olasz autópiac
A koronavírus vészhelyzet legkritikusabb fázisa után az autópiac a maga módján a kialakult helyzet lakmuszpapírjává vált. Az Aniasa és a Bain & Company stratégiai tanácsadó cég elemzése bonyolult forgatókönyveket vetít előre a gépjármű-értékesítési trendekkel kapcsolatban. Ami azonban egyértelmű és mellbevágó: a kutatás szerint az olaszok 84 százaléka lemondott az új autó vásárlásáról vagy elhalasztotta azt.
Várakozó állásponton
Vegyek vagy ne vegyek új autót? A döntést kétségtelenül negatív irányban befolyásolja a gazdaság leállását követő nehéz helyzet. Nem segít az sem, hogy a római kormány még mindig nem tudott egyértelmű döntést hozni arról, milyen módon támogatja majd az autóipar talpra állását, a kereslet beindítását.
Ebben a helyzetben a potenciális vásárlók 24 százaléka már bedobta a törölközőt, míg 60 százalékuk jobb időkre vár. Ez a kiváró 60 százalék két fő csoportra oszlik. Az egyik része – 47 százalékuk - saját anyagi helyzetének javulásában bízik, a másik kategória pedig az autóárak csökkenésében reménykedik.
Optimizmusra az ad okot, hogy az olaszok döntő többsége potenciális vásárló maradt, de 70 százalékuk csak akkor hajlandó vásárolni, ha a mostaninál nagyobb kedvezményekkel, promóciókkal és rugalmasabb vételi kondíciókkal számolhat.
Az is igaz viszont, hogy 12 százalékuk végleg lemondott az autóvásárlásról. Úgy gondolja, hogy a gépkocsi már nem nélkülözhetetlen velejárója az életének.
Egyéni vagy tömegközlekedés?
Furcsa ellentmondás, hogy míg az autóvásárlással kapcsolatban szkeptikusabbak az olaszok, amikor a közlekedési eszközt kell választani, akkor a döntő többség az egyéni megoldásokat preferálja. Az autópártiak aránya magasabb minden eddiginél. Jelenleg az olaszok 60-70 százaléka gondolja úgy, hogy saját autóval közlekedik a jövőben és csak 20-30 százalékuk térne vissza a tömegközlekedéshez.
A koronavírus rányomta bélyegét az olaszok mobilitási szokásaira. A korábbi „normális” állapotokhoz való visszatérés aligha lesz gyors. A megkérdezettek több mint 50 százaléka úgy gondolja, hogy csak nagyon fokozatosan, mintegy hat hónap alatt tud visszatérni korábbi életmódjához, ezen belül utazási és közlekedési szokásaihoz.
A szkepticizmus elsősorban a helyi tömegközlekedést érinti, amit jelenleg 70 százalékkal kevesebben vesznek igénybe, mint a járvány előtt. A fertőzésveszélytől való félelem miatt a nyilatkozók 47 százaléka mondta azt, hogy a jövőben nem ül taxiba, vagy jóval ritkábban használja majd ezt a szolgáltatást.
Ritkább a buli is
Általános tendencia, hogy az olaszok kevesebbet mozdulnak ki otthonról. Négyből hárman mondták azt, hogy a jövőben ritkábban mennek étterembe, illetve shoppingolni. Aki teheti, otthonról fog dolgozni. Ezek a megfontolások azonban drámai következményekkel járhatnak az autómegosztó cégekre és az autókölcsönzőkre nézve.
Júniusban bezuhant az olasz autópiac