közlekedésbiztonág
„Néhány éve már minden új járműben kötelező a nappali menetfény. Ez nagy előny – hiszen így legalább az első világítást nem lehet elfelejteni“ – mondta Marion Seidenberger, az ÖAMTC közlekedéspszichológusa.
Az automata világítás azonban nem mindig úgy működik, ahogy szeretnénk. A sofőrök gyakran elfelejtik, hogy nem minden jármű van ezzel felszerelve. Különösen a kölcsönzött, bérelt vagy car-sharing autók esetében fennáll annak a veszélye, hogy teljesen világítás nélkül közlekedünk.
Ezt pedig ködben vagy szürkületben nem olyan könnyű észrevenni, mint éjszaka. „Fontos tudatosítani, hogy nem minden jármű rendelkezik ugyanazzal a felszereltséggel“ – figyelmeztet Seidenberger. A világítás rendszeres ellenőrzése az indulás előtt segíthet ebben.
Ködlámpa vagy menetfény?
A nappali menetfény ráadásul csak elől világít, hátul ilyenkor teljesen sötét az autó, így nehezebb észrevenni – hívják fel a figyelmet a közlekedési szakértők. Ugyanígy a ködlámpák is a láthatóságot javítják, így csak addig szabad használni őket, amíg szükséges.
A hátsó, sokszor különösen erős fényű ködzárófényt például ki kell kapcsolni, amikor utolér minket egy autó, és már biztos, hogy a sofőrje lát minket.