbe az autót, ha valamilyen rendellenességet tapasztal. A kisebb hibák orvoslására és karbantartásra átlagosan 80 ezer forintot fordítunk évente, viszont egy váratlan, 100 ezer forintos javítási költséget meghaladó szerviz a lakosság felének már kifejezetten gondot okozna.

Egy új autó megvásárlása nem volt mindig ennyire elérhetetlen az átlagos magyar úrvezetők számára. Hat-nyolc éve még a jelenlegi éves forgalom, az 55-60 ezer háromszorosa fogyott, s ezek 70 százalékát magánszemélyek vették meg. A válság előtti csúcsévben, 2007-ben 176 ezer, 2008-ban 150 ezer új autó talált gazdára. Ez a szám zuhant 2010-re 43 ezerre, és a magánszemélyek máig nem tértek vissza. A flottavásárlások aránya a piac egészére vetítve eléri a 70 százalékot.

Jámbor Gyula

Megjelent a Magyar Nemzet 2014. 06. 12-i számában.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.25
Az autógyártó amerikai részlege készítette el stop-motion technikával az aranyos ünnepi videót. ..
2025.12.25
Néhány hete még csak terv volt, mára azonban egész pontos adatok kerültek napvilágra arról, hogy....
2025.12.25
Megérkezett az új GLC, ami már a Merci jövőjét mutatja. Beszámolónk a bemutatóról rengeteg képpel! ..
2025.12.25
Az elektromos Type 00 már túl van az első sajtóbemutatóján, de egyelőre még csak az anyósülésére....
2025.12.25
A gyors reakción múlt, hogy a videó beküldője el tudta kerülni a súlyos balesetet az autóút egyik....
2025.12.25
Bardóczky Kornél önhibáján kívül szenvedett balesetet. ..
2025.12.25
A januári kiállításon a közönség végre találkozhat a márka kínálatának legnagyobb villanyautójával....
2025.12.25
Dirk Arnold saját kérésére nyugdíjba vonul az év végén – írja honlapján az Audi. Utódja Carolin....
2025.12.25
Ismertette a rendőrség a múlt heti Roadpol akció eredményeit. ..
2025.12.25
Az A7-es autópálya újabb, mintegy 50 kilométeres szakaszával már megszakítás nélkül gyorsforgalmi....