ikarus
Budapesten szinte mindenki felismeri a dízelmotor monoton zaját és a fémajtók száraz csattanását. 2022. november 20-án, vasárnap utoljára közlekedett az Ikarus 280-as, mivel a BKV fél évszázados tiszteletreméltó szolgálat után kivonta flottájából a legendás kék buszokat, a járműipar spártai gyöngyszemeit a szovjet korszakból – így írt az olasz sajtó a magyar buszokról, melyek híresek voltak messze földön, jóval a keleti blokk határain túl is.
Az természetes, hogy az autószektor hírt adott a vasárnapi, budapesti nosztalgiautakról, de az egészen megható, hogy az olasz sajtó is méltató cikket közölt a legendás járatokról.
Ez volt a világ legtöbbet gyártott csuklós autóbusza: 29 év alatt 60 993 darabot készítettek belőle, különösebb átalakítások nélkül. Az Ikarus a világ egyik legnagyobb gyártójává vált ebben a kategóriában. A görög mitológiából származó, a nap felé repülni vágyó Ikaroszról elnevezett járművek történelmet írtak.
„Magyarország szimbóluma volt, Európa egyik legnagyobb buszgyára, ami külföldre is exportált és nem csak a Szovjetunióba” – idézi fel a márka hőskorszakát egy nyugdíjas gépészmérnök ebben a videóban:
És valóban, ezek a robusztus és megbízható buszok páratlan sikert arattak Lengyelországban, Törökországban, Csehszlovákiában, de még Kínában, Venezuelában, Tunéziában, Iránban és Tanzániában is.
Nekünk, magyaroknak pedig mindig kellemes nosztalgia kapcsolódik a szárnyas logóhoz, ami felidéz egy letűnt kort, örökké szakadt műbőr ülésekkel és régi jegyautomaták jellegzetes kattogó zajával.
Forrás: it.euronews.com