fekete doboz
Július 7-től az Európai Unióban az új autók kötelező felszereltsége az Event Data Recorder (EDR), vagyis a fedélzeti eseményadat-rögzítő készülék. A fekete doboz. Mi ez pontosan?
A hivatalos meghatározás szerint ez egy olyan rendszer, amely automatikusan rögzíti és tárolja a baleseti paramétereket közvetlenül az ütközés előtt (5 másodperc), közben és közvetlenül az ütközés után (legfeljebb 300 milliszekundummal később).
A rendszer nem menti el a normál vezetés adatait, nem rögzít videót vagy hangot. Az EDR-nek nincs műholdas kapcsolata, nem rendelkezik földrajzi koordinátákkal, még azt sem tudja, hol van, hogy hol történt a baleset. Az eszközön tárolt adatok névtelenek, az EDR nem tartalmazhat olyan információt, amely azonosítaná a jármű tulajdonosát, valamint magát a járművet.
A rögzített adatok a következők: a jármű sebessége, fékezése, forgása és dőlése az úton, a jármű összes biztonsági rendszerének állapota és aktiválási sorrendje, a biztonsági övektől a fékekig, a fedélzeti segélyhívótól az ADAS-ig (Advanced Driver Assistance Systems).
Ezek az információk nem továbbíthatóak, valójában ez egy zárt áramkör, amely garantálja az anonimitást. Az európai rendelet előírja, hogy az összegyűjtött adatok lehetővé teszik a gyártmány, a modell és a verzió pontos azonosítását, de az alvázszám nyomon követése nélkül.
A rögzített adatokat az Unió államainak összesített formában kell felhasználniuk, csak a közúti biztonság elemzésére és a megtett konkrét intézkedések hatékonyságának értékelésére anélkül, az adott jármű tulajdonosának beazonosítása nélkül. Az adatok a nemzeti hatóságok rendelkezésére bocsáthatók, kizárólag az incidenssel kapcsolatos vizsgálat céljából.
Az adatok nem használhatóak fel közúti bírságok beszedésére.
A rendszert a járművezető semmiképpen sem deaktiválhatja.
Forrás: quattroruote.it, it.motor1.com