járműértékesítés
A prémium-osztály illata: Mercedes-enteriőr a CLA-ból
Ha autóillatosítók között válogat az ember, előbb-utóbb a kezébe akad a „new car” fantázianevű változat. Ez első pillanatra önellentmondás, hiszen a párologtató lapocskákat éppen azért találták ki, hogy fenyőillattal fedjék el az autók sajátságos gépszagát. A szalonból kigurított személykocsik illatanyagát ma már inkább az utastér műanyagai határozzák meg. Nem épp vonzó aroma, de, miként az illatosítók kínálata bizonyítja, az autósoknak tetszik.
A mai Magyarországon az úrvezetők leginkább csak az illatosító lapocskáknak köszönhetően találkozhatnak az új járművek illatával. Az autóval rendelkezők 64 százaléka használtan jutott járművéhez, és csak 35 százaléka vásárolta autóját újonnan – áll a Cofidis Hitel Monitor 2014. első negyedéves jelentésében. A 18–69 éves korú magyarok 62 százaléka rendelkezik legalább egy autóval, ám az meglehetősen koros: a lakosság birtokában lévő gépkocsik átlagéletkora 11 év. A használtan vásárolt négykerekűek harmadát kereskedőtől, míg valamivel kisebb hányadot, 29 százalékot magánszemélytől vették a tulajdonosok. Az autótulajdonosok fele önerőből jutott járművéhez.
Az új autót forgalmazó cégeknek nem túlságosan biztató hír, hogy a magyarok alig 15 százaléka tervez autóvásárlást 3 éven belül. Nem meglepő ez azonban, ha figyelembe vesszük, hogy 2010 óta a 18 és 69 év közöttiek mindössze 34 százaléka ruházott be autóra. A vásárlást fontolgatók háromnegyede ma használt autót választana. Az autóvásárlással kapcsolatos költségek mellett a fenntartás is anyagi tervezést igényel. Bár az autótulajdonosok negyede rendszeresen átnézeti a járművét, ötödük csak akkor viszi szervizbe az autót, ha valamilyen rendellenességet tapasztal. A kisebb hibák orvoslására és karbantartásra átlagosan 80 ezer forintot fordítunk évente, viszont egy váratlan, 100 ezer forintos javítási költséget meghaladó szerviz a lakosság felének már kifejezetten gondot okozna.
Egy új autó megvásárlása nem volt mindig ennyire elérhetetlen az átlagos magyar úrvezetők számára. Hat-nyolc éve még a jelenlegi éves forgalom, az 55-60 ezer háromszorosa fogyott, s ezek 70 százalékát magánszemélyek vették meg. A válság előtti csúcsévben, 2007-ben 176 ezer, 2008-ban 150 ezer új autó talált gazdára. Ez a szám zuhant 2010-re 43 ezerre, és a magánszemélyek máig nem tértek vissza. A flottavásárlások aránya a piac egészére vetítve eléri a 70 százalékot.
Jámbor Gyula
Megjelent a Magyar Nemzet 2014. 06. 12-i számában.