fekete doboz

Az a mágikus fekete doboz

2024.10.24.

Mit rögzít? Hitek és tévhitek.  

 

Július 7-től az Európai Unióban az új autók kötelező felszereltsége az Event Data Recorder (EDR), vagyis a fedélzeti eseményadat-rögzítő készülék. A fekete doboz. Mi ez pontosan?

A hivatalos meghatározás szerint ez egy olyan rendszer, amely automatikusan rögzíti és tárolja a baleseti paramétereket közvetlenül az ütközés előtt (5 másodperc), közben és közvetlenül az ütközés után (legfeljebb 300 milliszekundummal később).

A rendszer nem menti el a normál vezetés adatait, nem rögzít videót vagy hangot. Az EDR-nek nincs műholdas kapcsolata, nem rendelkezik földrajzi koordinátákkal, még azt sem tudja, hol van, hogy hol történt a baleset. Az eszközön tárolt adatok névtelenek, az EDR nem tartalmazhat olyan információt, amely azonosítaná a jármű tulajdonosát, valamint magát a járművet.

A rögzített adatok a következők: a jármű sebessége, fékezése, forgása és dőlése az úton, a jármű összes biztonsági rendszerének állapota és aktiválási sorrendje, a biztonsági övektől a fékekig, a fedélzeti segélyhívótól az ADAS-ig (Advanced Driver Assistance Systems).

Ezek az információk nem továbbíthatóak, valójában ez egy zárt áramkör, amely garantálja az anonimitást. Az európai rendelet előírja, hogy az összegyűjtött adatok lehetővé teszik a gyártmány, a modell és a verzió pontos azonosítását, de az alvázszám nyomon követése nélkül.

A rögzített adatokat az Unió államainak összesített formában kell felhasználniuk, csak a közúti biztonság elemzésére és a megtett konkrét intézkedések hatékonyságának értékelésére anélkül, az adott jármű tulajdonosának beazonosítása nélkül. Az adatok a nemzeti hatóságok rendelkezésére bocsáthatók, kizárólag az incidenssel kapcsolatos vizsgálat céljából.

Az adatok nem használhatóak fel közúti bírságok beszedésére.  

A rendszert a járművezető semmiképpen sem deaktiválhatja.

Forrás: quattroruote.it, it.motor1.com

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.24
Szándéknyilatkozatot írtak alá heti két alkalommal közlekedő Pécs–München menetrend szerinti....
2025.12.23
Több mint egy évtizede nem változtak akkorát a szabályok, mint amekkorát jövőre fognak. Mutatjuk,....
2025.12.23
A Volkswagen jövőre ünnepli a GTI 50. évfordulóját. Egy exkluzív modell érkezik a jubileumra: a....
2025.12.23
Az Osztrák Autóklub (VCÖ) elemzése szerint Burgenland autópályáin egyes területeken jelentősen....
2025.12.23
Második helyezést ért el Azerbajdzsánban Novák Bence, a Széchenyi István Egyetem járműmérnök....
2025.12.23
A közforgalmú közlekedés jövőjéről szólt a 26. Nemzetközi Közlekedési Konferencia Szegeden. Szóba....
2025.12.23
Az ember mobilitása a talpra állásnál, a lábak mozdításánál, a járás képességénél kezdődik. A....
2025.12.23
Vármegyénk nagyvárosaiban a rendőrök a következő hónapokban több száz gépkocsi esetében ellenőrzik....
2025.12.23
Egy hónap alatt több mint 8 millió forint adomány gyűlt össze a magyar autóvezetők jóvoltából az....
2025.12.23
Hatalmas mérföldkőhöz érkeztünk: a Rába Magazin és elődjei teljes egészében digitalizálásra....