oroszországi autópiac
Az Otkritie Auto és az AutoBusinessRevue elemzői által készített felmérés szerint a kínai márkák autókereskedéseinek száma megközelíti a másfél ezret, ami a teljes hivatalos kereskedői hálózat 46 százaléka.
Az idei év első felében a kínai márkák közül Jetour terjeszkedett legintenzívebben, 74 bemutatótermet nyitott szerte az országban. A Kaiyi 65-öt, a Livan pedig 47-et. Őket követi a Changan és az SWM, amelyek az első félévben 39 autószalont nyitottak. A BAIC 36, a JAC 31, a Tank 25, a Chery 23, a Geely pedig 29 márkakereskedést létesített.
A kínai márkák közül a szalonok számában a Chery vezet 196 egységgel, majd a Geely és a Changan következik 151, illetve 127 szalonnal.
A felmérés szerint január és június között 610 új autószalon nyílt Oroszországban, és közülük 515 kínai volt. Autópiaci szakértők azt várják, hogy ez a tendencia folytatódik az év második felében is, de várhatóan már nem lesz ilyen gyors a növekedés, mert az orosz piacról távozott európai, japán és amerikai konszernek frekventált szalonjai jószerivel már elkeltek.
A kínai autógyártók rohamos gyorsasággal töltik ki a távozott vállalatok által hátrahagyott űrt, de az Avtovaz egyelőre tartja a frontot. Sőt, az Autosztat felmérése szerint június utolsó hetében a Lada Vesta NG újra felkapaszkodott az első három legkelendőbb autó közé, leszorítva a dobogóról a Havala Jolion kínai crossovert. Az eladásokat továbbra is a Lada Granta vezeti, utána egy másik kínai crossover, a Chery Tiggor 7 Pro Max következik.
Autópiaci elemzők szerint kialakulóban van egy új trend az orosz autópiacon: hónapról hónapra nő az elektromos autók iránti kereslet. A legkeresettebbek ráadásul a luxus vagy prémium kategóriás autók. A legkelendőbb a futurisztikus kinézetű kínai HiPhi Z, amely ára 14 millió rubeltől (52 mFt) kezdődik. A második helyen a brit Lotus Eletre S áll, és az első három között van még az ugyancsak kínai luxus kategóriás Avatr 11 összkerékhajtású crossover.