járműértékesítés

Az új autó illata csak vágyálom

2014.06.15.

Csak nagy ritkán érezhet a magyar átlagember újautó-illatot: kétharmadunk, ha egyáltalán vesz, használt kocsit vásárol. Az elkövetkező három évben így is csak honfitársaink 15 százaléka tervezi egyáltalán négykerekű vásárlását. Hat éve még háromszor annyi új autó kelt el Magyarországon, mint tavaly.

A prémium-osztály illata: Mercedes-enteriőr a CLA-ból

Ha autóillatosítók között válogat az ember, előbb-utóbb a kezébe akad a „new car” fantázianevű változat. Ez első pillanatra önellentmondás, hiszen a párologtató lapocskákat éppen azért találták ki, hogy fenyőillattal fedjék el az autók sajátságos gépszagát. A szalonból kigurított személykocsik illatanyagát ma már inkább az utastér műanyagai határozzák meg. Nem épp vonzó aroma, de, miként az illatosítók kínálata bizonyítja, az autósoknak tetszik.

A mai Magyarországon az úrvezetők leginkább csak az illatosító lapocskáknak köszönhetően találkozhatnak az új járművek illatával. Az autóval rendelkezők 64 százaléka használtan jutott járművéhez, és csak 35 százaléka vásárolta autóját újonnan – áll a Cofidis Hitel Monitor 2014. első negyedéves jelentésében. A 18–69 éves korú magyarok 62 százaléka rendelkezik legalább egy autóval, ám az meglehetősen koros: a lakosság birtokában lévő gépkocsik átlagéletkora 11 év. A használtan vásárolt négykerekűek harmadát kereskedőtől, míg valamivel kisebb hányadot, 29 százalékot magánszemélytől vették a tulajdonosok. Az autótulajdonosok fele önerőből jutott járművéhez.

Az új autót forgalmazó cégeknek nem túlságosan biztató hír, hogy a magyarok alig 15 százaléka tervez autóvásárlást 3 éven belül. Nem meglepő ez azonban, ha figyelembe vesszük, hogy 2010 óta a 18 és 69 év közöttiek mindössze 34 százaléka ruházott be autóra. A vásárlást fontolgatók háromnegyede ma használt autót választana. Az autóvásárlással kapcsolatos költségek mellett a fenntartás is anyagi tervezést igényel. Bár az autótulajdonosok negyede rendszeresen átnézeti a járművét, ötödük csak akkor viszi szervizbe az autót, ha valamilyen rendellenességet tapasztal. A kisebb hibák orvoslására és karbantartásra átlagosan 80 ezer forintot fordítunk évente, viszont egy váratlan, 100 ezer forintos javítási költséget meghaladó szerviz a lakosság felének már kifejezetten gondot okozna.

Egy új autó megvásárlása nem volt mindig ennyire elérhetetlen az átlagos magyar úrvezetők számára. Hat-nyolc éve még a jelenlegi éves forgalom, az 55-60 ezer háromszorosa fogyott, s ezek 70 százalékát magánszemélyek vették meg. A válság előtti csúcsévben, 2007-ben 176 ezer, 2008-ban 150 ezer új autó talált gazdára. Ez a szám zuhant 2010-re 43 ezerre, és a magánszemélyek máig nem tértek vissza. A flottavásárlások aránya a piac egészére vetítve eléri a 70 százalékot.

Jámbor Gyula

Megjelent a Magyar Nemzet 2014. 06. 12-i számában.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....