gázautó

Az első mega ausztrál LNG projekt beindította termelését

2015.01.10.

Kőolaj ára épp padlón, de a földgáz világpiaci árát hosszú távon teszik kedvezővé az olyan óriás LNG projektek, mint a BG Group 20,4 milliárd dolláros nyugat-ausztráliai kőszén metánból előállított cseppfolyós gáza.

Óriási ünnepet hozott 2014 utolsó vasárnapja az Ausztrál BG Groupnál. A Gladstone város melletti 2010-ben indult projekt elérkezett a legfontosabb állomásához. Megkezdték az első LNG szállító tankerhajó, a 155 ezer köbméteres Methane Rita Andrea töltését. A Queensland Curtis Island LNG projekt néven ismert kivitelezés 7 év tervező, előkészítő és kivitelező munka, több mint 2000 ember jóval több mint 100 millió kvalifikált ember munkaóra terméke. Az első LNG tanker töltőállomás mellé még kettő készül, így lesz képes a majdani mintegy 8 millió tonna, azaz közel 20 milliárd normál köbméter földgáz éves kapacitásra. Ez megfelel 120 hajó megtöltésének évente. Természetesen a projekt nagyon sok elemből állt össze, többek között 540 km gázcsövet fektettek le, amely a frissiben indult gázmező, az Ausztrália belsejében nem-hagyományos módon kitermelt kőszén metán (gyakran shale gáznak is nevezett) földgázt juttatja el a Curtis szigetnél lévő cseppfolyósító műig.

A teljes megépülést követően a világ első kőszén metán LNG üzeme bő 3,5 ezer embernek fog munkát adni, így nem csak bevételi lehetőséggé, de jelentős foglalkoztatóvá is válik a környezetében. Ausztráliában még másik öt óriás LNG projekt készül, így a világ jelenlegi mintegy 240-250 millió tonna éves cseppfolyósító kapacitásához az évtized végére újabb 80 millió tonna körüli kapacitás adódik Ossy földről. Ez a mennyiség elsősorban az energia éhes Ázsiai piacokra fog hajózni, ahol már most is jelentősen mérséklődött az LNG ára. Az első sorban a japánok számára oly sérelmesen drága – a csúcson csaknem 20 dolláros – kötések nemrég a 10 dolláros szint közelébe esetek millió BTU energia egységenként. Ezek a jegyzések már teljesen elszakadtak a kőolaj piacától és a jövőben még inkább erősödik ez a trend. 2025-re a mai nagyüzemi cseppfolyósító kapacitás 450-500 millió tonna közelébe jut az elmúlt 2-3 évben hivatalossá vált beruházási ütemezés szerint. Ennek a mennyiségnek a piacát egyelőre nem teljes mértékben követi a világban érzékelhető import terminál beruházási hajlandóság. A kivitelezés gyorsfilmje ide kattintva megtekinthető.

Magyarország számára a legközelebbi elérhető terminál a Krk-szigeti volna, amennyiben megvalósul. Elvben jó lehetőséget kínál mind az épülő amerikai, mind pedig az izraeli LNG kapacitások fogadására, de természetesen bármely más afrikai, vagy akár a várhatóan fokozatosan jóval olcsóbbá váló quatari LNG szállítmányok fogadására.

Forrás: mgkke.hu

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.27
Két újabb könyv jelent meg Horváth Edéről, a Rába Vagon és Gépgyár (MVG) hajdanvolt vezetőjéről,....
2025.01.27
A Toyota úttörő modellje, az 1997 óta világszerte 5 modellgeneráción át több mint 5,3 millió....
2025.01.27
Túlfutott a tilos jelzésen egy vonat hétfőn Fótnál, a vizsgálat ideje alatt egy szakaszon szünetel....
2025.01.27
Kétféle csoport alakult a CO2 kvóta vásárlás köré: az egyiket a Tesla, a másikat a Mercedes....
2025.01.27
Veszélyes vagy káros lehet ezeket a dolgokat a hidegben a kocsiban hagyni, Tóbiás és Balambér....
2025.01.27
Fény és árnyék: az ausztriai fuvarozó és szállítmányozó cégek teljesítményét nem lehet egyértelműen....
2025.01.27
Ünnepélyes keretek között aláírt együttműködési megállapodással indult hivatalosan útjára a Magyar....
2025.01.27
Története során először került fel a győri Széchenyi István Egyetem a Times Higher Education....
2025.01.27
Sébastien Ogier a saját rekordját döntötte meg azzal, hogy tizedszerre aratott győzelmet Monte-....
2025.01.27
A Budapesti Regionális Nyomozó Ügyészség indítványára a bíróság letartóztatta azt a Pest vármegyei....